In detail: de nieuwe Ford Fiesta

In de verkoopstatistieken doet hij het nog altijd behoorlijk, maar de jaren begonnen toch echt de tellen voor de Fiesta. Vandaag maken we kennis met de compleet nieuwe zevende generatie!

De Fiesta die je momenteel op de prijslijst van Ford vindt, staat stiekem alweer sinds 2008 in de showrooms. De B-segmenter is in Europa nog altijd razend populair, maar de tijd voor een opvolger is nu echt gekomen. We heten welkom: de nieuwe Fiesta!

Vaak schrijven we over nieuwe modellen dat ze net iets luxueuzer zijn dan hun voorgangers. Dat geldt voor de Fiesta meer dan ooit. De Ka werd uit het A-segment gehaald en diens opvolger, de Ka++, opereert nu aan de onderkant van het B-segment. Dat geeft de Fiesta ruimte te klimmen op de ladder. De Fiesta wordt hoger in de markt gezet, iets dat ook blijkt uit het feit dat hij als Vignale beschikbaar komt. Daarover later meer.

Wat uiterlijk betreft sluit de Fiesta naadloos aan op het uitgaande model. Grote verschillen vinden we in de vorm van de achterlichtunits, die nu horizontaal georiënteerd zijn, en de scherpere scheiding tussen motorkap en voorruit.

Motoren

Op de internationale motorenlijst zet Ford een overzichtelijkere reeks benzine- en dieselmotoren. Ford spreekt over een 1.0-liter EcoBoost die in drie smaken te krijgen is: met 100, 125 en 140 pk. Schakelen gaat middels een handgeschakelde zesbak. De 100 pk pk sterke variant is optioneel met automatische transmissie te krijgen. De lijst gaat verder met een 1.1-liter driecilinder benzinemotor die met 70 en 85 pk leverbaar komt. Deze 1.1 vervangt de oude 1.0 driecilinder. Schakelen gaat met een handgeschakelde bak met vijf verzetten. Dieselen kan met Fords 1.5 TDCi, een viercilinder die met 85 pk en 120 pk te bestellen valt.

Ford heeft het complete chassis van de Fiesta verbeterd en waar nodig was vernieuwd, iets dat er voor zorgt dat de nieuwe generatie 15 procent stijver is dan zijn voorganger. De spoorbreedte neemt aan de voorzijde met 3 centimeter toe, aan de achterzijde met 1 centimeter. De wielbasis groeit met een bescheiden 4 mm. Volgens Ford is de stuurweerstand met maar liefst 20 procent afgenomen.

Tech

Geen nieuwe auto zonder de komst van nieuwe veiligheidssystemen. Een uitgebreid pakket bestaande uit twee camera’s, drie radars en 12 ultrasone sensoren zorgen voor een 360-graden beeld rond de auto. Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie is aanwezig, een systeem dat ook in het donker zijn werk weet te doen. Active Park Assist zorgt ervoor dat de Fiesta zich zelfstandig in parkeervakken kan plaatsen. De lijst gaat verder met zaken als Auto High Beam, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, Cross Traffic Alert, Lane Keeping Assist en Alert, Forward Collision Warning, Driver Alert en Distance Indication. Haal maar weer adem.

Waar je in de uitgaande Fiesta ver moet zoeken naar een actueel Sync-systeem, krijgt de zevende generatie optioneel direct het verse Sync3 in zijn binnenste gemonteerd. Dat binnenste is behoorlijk op de schop gegaan. Het aantal knoppen is met 40 procent afgenomen en voortaan vinden we, afhankelijk van de uitvoering, bovenop het dashboard een 6,5-inch metend scherm. Op audiogebied is het niet meer Sony maar B&O; Play dat zijn producten mag leveren. Op de optielijst komen verder zaken als, voor het eerst, een enorm glazen panoramadak te staan.

Titanium, Vignale, Active en ST-Line

De Fiesta volgt de lijn die Ford heeft ingezet met de Vignale versies van onder andere de Mondeo, S-Max en Galaxy. De Fiesta Vignale staat op kenmerkend 18-inch lichtmetalen wielen en wordt voorzien van een weelderig met geruit leer bekleed interieur met fraaie stiksels.

Wie liever op de sportieve toer gaat in afwachting van een volwaardige ST-versie, heeft Ford zijn ST-Line-label opnieuw naar de Fiesta gebracht. Met zijn sportief ogende bumperwerk, ditto ogende wielen en een interieur met sportstoelen, een aan de onderkant afgeplat stuurwiel en aluminium pedalen is de Fiesta op optisch vlak in ieder geval klaar voor het stevige boenderwerk. Om dat laatste te bevorderen, is de Fiesta net als bij de ST-Line van het uitgaande model, dichter tegen het asfalt gedrukt

Voor het eerst is de Fiesta er ook als Active, een hoog op de poten geplaatst model met kunststof wielkastranden en beschermplaten aan de voor- en achterzijde. Opvallend is dat de verschillende smaken van de Fiesta zich van elkaar onderscheiden met ander bumperwerk. Op termijn krijgen ook andere modellen de Active-saus over zich heen gegoten.

Wat de nieuwe Fiesta in Nederland gaat kosten, weten we begin volgend jaar. In juni 2017 slaat Ford de orderboeken open.