Nieuwe Ford Focus RS; introductie persbericht

De nieuwe sportieve Focus RS is als eerste Ford uitgerust met het innovatieve Ford Performance AWD-systeem (AWD: All Wheel Drive) en biedt toonaangevende bochtsnelheid, ongekende prestaties en onversneden rijplezier.

In de Focus RS zijn ook geavanceerde prestatieverhogende technologieën geïntroduceerd. Daarnaast is deze auto als eerste Ford RS uitgerust met selecteerbare aandrijfmodi, waaronder als primeur een driftmodus, en Launch Control.
De speciaal ontwikkelde 350-pk-versie van de nieuwe 2.3-liter Ford EcoBoost-motor zorgt voor een accelaratie van 0-100 km/u in 4,7 seconde en een topsnelheid van 266 km/u. Dit maakt de sportieve hatchback tot het snelste RS-model ooit.
“De technologie die garant staat voor sportieve prestaties en de geavanceerde engineering zorgen voor een nieuwe standaard voor spannend rijplezier op de weg en op het circuit,” zegt Raj Nair, Group Vice President, Global Product Development bij Ford Motor Company. “Dit is een prachtig voorbeeld van de passie die wij koesteren voor innovatie door prestatie en het ontwerpen van auto’s die het hart van de consument sneller doen slaan.”
De Ford Focus RS is onderdeel van het streven van Ford om tot 2020 wereldwijd 12 sportieve auto’s op de markt te brengen. Hiertoe hoort ook de Ford GT, de supercar waarmee Ford in 2016 meedoet aan de 24 uur van Le Mans, onderdeel van het FIA World Endurance Championship.
Op 14 januari ging in de Ford-fabriek in Saarlouis de nieuwe Focus RS in productie voor 42 internationale markten. Het is het eerste RS-model ooit dat in Noord-Amerika en China zal worden verkocht.
In Europa hebben klanten al meer dan 3.100 orders geplaats voor het nieuwe model. Op de websites van Ford zijn al 250.000 exemplaren geconfigureerd.
Innovatieve Ford Performance All Wheel Drive 
De nieuwe Ford Focus RS is voorzien van Ford Performance AWD met Dynamic Torque Vectoring die een combinatie oplevert van uitmuntende wendbaarheid en bochtsnelheden. Het resultaat is een ongekende handelbaarheid en optimaal rijplezier voor de bestuurder.
Het Ford Performance AWD-systeem is gebaseerd op dubbele elektronisch bestuurbare koppelingsplaten aan beide zijden van de achterwielaandrijving. Deze platen zorgen ervoor dat het koppel over de voor- en achteras van de auto kan worden verdeeld. Op de achteras kan het koppel ook weer links en rechts worden verdeeld. Deze mogelijkheid om het koppel te regelen verbetert de handelbaarheid en de stabiliteit in bochten aanzienlijk.
De regeleenheid in de achteraandrijving varieert voortdurend de verdeling van het koppel voor en achter en links en rechts om in te spelen op de rijsituatie. Per seconde wordt 100 keer informatie van meerdere sensoren gecontroleerd. Maximaal 70 procent van het koppel kan naar de achteras worden geschakeld. Tot 100 procent van het beschikbare koppel op de achteras kan naar ieder achterwiel worden gestuurd. De aandrijving kan in slechts 0,06 seconde van de ene naar de andere kant worden gewisseld.
Bij het nemen van een bocht wordt koppel door de achterwielaandrijving preventief naar het buitenste achterwiel geleid. Dit gebeurt op basis van informatie als de stuuruitslaghoek, zijwaartse acceleratie, gieren en snelheid. Deze koppeloverdracht heeft als effect dat de auto de bocht als het ware inrijdt, met als resultaat beter insturen, meer stabiliteit en vrijwel volledige eliminatie van onderstuur.
Het AWD-systeem is door ingenieurs van Ford afgesteld om uitzonderlijke grip te leveren. Dit maakt een zijwaartse-versnellingkracht van meer dan 1 g, een toonaangevende bochtsnelheid en een hogere snelheid bij het verlaten van een bocht mogelijk. Met neutrale en instelbare rijeigenschappen en de mogelijkheid om op het circuit gecontroleerd een overstuurdrift uit te voeren, zorgt de Focus RS voor ultiem rijplezier.
“Dit AWD-systeem is een baanbrekende technologie die zorgt voor superieur bochtenwerk en een optimale handelbaarheid,” aldus Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “Er wordt wel gezegd dat AWD-hatchbacks geen rijplezier leveren, maar wij hebben het tegendeel bewezen en een auto gemaakt die in gelijke mate verrast en waardering oproept.”
Voor een optimale rijdynamiek is het AWD-systeem van Ford Performance tegelijkertijd met de geavanceerde Electronic Stability Control van de auto afgesteld, met name het op het remsysteem gebaseerde Torque Vectoring Control-systeem, dat parallel samenwerkt met het AWD-systeem met koppelregeling.
Andere exclusieve voorzieningen van het chassis zijn de sportophanging met een stijvere vering (vóór 33 procent en achter 38 procent stijver) en efficiëntere stabilisatorstangen dan die in de Focus ST. De schokdempers zijn in twee standen instelbaar, waaronder een 40 procent robuustere sportinstelling die bij uitstek geschikt is voor op het circuit. Een zorgvuldig afgestelde elektrische stuurbekrachtiging die in combinatie werkt met een geoptimaliseerd scharnieroog bij de voorwielophanging en kortere armen voor de stuuroverbrengingsmechanisme zorgen gezamenlijk voor een responsief stuurgedrag.
Om de precisie en de responsiviteit van het stuurgedrag optimaal te houden, is het chassis nog stijver gemaakt. Dit is met name gedaan aan de achterkant, bij het hulpframe en de carrosseriestructuur. Door deze maatregelen is de totale torsiestijfheid van de auto met 23 procent toegenomen vergeleken met de standaardversie van de Focus.
Ingenieurs van Ford hebben in nauwe samenwerking met Michelin een reeks robuuste 235/35 R19-banden ontwikkeld die passen bij de rijdynamiek van de Focus RS: de Pilot Super Sport, een standaardband voor dagelijks gebruik, en de optionele Pilot Sport Cup 2. Deze band is nog niet eerder gebruikt voor de RS en beschikt over een verbeterde rijdynamiek die met name geschikt is op het circuit.
Ook het exterieurontwerp biedt ondersteuning aan de rijdynamiek. Zorgvuldig uitgevoerde optimalisatie van de aerodynamische eigenschappen van de voorsplitter, de achterspoiler en de voertuigbodem hebben ervoor gezorgd dat de opwaartse krachten zijn geëlimineerd. Het uiteindelijke ontwerp zorgt zo voor een uitgebalanceerde prestatie zonder lift aan voor- en achterzijde. Dit zorgt bij hoge snelheid voor optimale handelbaarheid en stabiliteit.
Met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,355 is de vorm van het nieuwe model 6 procent aerodynamischer dan die van de vorige Focus RS. Dankzij het compactere voorgedeelte is de luchtweerstand 9 procent lager en dat zorgt weer voor prestatieverbetering bij hogere snelheid en voor een lager brandstofverbruik.
Geavanceerde technologieën voor topprestaties
De Focus RS is voorzien van geavanceerde technologieën die de prestaties verhogen en bestuurdersassistentie bieden. Zo kunnen zowel ervaren als minder ervaren bestuurders genieten van robuust rijden.
De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende aandrijfmodi zodat de auto optimaal kan presteren in een reeks verschillende rijomstandigheden. Normal en Sport zijn bedoeld voor het rijden op de openbare weg en Track of een speciale driftmodus voor het rijden op een circuit.
De modi worden geselecteerd met een schakelaar die naast de versnellingspook is aangebracht. Elke modus heeft weer speciale instellingen voor het AWD-systeem, de schokdempers, het Electronic Stability Control-systeem, de responsiviteit van de stuurinrichting en de motor, en de uitlaatklep.
De driftmodus, een primeur in de branche, beschikt over een speciaal ontwikkelde kalibratie voor het AWD-systeem waarmee de koppeldistributie kan worden aangepast. Dit helpt de bestuurder bij het uitvoeren van beheerste overstuurdrifts op een circuit. De demper en de stuurinrichting zijn beide ingesteld op normaal. Dit zorgt voor een verbeterde controle door een soepeler verloop van de belastingverplaatsing en voor lichter sturen.
Voor ultieme prestaties vanaf de start, configureert Launch Control het chassis en de aandrijvingssystemen voor de snelst mogelijke acceleratie, ongeacht het terrein. De bestuurder kiest Launch Control via het clustermenu, gaat naar de eerste versnelling, geeft vol gas en laat vervolgens de koppeling los. De auto biedt dan optimaal rijgedrag – met via het AWD-systeem verdeelde aandrijfkracht, waarbij de kracht maximaal blijft dankzij de turbo met overboost-functie, controle over het tractieregelsysteem en afstelling van de dempers.
Voor een maximale acceleratie met de versnellingsbak gaat er een lampje op het dashboard branden om de bestuurder te waarschuwen wanneer het optimale schakelpunt van 5900 tpm is bereikt, en dit lampje gaat knipperen wanneer de motor de limiet van 6800 tpm bereikt.
Voor beter remgedrag op een circuit is de nieuwe Focus RS uitgerust met het krachtigste remsysteem dat ooit is toegepast in een RS. Dit systeem heeft vóór geventileerde 350-mm schijfremmen en aluminium remklauwen met vier zuigers, optioneel uitgevoerd in opvallend RS-blauw met een Brembo-logo. De lichtgewicht remklauwen zorgen per wiel voor een gewichtsbesparing van 4,3 kg, vergeleken met de kleinere 336-mm schijven op de vorige Focus RS.
Om ook onder circuitomstandigheden remfading te voorkomen, wordt het remsysteem optimaal gekoeld. Dit gebeurt door middel van speciale luchtinlaten in de grille, dubbele ‘straaltunnels’ in de voertuigbodem en luchtgeleiders in de onderste wieldraagarmen. De schijfremmen vóór zijn voorzien van aerodynamische geoptimaliseerde ventilatievinnen die voor een betere koeling zorgen.
Sportieve EcoBoost-aandrijving, speciaal ontworpen voor RS
De 2.3-liter EcoBoost-motor voor de Focus RS heeft dezelfde fundamentele structuur als de volledig aluminium viercilindermotor in de nieuwe Ford Mustang. Voor de Focus RS is er een aanzienlijke upgrade uitgevoerd zodat de motor nu 10 procent meer vermogen levert met een maximumuitvoer van 350 pk.
De verhoogde uitvoer wordt gegenereerd door een nieuwe twin-scroll turbocompressor met een lage inertie en een grotere compressor die voor een aanzienlijk grotere luchtstroom zorgt, samen met een veel grotere intercooler voor maximale ladingsdichtheid. De beluchting van de motor is eveneens verbeterd door middel van een minder beperkend inlaatsysteem en een sportief uitlaatsysteem met grote boring. De elektronisch bedienbare klep in de uitlaatpijp zorgt voor een optimaal evenwicht tussen tegendruk en geluid.
De cilinderkop is gemaakt van een verbeterd lichtmetaal dat bestand is tegen een hogere temperatuur. Het cilinderblok heeft een gietijzeren voering met een hoge treksterkte.
Ook aan de motorkoeling is de hoogste prioriteit gegeven. Ingenieurs zijn erin geslaagd om aan de voorkant van de auto meer ruimte te creëren om plaats te bieden aan een aanzienlijk groter radiatorpakket, het grootste ooit in een Focus, dat de koeling kan leveren die nodig is bij het racen op een circuit.
Dankzij een bijzonder nauwkeurige kalibratie levert de motor een uitmuntende responsiviteit bij lage toerentallen en een stevige trekkracht in het middenbereik. De echte liefhebber kan genieten van deze sportieve motor, zeker als het toerental oploopt tot aan de rode zone.
Het maximale koppel van 440 Nm wordt geleverd tussen 2000 en 4500 tpm, en gedurende 15 seconden is er een koppel van 470 Nm (tijdelijke overboost) beschikbaar bij snelle acceleratie. De schakelsnelheid ligt hoger dan bij de vorige Focus RS. Zo wordt de 50-100 km/u in de vierde versnelling in 5,0 seconde bereikt, een vermindering van 0,4 seconde.
Bij inspirerende prestaties hoort een inspirerend geluid. De ingenieurs van Ford Performance hebben het uitlaatsysteem van de RS zo afgesteld dat er bij een sportieve rijstijl een bijpassend sportief geluid klinkt. Voor de sportmodus hebben zij een unieke injectiekalibratie ontwikkeld die zorgt voor het opvallende geplof dat kenmerkend is voor RS-modellen.
“Deze bijzondere 2.3-liter EcoBoost-motor zal bestuurders stimuleren als zij de kracht van de turbo ervaren en hen een gevoel van gelukzaligheid geven als zij het toerental tot aan de rode zone laten oplopen en dat mooie donkere geluid horen,” voegt Pericak hieraan toe.
De EcoBoost-motor wordt in de Ford-motorenfabriek in Valencia gebouwd waar elk afzonderlijk exemplaar aan het eind van de productielijn wordt onderworpen aan een rigoureuze ‘luistertest’. Nadat er een geautomatiseerde testcyclus is doorlopen, wordt de motor gestart en luistert een speciaal voor dit doel opgeleid team naar geluiden die mogelijk op een defect kunnen duiden en die moeilijk kunnen worden geïdentificeerd door apparatuur.
De handgeschakelde zesversnellingsbak in de Focus RS is geoptimaliseerd voor de liefhebber. De versnellingspook is ingekort en het mechanisme is zo afgesteld dat er sneller en nauwkeuriger kan worden geschakeld. Zowel de transmissie als de koppeling zijn nu voorzien van sterkere onderdelen die bestand zijn tegen het hogere koppel dat door de motor wordt geproduceerd.
Daarnaast is de efficiënte EcoBoost ook een stuk zuiniger. Dit is te danken aan directe brandstofinjectie, de dubbele nokkenas met onafhankelijke variabele timing en een geavanceerde turbocompressor. De nieuwe motor is standaard uitgerust met Auto-Start-Stop-technologie die voor een CO2-uitstoot zorgt van 175 g/km,* een vermindering van 22 procent ten opzichte van het vorige model.
Sportief design: adembenemend uiterlijk en optimale functionaliteit
Het exterieur van de Focus RS heeft een krachtige, sportieve uitstraling en is niet alleen spectaculair maar ook functioneel. Om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke functionele kenmerken werden aangebracht, hebben de ontwerpers nauw samengewerkt met Ford Performance. Zij hebben zich met name gericht op aerodynamische onderwerpen als neerwaartse kracht en evenwicht, maar ook op de eisen die werden gesteld aan het koelen van de motor en de remmen.
“Dit is de ultieme Focus: adembenemend mooi en uitermate functioneel,” vindt Joel Piaskowski, director Design bij Ford Europa. “De RS is altijd een opvallende, sportieve auto geweest waarbij functionaliteit centraal staat. Deze nieuwe Focus RS past in deze traditie.”
De RS is gebaseerd op de nieuwe Focus en heeft een nieuwe voorkant met een trapezevormige grille boven de diepe voorsplitter en de grootst mogelijke luchtinlaten voor het koelen van de motor. De stoere uitstraling wordt benadrukt door de lagere spatborden en de grote openingen aan de zijkanten die de luchtinlaten voor het remsysteem van lucht voorzien en waarin de mistlampen verticaal zijn aangebracht.
De achterkant wordt gedomineerd door de uitzonderlijk grote diffusor, die de luchtstroom onder de auto optimaliseert en de luchtweerstand vermindert. Het achterpaneel bevat twee ronde sportieve uitlaten en, voor de Europese en Aziatische markten, een centraal geplaatste mistlamp. De opvallende dakspoiler is zorgvuldig in het silhouet van de auto geïntegreerd door middel van zijpanelen in de carrosseriekleur waarop een subtiel RS-logo in reliëf is aangebracht.
Het dynamische zijprofiel wordt benadrukt door gewelfde treeplanken en de opvallende, verhoogde velgranden waarin een keuze aan meerspaaks 19″ lichtmetalen RS-velgen kan worden aangebracht, waaronder een sportief lichtgewicht ontwerp, afgewerkt in halfmat zwart, extra sterk en bestand tegen botsingen. Deze velg zorgt voor een gewichtsbesparing van 950 gram per velg. De vijf opvallende exterieurkleuren zijn Nitrous Blue, een heldere, vierlaags metaallakafwerking die exclusief is voor de RS, Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey en Frozen White.
Standaard bi-xenon HID-koplampen zijn voorzien van Adaptive Front Lighting. Dit systeem past voor optimale verlichting de intensiteit en de hoek van de lichtbundels aan aan de rijsnelheid, de stuurhoek en de afstand tot voorwerpen. Klanten kunnen ook de nieuwste versie van Active City Stop bestellen, een technologie die de auto automatisch afremt bij een snelheid tot 50 km/u.
Het sportieve karakter van de RS blijkt ook uit het interieur; met name de grote, deels met leder beklede Recaro-sportstoelen vormen het middelpunt van de cockpit. Klanten in Europa en Azië kunnen ook kiezen voor exclusieve RS Recaro kuipstoelen waarvan de panelen zijn voorzien van microvezelbekleding, een authentiek element uit de motorsport.
Het interieur is voorzien van een nieuw Focus-bedieningspaneel dat een eenvoudigere en intuïtievere indeling heeft. Het SYNC 2-connectiviteitssysteem biedt via spraaksturing en een 8″ HD-touchscreen toegang tot audio, navigatie, klimaatbeheersing en mobiele telefoons. Met eenvoudige gesproken opdrachten als ‘Zoek een circuit’ ontvangt de RS-bestuurder direct een routebeschrijving naar het dichtstbijzijnde circuit. SYNC 2 kan worden uitgerust met achteruitrijcamera met Park Distance Control, maar ook met een Sony Premium Sound System met 10 luidsprekers, waaronder een subwoofer.
De rijervaring in de RS wordt verder versterkt door een nieuw stuurwiel met een vlakke onderrand en bekleed met zacht leer, lichtmetalen pedalen en een unieke vormgeving van het instrumentenpaneel in het hoofdcluster. Een extra serie meters boven de middenconsole geeft de turbocompressordruk, de olietemperatuur en de oliedruk aan.
Het kenmerkende blauwe RS-thema komt terug in de stiksels van de stoelen, het stuurwiel, de vloermatten en de interieurbekleding, de gekleurde graphic op de schakelpook en in het RS-logo dat zichtbaar is op de stoelen, het stuurwiel en de instaplijsten van de portieren.
De nieuwe Focus RS is ontwikkeld door een klein team ingenieurs van Ford Performance in Europa en de Verenigde Staten en vertegenwoordigt de derde generatie Focus RS, waarvan de eerdere modellen zijn geïntroduceerd in 2002 en 2009. De nieuwe Focus RS wordt de dertigste auto die het legendarische RS-logo zal dragen. Voorgangers zijn onder andere de 16-kleps Escort RS1600 uit 1970, de Sierra RS Cosworth turbo uit 1985 met de revolutionaire aerodynamische vorm en de vierwielaangedreven Escort RS Cosworth uit 1992.
Meer details over de nieuwe Ford Focus RS zijn beschikbaar via de online mediakit.

Highlights

  • Derde generatie Focus RS met grensverleggende, innovatieve Ford Performance All Wheel Drive met Dynamic Torque Vectoring voor superieure bochtsnelheid en handelbaarheid
  • Eerste RS met aandrijfmodi, o.a. driftmodus en Launch Control-technologie; meest krachtige RS-remsysteem met Brembo-remklauwen
  • Snelste RS ooit met speciaal afgestelde 350 pk 2.3-liter EcoBoost-motor met acceleratie van 0-100 km/u in 4,7 seconde en maximumsnelheid van 266 km/u
  • Focus RS 30ste sportieve Ford met RS-logo; volumeproductie 14 januari 2016 gestart in Saarlouis
  • Inmiddels meer dan 3.100 orders voor Focus RS geplaatst door Europese klanten; nieuwe RS komt in 42 landen op de markt, waaronder Noord-Amerika en China