Bestelauto’s die automatisch remmen voor voetgangers als bestuurder niet oplet

  • Ford-bedrijfswagens kunnen personen die de weg oversteken detecteren en automatisch remmen als bestuurder niet op waarschuwingssignaal reageert
  • Pre-Collision Assist-technologie gebruikt radar- en camerasystemen om personen op de weg te zien
  • Nieuwe Ford Transit- en Transit Custom-bedrijfswagens beschikken als eerste bestelauto’s in hun soort over functie voor voetgangersdetectie

Tegenwoordig worden voetgangers afgeleid door Pokémon GO, app-berichten en social media, zelfs tijdens het oversteken. Ford introduceert nu technologieën waarmee bestelauto’s detecteren dat mensen oversteken en vervolgens automatisch remmen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert.

Pedestrian Detection werd in eerste instantie ontworpen voor personenauto’s als de Ford Mondeo. Het systeem verwerkt informatie die wordt waargenomen met een radar in de bumper en een in de voorruit gemonteerde camera. Deze informatie wordt aan de hand van een database met ‘voetgangervormen’ gecontroleerd om personen te onderscheiden van objecten langs de weg, zoals bomen en borden.

De Pedestrian Detection-technologie is nu beschikbaar voor de Transit en de Transit Custom-bedrijfswagens en kan zelfs voorspellen wanneer mensen vanaf de stoep voor een naderende auto langs zouden kunnen lopen. Dit is de eerste keer dat de technologie beschikbaar is gesteld voor bedrijfswagens van dit formaat.

Volgens officiële gegevens zijn tussen 2004 en 2013 meer dan 70.000 voetgangers om het leven gekomen op wegen in Europa.* En onlangs heeft Ford 10.000 mensen in heel Europa ondervraagd om zicht te krijgen op de omvang van het probleem van voetgangers die oversteken zonder uit te kijken, ook buiten de aangewezen oversteekplaatsen.** 57 procent van de ondervraagde personen gaf toe dat ze hun smartphone gebruiken tijdens het oversteken en bijna de helft (47 procent) voert telefoongesprekken.

“Het duurt maar een paar seconden voor een koerier om een adres te controleren, maar dat kan net het moment zijn waarop een nietsvermoedende voetganger de straat oversteekt”, aldus Gregor Allexi, Active Safety Engineer bij Ford Europa. “In dergelijke gevallen kan de Pedestrian Detection-technologie ongevallen helpen voorkomen, of de ernst ervan verminderen.”

Ford-ingenieurs hebben het systeem getest op afgesloten circuits, met behulp van dummy’s op ware grootte. Het ontwikkelingsteam heeft het systeem tevens maandenlang getest en verfijnd op Europese wegen vol voetgangers. In steden als Parijs en Amsterdam werd meer dan 10.000 kilometer gereden om de betrouwbaarheid van het systeem in praktijksituaties te bewijzen.

Pre-Collision Assist, werkt in verschillende stadia. Als het systeem een voetganger waarneemt en er een botsing dreigt plaats te vinden, hoort de bestuurder eerst een geluidssignaal en wordt vervolgens een visuele waarschuwing gegeven via het instrumentencluster.

Als de bestuurder hier niet op reageert, verkort het systeem vervolgens de tijd om de remmen in te schakelen door de opening tussen de remblokken en de remschijven te verkleinen. Als de bestuurder nog steeds niet reageert, wordt er automatisch geremd en wordt de snelheid van de auto verlaagd.

“Systemen voor de verkeersveiligheid, zoals Pre-Collision Assist, die slechts een aantal jaren geleden nog als technologie voor de toekomst werden gezien, maken nu het verschil door bestuurders te helpen sneller op onverwachte gebeurtenissen te reageren, zoals een voetganger die voor de auto langsloopt”, aldus Luke Bosdet, woordvoerder van de AA. “Voor koeriers en andere bestelauto bestuurders is dit een enorm voordeel, niet alleen bij het voorkomen van tragische ongevallen, maar ook om bestuurders te behoeden voor ongevallen waar ze zelf niets aan kunnen doen en die schadelijk zouden zijn voor hun bedrijfsvoering”.

De nieuwe Transit- en Transit Custom-bedrijfswagens van Ford met Pedestrian Detection zijn nu te koop in Europa, en worden aangedreven door de splinternieuwe 2.0 liter EcoBlue-dieselmotor, die klanten een gunstigere T.C.O., een beter prestatievermogen, en een tot wel 13 procent lager brandstofverbruik biedt.

De nieuwe Transit- en Transit Custom modellen beschikken tevens over andere geavanceerde technologieën om het vertrouwen en comfort achter het stuur te vergroten, waaronder Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition en Side Wind Stabilisation.

Ontmoet ook Peter Lee, deze Ford Transit fan heeft een wel heel bijzondere Transit collectie. Zowel op grote schaal maar vooral ook op kleine schaal, zijn huis staat vol met wel 6.000 modelauto’s! Zie bijgaande video: The world’s largest collection of Transits

* Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid. Traffic Safety Basic Facts 2015
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/statistics/dacota/bfs2015_main_figures.pdf

** Onderzoek uitgevoerd in september 2015. Steekproef: 10.022 volwassenen uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Roemenië, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk die een smartphone of mobiel apparaat gebruiken.