Ford werkt aan innovatief motormanagement

Ford doet onderzoek naar een innovatief motormanagement systeem dat de bekroonde 1.0-liter EcoBoost-driecilindermotor nog zuiniger maakt. Praktijktesten met een werkend prototype wezen uit dat het brandstofverbruik tot 6% kon worden verbeterd door te experimenteren met cilinderuitschakeling.

Voor de test ontwikkelden ze ook een nieuw dual-mass vliegwiel. Hierdoor kan cilinderuitschakeling worden gebruikt voor meerdere motorbelastingen en snelheden. Bovendien zorgt dit voor een stillere motor die minder trillingen produceert.

Ford%20Focus%20EcoBoost

Andreas Schamel, directeur Research & Advanced Engineering bij Ford Global Powertrain, presenteerde de onderzoeksresultaten vandaag tijdens het International Vienna Engine Symposium. Cilinderuitschakeling is een van de technologieën waarmee Ford experimenteert voor een efficiënter brandstofverbruik van de 1.0-liter EcoBoost-motor. Het bedrijf doet dit in het Ford European Research Centre in Aken.
“Zelfs voor de uiterst kleine 1.0-liter EcoBoost-motor bleek een lager brandstofverbruik realiseerbaar door met cilinderuitschakeling te experimenteren”, zegt Schamel. “Bij de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren voor auto’s wordt voortdurend gestreefd naar een lager brandstofverbruik..”
De 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford werd vorig jaar als eerste motor voor de derde keer op rij uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’. De kleinere EcoBoost-motoren bieden een uitmuntend laag brandstofverbruik en verrassend veel vermogen door gebruik van een turbocompressor, directe brandstofinjectie en variabele kleptiming. Afgelopen jaar was één op de vier nieuwe Ford’s die in Europa werd verkocht uitgerust met EcoBoost-technologie. De populairste is de 1.0-liter EcoBoost-motor. De motor wordt gebruikt in tien verschillende modellen, van de Fiesta tot de nieuwe Mondeo.
Voor de tests voorzagen de ingenieurs de 1.0-liter EcoBoost-motor van een Ford Focus van cilinderuitschakelingstechnologie. Zo konden ze de uitschakeling van een cilinder monitoren en schakelden ze ook tijdens het rijden een cilinder uit om het verbruik te verminderen.
Het prototype werd ook voorzien van een nieuw systeem, waarvoor een dual-mass vliegwiel, een pendulum demper en een afgestemde koppelingsplaat met elkaar werden gecombineerd. Dit is vooral effectief bij een laag toerental. Niet alleen kan cilinderuitschakeling hierdoor vaker worden toegepast, maar het systeem compenseert ook de effecten van cilinderuitschakeling met betrekking tot geluidsproductie en trillingen.
Het verbeterde brandstofverbruik werd onder gehomologeerde omstandigheden geregistreerd tijdens proefritten van het eerste prototype van de auto, met een voor forenzen gebruikelijke afstand van 55 kilometer over een combinatie van snelwegen, stadswegen en onverharde wegen in en rond Keulen. Voor het project werkt Ford samen met de ingenieurs van de Schaeffler Group.

Highlights

  • 6% zuiniger door werkend prototype te voorzien van nieuwe technologieën voor cilinderuitschakeling
  • Andreas Schamel, directeur Research & Advanced Engineering bij Ford Global Powertrain, presenteerde de onderzoeksresultaten tijdens International Vienna Engine Symposium van 2015