XR Sierra’s (deel3)

Zoals beloofd is hier het vervolg op deel 1 en 2 van de XR Sierra’s. Om het geheugen op te frissen ga ik even terug naar de Sierra om duidelijk te maken wat de relatie is tussen de Sierra en de Falcon.

In Europa werd in 1983 t/m 1992 de Sierra XR4 in al zijn varianten gebouwd. Buiten Europa was de Sierra namelijk ook leverbaar in Noord Amerika (XR4Ti), in Zuid Amerika (XR4) en in Zuid Afrika (XR6 en XR8). Samen met het einde van de produktie van de Sierra verdwenen ook de XR modellen hiervan. Echter, in Australie, een land waar ze ook wel van performance cars houden, werd vanaf 1991 een snelle uitvoering gebouwd op basis van de Ford Falcon. Deze kreeg als type-aanduiding de XR8. Zoals de naam doet vermoeden, was de motor een V8. Een jaar daarna was er ook een Falcon met een 6 cilinder verkrijgbaar, de XR6. Qua, type en motorisering lijken deze dus heel erg op de zuid-afrikaanse Sierra XR6 en XR8.

Dit waren overigens niet de eerste snelle Falcons. Van dit model, dat al sinds 1960 in Australie word gebouwd, was al in 1966 een snelle uitvoering, de Falcon XR.
Deze XR was dus de allereerste Ford met een XR benaming. (en dus niet de in deel 1 vernoemde Mercury Cougar XR-7). Helemaal waar is dit niet. Al sinds de introductie van de Falcon in 1960 wordt elk model met een tweeletterige code aangeduid. Vergelijk het maar zoals wij in Europa de Escort benoemen (Mk1, Mk2, enz.) Het eerste Falcon model heette XK, het tweede XL, het derde XM enz.
Het is echter wel toevallig dat de eerste echte snelle Falcon een van het XR type was.
Misschien dat dit de reden voor Ford was om vanaf 1980 de snelste uitvoeringen van de Fiesta, Escort en Sierra ook de benaming XR mee te geven. De XR aanduiding is altijd het kenmerk geweest voor een snelle toerwagen.

Tot 1991 was er geen XR Falcon te krijgen. De topmodellen werden tot die tijd altijd de GT genoemd. De eerste XR6 en XR8 waren leverbaar vanaf het EB model uit 1991. Vervolgens was er de ED, EF (foto links, 1994 volgt nog), en de EL.

Het huidige (2000) model is de AUII (foto bovenvolgt nog) die enkel in wat details anders is dan zijn voorganger uit 1998, de AU. Enige logica in deze volgorde is ver te zoeken. Van alle modellen was er een XR6, een XR8 en een XR6/8-UTE leverbaar. Deze laatste is een utility vehicle. Dit is een soort pick-up zoals bijvoorbeeld de amerikaanse Chevrolet El Camino.
De grootte van deze wagens is vergelijkbaar met een Scorpio. Het is beslist geen opvolger van de Sierra, in Australie is deze nooit geleverd. De Falcon komt boven de Mondeo die in Australie wel leverbaar is.
De Falcon XR modellen mogen dan wel door Ford geleverd worden, voor de ontwikkeling en de produktie van de Falcon wordt de hulp van een ander bedrijf ingeroepen.

Het bedrijf wat hierbij een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling is Tickford Vehicle Engineering.
Nu gaat er bij sommigen misschien een lampje branden. Tickford is namelijk degene die betrokken was bij de ontwikkeling van o.a. de Tickford Capri, de RS200 en de Sierra RS500.
De Falcon XR6 en XR8 zijn buiten deze Ford klassiekers de enige Fords die ontwikkeld zijn door Tickford. De naam Tickford staat voor exclusiviteit en snelheid, dat is in het verleden bewezen. En dus is ook de Falcon XR6 en XR8 een zeer luxe en snelle wagen, die qua prestaties en uitvoering het best te vergelijken is met de Sierra Cosworth en de Mondeo ST200

Onderstaande specificaties zijn van de AUII Falcon, het 2000 model. De snelste Falcon is de AUI XR8 dankzij een iets hoger koppel (435 Nm). Het resultaat is een iets snellere acceleratie van 0-100 (7,2 sec).
XR6 XR6 XR8
VCT(*)
cilinderinhoud (cc) 3984 3984 4942
vermogen (pk) 223 234 272
koppel (Nm) 366 374 420
bij (rpm) 3150 3500 3750
topsnelheid (km/h) 230 230 240
0-100 (sec) 7.88 8.47 7.36
(*) VCT = Variable Cam Timing

Tickford Vehicle Engineering

Tickford, in 1820 begonnen op het landgoed Tickford Abbey nabij Londen, als koetsenbouwer, is een bedrijf wat al sinds het begin van de vorige eeuw aktief is in de autmobielindustrie. Niet als automobielfabrikant maar als fabrikant van speciale koetswerken.
In de jaren twintig werd door Tickford, toen nog Salmons & Sons geheten, een mechanisme ontworpen om zware dakkonstrukties van de toen zo populaire “Landaulette” stijl. Dit waren auto’s met over het passagier gedeelte een opvouwbaar dak. Dit werd het Tickford-All-Weather genoemd.
In 1942 werd Salmons & Sons verkocht aan David Brown en de naam werd veranderd in Tickford Limited naar de succesvolle dakkonstructie.
Eind jaren veertig werden koetswerken voor diverse autofabrikanten gemaakt zoals, Daimler, Humber, Land Rover en de Healey sports car. (Dit werd later de Austin Healey)
In 1947 werd het noodleidende Aston Martin overgenomen door Tickford.

Dit werd een groot succes. De motoren en het chassis werden door Aston Martin gemaakt, de carrosserie werd door Tickford gebouwd. Dit leverde Tickford zoveel werk op dat het bouwen van koetsen voor andere merken gestaakt werd.
De oliecrisis in de jaren zeventig werd Aston Martin bijna fataal. De naam werd in de jaren zeventig en tachtig diverse malen veranderd als gevolg van talloze overnames. In 1989 werd de naam voor het laatst veranderd in Tickford Limited, de oude naam uit 1955.
Ondanks deze moeilijke tijden werden er in de jaren tachtig enkele schitterende auto’s ontwikkeld samen met Ford zoals de Tickford Capri, de RS200 en de Sierra RS500 Cosworth.
De samenwerking met Ford was kennelijk goed bevallen, in 1991 werd er een joint venture opgericht tussen Ford Australie en de australische divisie van Tickford Limited. Dit was het begin van Tickford Vehicle Engineering. TVE is een bedrijf met meer dan 130 man in dienst die jaarlijks meer dan 10.000 auto’s produceren. In tegenstelling tot het verleden ontwerpt TVE niet alleen het koetswerk maar ook de motor en het onderstel.
In de afgelopen 10 jaar zijn daar de modellen Capri Clubsprint, Falcon GT, Falcon Sprint, Falcon TE en natuurlijk alle XR6 en XR8 geproduceerd.

Mede dankzij de samenwerking met Tickford is Ford ook zeer aktief in de motorsport met een door Tickford geprepareerde Falcon XR8. Al sinds 1991 is de Falcon zeer succesvol in de toerwagenkampioenschappen.

Ford Tickford Racing

Ook in de australische toerwagen kampioenschappen wordt er sinds 1992, na de joint venture met Tickford Vehicle Engineering, met de Ford Falcon XR8 volop geraced in de V8 Supercar Category
Sinds 1999 is er na 26 jaar ook weer een fabrieksteam van Ford. Het raceseizoen 1973 was het laatste seizoen dat er een fabrieksteam van Ford meedeed aan de australische toerwagenkampioenschappen. Er werd nog volop met Fords geraced maar dat waren priveteams.
Het Ford Tickford Racing Team is voortgekomen uit het voormalig priveteam van het Glenn Seton Racing team (GSR). Het GSR team werd in 1989 opgericht om met een Ford Sierra mee te doen aan de Australian Touring Car Champioenship. Glenn Seton maakte zijn debuut met de Falcon in 1993. Vanaf dat moment werden de kampioenschappen gedomineerd door de Ford Falcon XR8 van het GSR team. Het kampioenschap werd voor het eerst behaald. In de jaren daarna volgden nog vele overwinningen.
Een van de meest frustrerende seizoenen was dat van 1998. Glenn Seton kwam niet hoger dan de 6e plaats, tot nu toe nog steeds zijn laagst behaalde plaats.
In 1999 werden steeds betere resultaten bereikt, mede dankzij het nieuwe Ford Tickford Racing team.
Het seizoen 2000 zag er zeer voorspoedig uit, Glenn Seton stond op de eerste plaats. Echter, een zeer zwaar ongeval

Specificaties
AUII Falcon XR8 V8 Supercar

Motor 5.0 liter V8
Vermogen 620 pk
bij 7500 rpm
Koppel 623 Nm bij
5500 rpm
Topsnelheid 302 km/h
Waarde ca. $250.000

tijdens het testen van de Falcons aan het eind van 2000 werd Glenn bijna fataal. Door dit ongeval was Glenn uitgeschakeld voor de rest van het seizoen.
Glenn’s oude teammaat Neil Cropmton is na twee jaar vervangen door Steven Richards. Deze 29 jarige coureur heeft voordat hij bij FTR kwam eerst in een Porsche en een Alfa Romeo in Australie en een Nissan in Engeland bij het Factory Nissan Super Touring team gereden.
Voor het huidige seizoen heeft FTR goede hoop. De AUII Falcons die dit jaar meerijden zijn een van de snelste V8 Supercars in het veld. De verwachtingen zijn dan ook dat ze hoog in het klassement zullen eindigen, misschien zelfs zullen winnen.

Hier in Europa is het helaas niet mogelijk om de wedstrijden live te volgen. Ik ben er van overtuigd dat ze zeer spectaculair zijn De enige mogelijkheid om dit te volgen is de internetsite van het Ford Tickford Racing team waar alle resultaten en foto’s van de wedstrijden te bekijken zijn.
Ik kan deze site absoluut aanraden om eens te bezoeken.
Op de onderstaande internetsites is nog meer te vinden over de enige nog bestaande Ford XR. Dat het een echte XR is zoals wij ze in Europa kennen hoeft niet aan getwijfeld te worden. Het is overigens niet de enige XR die bij ons niet op de markt gebracht is. Zowel in de Verenigde staten (XR3, XR5) als in Australie (XR2) rijden er nog andere die je bij ons nooit op de weg ziet.
Als ik voldoende informatie gevonden heb zal ik hier in de toekomst nog wel eens artikel over schrijven.

Ford Australie:
www.ford.com.au
Tickford Vehicle Engineering
www.tickford.com.au
Ford Tickford Racing Team
www.fordtickfordracing.com
XR8 & XR6 Owner’s Club of Victoria
www.xrclub.com.au

Met dank aan Stuart Brown, XR8/XR6 Owners club, Australie

geschreven door Edwin Beukers