Variabele interval

Het verhaal wat er nu komt geld waarschijnlijk ook voor de oude eerste modellen Scorpio maar is geschoeid op Escort mk4 ervaring.

De knop voor deze interval vind je waarschijnlijk niet op een sloperij, dus dat word bestellen, maar de prijs schijnt mee te vallen. Het verschil met een standaard schakelaar is dat deze een soort draairing heeft, net als bij de lichtschakelaar, maar dan bij de ruitenwisselaar. De relais (rode) zijn een heel stuk duurder. Ver over de Ÿ 100,- schijnt. Ik heb het relais gehaald uit een Scorpio, maar ze zitten soms ook in een Sierra.

Het is een 5-polig relais, in plaats van het bekende 4-polige. Dat is het grote zichtbare verschil. Het relais en de knop passen gewoon. Wel moet je op de sloop even de stekker van zo¹n schakelaar afknippen. Het ene pennetje wat deze schakelaar meer heeft moet je dan verbinden met het pootje van het relais. Als je een plugje uit de afgeknipte stekker haalt door hem open te maken, kan je dit bij de ander zo weer monteren. De andere kant van het draadje moet je dan monteren in de zekeringenkast, of kan je eventueel gewoon aan je relais vast solderen. De intervaltijd is nu variabel van ongeveer 2 à 3 seconden tot zo¹n 25 seconden. Dit is te regelen met de draairing.

geschreven door Niels Kleyn.