Remconversie Ford Fiesta mk3(1989 tot 1992)
Remconversie Ford Fiesta mk3(1989 tot 1992)
Benodigdheden:
Remschijven voor en achter,remklauwen,astappen achter en de handremkabel
allen van een Ford Escort RS2000 van het type mk5 zonder abs
Extra benodigdheden:Plus minus
uitwendig draad,2x leidingnippel m10x1 met inwendig draad, een plaat aluminium van
lang
voor astappen achter met de maximale treksterke voorhanden en 15mm langer als de
originele bouten, remvloeistof het liefst dot 5.1 of een siliconen remvloeistof en als laatste 2 keer
koperenring voor de voorremslangen voor afdichting.
Benodigde gereedschappen:Doppenset,staalborstel,kwast en verf(om de remklauwen meteen
een kleurtje te geven),flairset (om de remleidingen te voorzien van een passende kraag),
vijl,decoupeerzaag,remleidingsleutels of goede steeksleutels,2 assteunen,of een goede krik,
loctite blauw en een boormachine
Het werk: Voor schijven en klauwen
Aan de voorkant van een Fiesta mk3 is het uitwisselen van de schijven en klauwen door
de RS2000 schijven en klauwen een makkelijk klusje
Men demonteert de originele klauwen en schijven van de fiesta(let er wel op dat je de
remvloeistof opvangt dit i.v.m milieu)daarna maakt met uiteraard de voorwielnaaf goed
schoon om te voorkomen dat de schijven kunnen gaan trillen.
Monteer de RS2000 schijven nu op de naaf(nieuw of afgedraaide schijven)
Draai deze even vast met 2 wielmoeren om er voor te zorgen dat bij het monteren van de
remklauw je schijf niet gaat bewegen.
Draai nu eerst de remslang in de remklauw en gebruik daarbij de bovengenoemde
koperen ring dit omdat als je het niet doet het uiteinde(schroefdraad) van de fiesta remslang
net te lang is en daardoor lekkage kan op treden
Monteer nu de remklauw met blokken op het fuse stuk en draai de bouten van de remklauw
aan(gebruik hier wel loctite blauw voor i.v.m lostrillen)
Nu is de voorzijde klaar en ziehier het resultaat(zie foto)
Achterzijde:
Aan de achterzijde van de fiesta is het een niet zo makkelijk verhaal er zijn namelijk
enige aanpassingen nodig om alles goed passend te maken.
We beginnen met het simpele werk en dat is het opkrikken van de auto en de as op
assteunen te zetten verwijder daarna de wielen en dan als eerste demonteer je de remleiding
die van de remslang naar de wielremcilinder loopt.
Daarna demonteer je de remtrommels door de 4 bouten aan de achterkant van de astap
los te draaien
Je zal enigszins moeten wrikken om de trommels over de remvoering heen te krijgen
Nu de trommel verwijderd is demonteer je de remvoering van de ankerplaat en de
handremkabel van de remschoen,verwijder daarna de handremkabel uit de ankerplaat
Nu dit gebeurt is boor je de 2 popnagels die de ankerplaat op de as vast houden los en
daarna kan je de ankerplaat verwijderen inclusief de wielremcilinder en remleiding
Nu dit gebeurt is is het tijd voor wat creativiteit en moet er een spacerplaat gemaakt worden
(zie foto)
Als deze klaar is kunnen we met het monteren beginnen van de RS2000
achterremmen.
Monteer nu de ankerplaten met de astappen en spacer op de achteras let wel op want links
en rechts zijn verschillend
De reden voor de spacerplaat is om meer ruimte te creëren voor de handremkabel anders zal je
genoodzaakt zijn om aan de achteras te gaan slijpen en dat is nooit een goed idee
Nu dit gedaan is kan je de handremschoenen op de ankerplaat monteren en kan de remschijf
gemonteerd worden en daarna de remklauw
Hierna komt ook weer een stukje huisvlijt i.v.m het maken van de remleiding
De nieuwe remleiding loopt vanaf de originele remslang eerst naar beneden en dan met een
scherpe bocht omhoog en dan over de achteras naar de remklauw
Nadat dit alles is gemonteerd kan het remsysteem worden ontlucht en kan de auto
de brug op om de handremkabel te vervangen en daar hoeft gelukkig niets aan veranderd
te worden.
Indien alles nieuw word gemonteerd zal in het begin de remmen een beetje zacht aan
voelen maar daar hoef je je geen zorgen over te maken dit is met een dag of 2 weg
of zo gauw de blokken zich gesetteld hebben
Ik wens iedereen succes met de conversie en veel remplezier ik weet dat ik het ieder geval
heel veel plezier er aan beleef en hij mij al uit de nodige benarde situaties heeft gered
greets Roy Aka Tazzie