Remconversie Ford Fiesta mk3(1989 tot 1992)



Remconversie Ford Fiesta mk3(1989 tot 1992)



Benodigdheden:



Remschijven voor en achter,remklauwen,astappen achter en de handremkabel


allen van een Ford Escort RS2000 van het type mk5 zonder abs


Extra benodigdheden:Plus minus 1 meter remleiding 5mm, 2x leidingnippel m10x1 met


uitwendig draad,2x leidingnippel m10x1 met inwendig draad, een plaat aluminium van 20 cm


lang 10 cm hoog en 10 mm dik(mag ook staal zijn maar is moeilijker te bewerken), 8x bout


voor astappen achter met de maximale treksterke voorhanden en 15mm langer als de


originele bouten, remvloeistof het liefst dot 5.1 of een siliconen remvloeistof en als laatste 2 keer


koperenring voor de voorremslangen voor afdichting.


Benodigde gereedschappen:Doppenset,staalborstel,kwast en verf(om de remklauwen meteen


een kleurtje te geven),flairset (om de remleidingen te voorzien van een passende kraag),


vijl,decoupeerzaag,remleidingsleutels of goede steeksleutels,2 assteunen,of een goede krik,


loctite blauw en een boormachine



Het werk: Voor schijven en klauwen


Aan de voorkant van een Fiesta mk3 is het uitwisselen van de schijven en klauwen door


de RS2000 schijven en klauwen een makkelijk klusje


Men demonteert de originele klauwen en schijven van de fiesta(let er wel op dat je de


remvloeistof opvangt dit i.v.m milieu)daarna maakt met uiteraard de voorwielnaaf goed


schoon om te voorkomen dat de schijven kunnen gaan trillen.


Monteer de RS2000 schijven nu op de naaf(nieuw of afgedraaide schijven)


Draai deze even vast met 2 wielmoeren om er voor te zorgen dat bij het monteren van de


remklauw je schijf niet gaat bewegen.


Draai nu eerst de remslang in de remklauw en gebruik daarbij de bovengenoemde


koperen ring dit omdat als je het niet doet het uiteinde(schroefdraad) van de fiesta remslang


net te lang is en daardoor lekkage kan op treden


Monteer nu de remklauw met blokken op het fuse stuk en draai de bouten van de remklauw


aan(gebruik hier wel loctite blauw voor i.v.m lostrillen)


Nu is de voorzijde klaar en ziehier het resultaat(zie foto)









Achterzijde:


Aan de achterzijde van de fiesta is het een niet zo makkelijk verhaal er zijn namelijk


enige aanpassingen nodig om alles goed passend te maken.


We beginnen met het simpele werk en dat is het opkrikken van de auto en de as op


assteunen te zetten verwijder daarna de wielen en dan als eerste demonteer je de remleiding


die van de remslang naar de wielremcilinder loopt.


Daarna demonteer je de remtrommels door de 4 bouten aan de achterkant van de astap


los te draaien


Je zal enigszins moeten wrikken om de trommels over de remvoering heen te krijgen


Nu de trommel verwijderd is demonteer je de remvoering van de ankerplaat en de


handremkabel van de remschoen,verwijder daarna de handremkabel uit de ankerplaat


Nu dit gebeurt is boor je de 2 popnagels die de ankerplaat op de as vast houden los en


daarna kan je de ankerplaat verwijderen inclusief de wielremcilinder en remleiding


Nu dit gebeurt is is het tijd voor wat creativiteit en moet er een spacerplaat gemaakt worden


(zie foto)





Als deze klaar is kunnen we met het monteren beginnen van de RS2000


achterremmen.


Monteer nu de ankerplaten met de astappen en spacer op de achteras let wel op want links


en rechts zijn verschillend


De reden voor de spacerplaat is om meer ruimte te creëren voor de handremkabel anders zal je


genoodzaakt zijn om aan de achteras te gaan slijpen en dat is nooit een goed idee


Nu dit gedaan is kan je de handremschoenen op de ankerplaat monteren en kan de remschijf


gemonteerd worden en daarna de remklauw


Hierna komt ook weer een stukje huisvlijt i.v.m het maken van de remleiding


De nieuwe remleiding loopt vanaf de originele remslang eerst naar beneden en dan met een


scherpe bocht omhoog en dan over de achteras naar de remklauw


Nadat dit alles is gemonteerd kan het remsysteem worden ontlucht en kan de auto


de brug op om de handremkabel te vervangen en daar hoeft gelukkig niets aan veranderd


te worden.


Indien alles nieuw word gemonteerd zal in het begin de remmen een beetje zacht aan


voelen maar daar hoef je je geen zorgen over te maken dit is met een dag of 2 weg


of zo gauw de blokken zich gesetteld hebben









Ik wens iedereen succes met de conversie en veel remplezier ik weet dat ik het ieder geval


heel veel plezier er aan beleef en hij mij al uit de nodige benarde situaties heeft gered



greets Roy Aka Tazzie