Mk 3 Ford Escort RS 1600i

carrosserie:3 deurs hatchback body met Ford Motorsport voor en achter spoilers
Structuur:zelfdragend
Veiligheid:gordels
Bumpers:staal met voor- en achter rozetten
Leeggewicht (kg):870 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht (kg):1325 kg
Exterieur en interieur afmetingen
Exterieur (mm):
Lengte:4060 mm
Wielbasis:2393 mm
Hoogte1336 mm
Breedte (zonder spiegels):1640 mm
Breedte (met Spiegels)1935 mm
Spoorbreedte voor:1385 mm
Spoorbreedte achter:1430 mm
Interieur (mm):Scheel voorstoelen in grijs velours uitgevoerd, 60:40 achterbank
Leer overtrokken sport stuur wiel in 3 of 4 spaaks
Hoofdruimte960 mm
Maximum beenruimte1029 mm
Breedte op schouderhoogte1323 mm
Bagageruimte
VDA bagageruimte (l) met 4 zitplaatsen:375 liter
VDA bagageruimte (l) met 2 zitplaatsen720 liter
motor:
type:CVH motorcode LUAE 8v sohc
capaciteit1597 cc
boring /slag:79,96×79,52
Brandstof:benzine super plus (ron 98)
compressie verhouding:9,9:1 (in tegenstelling tot 9.5:1 voor de overige CVH motoren)
maximum vermogen115 pk bij 6000 RPM. In de Rally uitvoering kon 160 pk bereikt worden.
maximum koppel:145 newtonmeter 5250 Rpm
Maximum toeren:6500 tpm
Max. effectief gemid. toeren bereik6300 tpm
Turbo druk (bar):nvt
cilinders:4
cilinderkopBewerkte aluminium 8v (sohc) met 272 high-lift nokkenas bewerkte ronde uitlaat kanalen Aluminium kleppendeksel (Ford motorsport)
blokgiet ijzer
Krukas:3 dubbel gelagerd (standaard cvh)
ligging:dwars geplaatst
kleppen8 (2 kleppen per cilinder)
klepstotersmechanisch (verstelbaar met speciaal gereedschap)
Klepbediening:mechanisch
Klephoek45 Graden
Klepmaten (mm):inlaat 42 mm
uitlaat 37 mm
compresie:9,9 : 1
NokkenasaandrijvingGetande riem
Zuigers:gesmeed
Drijfstangen:gesmeed
Inlaat:aluminium
Uitlaat:“High Performance”uitlaatsysteem met 4-2-1 uitlaatspruitstuk
Motormanagement:Standaard AFT ecu "grijs" 115 pk. Race "rood" en rally "groen" ecu +/- 132 pk en hoger max. tpm
BrandstofinjectieK-Jetronic injectie-syteem van bosch.
Ontsteking:Vol-elektronische aft ontsteking
Ontstekings volgorde:1 - 3 - 4 - 2
Olie druk:2,8 bar bij 2000 OPM
Emissiebeperking
Emissiewaarden:0,4 tot 0,8% CO
Brandstoftank (l):40 Ltr
versnellingsbak olie:80W90
Achteras olie:
Motor olie:10W40 of 20W50
3,75 ltr incl oliefilter
3,50 excl oliefilter
aandrijving:2 wiel aandrijving Op de voorwielen De escort RS 1600i was de eerste voorwiel-aangedreven RS escort sinds 1980
Versnellingsbak:IB5 versnellingsbak
verhoudingen:1. 3.15:1 2. 1.91″1 3 1.28:1 4. 0.95:1 5. 0.83:1 in plaats van 3.84:1 (standaard Xr3)
Koppeling:enkelplaats koppeling op speciaal vliegwiel met markeerpunt (voor AFT ontsteking).
Koppelingsdiameter (mm):200 mm
stuurinrichting:rack and pinion
Draaicirkel (m):10,05 m tussen stoepranden
10,56 m tussen 2 muren
Aantal slagen:3,69
remmen:Standaard over kruist geregeld via hoofdremcilinder met Servo bekrachtiger.
voor:240 mm geventileerde schijven voor
achter:180 x 36 mm trommels achter
ophanging
voor:Koni schokdempers (rebound) 23mm diepgelegde veerschotels. Onafhankelijke,verstelbare trekarmen. 24 mm stabilisatorstang met Aluminium Subframe. HD rubbers.
achter:Koni schokdempers (rebound). Progressieve veren.
wielen/banden
wielen:15″ 7-spaaks RS wielen
6J breedte
voorzien van unieke code op 1 spaak met nummer 9055784
banden:190/50/15 dunlop banden
prestaties
top snelheid km/hkm/h 191 . in 1982/83 een echte GTi killer
acceleratie 0 t/m 100sec 8,7
Acceleratie 50 t/m 100 km/h
in 4e versnelling (sec.):
gemiddeld verbruik:1L op 10km
In de stad:
Buiten de stad:
Gemiddeld:
CO2 emissies (g/km):205.92 g/km
meest voorkomende kleuren:Diamond white B3
black A3
Sunburst Red P3 Sratos Silver V3
Caspian Blue 33 Graphite Grey 93
aantal gebouwd:8659 stuks
nieuwprijs:FL. 31.000,-
Extra info:De escort RS 1600i was de eerste voorwiel-aangedreven escort RS sinds 1980
en werd geintroduceert in 1981. De productie werd gestopt aan het einde van 1983……
Er zouden 5000 exemplaren gebouwd worden i.v.m homologatie-eisen,
om deel te mogen nemen aan de autosport. Maar de verkoop ging zo goed,
dat er uiteindelijk 8659 exemplaren zijn gebouwd. (waarvan 2600 in Engeland geleverd).
De Nieuwprijs bedroeg FL. 31.000,- . Een goed gerestaureerde RS 1600i kan zo ongeveer
tussen de 12.000,- en 18.000,- euro aan taxatie waarde opleveren.
Leuk om te weten is dat er van de 13 origineel afgeleverde auto's nog 12 bestaan. Daarnaast
zijn er nog de geimporteerde auto's maar totaal niet meer dan 25 RSi volgens rdw site.