langer licht bij sluiten deur

Deze keer een elektrisch hobby-idee.



Iedereen kent dat wel. Je komt in het donker bij je auto. Het regent. Je stapt in, lampje gaat aan, deur dicht, en toen was het donker in de Ford. En dat terwijl je bijvoorbeeld nog je startonderbreker moet deblokkeren, contactslot moet vinden, radiofrontje pakken, gordel om,etc. Na montage van dit relais is dat voorbij. Dit relais zorgt ervoor dat na het sluiten van het portier de binnenverlichting nog zo¹n 20 tot 30 seconden blijft branden, of tot je start, want na contact maken schakelt het binnenlampje ook uit. Dit is ook direct het voordeel op zo¹n Halfords-ding. Deze blijven vaak erg lang branden, en als er b.v. iemand uitstapt en je rijdt weg brandt het lampje ook nog. Vooral ¹s nachts is dit erg irritant. Allereerst weer eens naar de sloop, en daar haal je uit een luxere Sierra of Scorpio het hoge gele relais uit de zekeringenkast onder motorkap. Op het relais staat: 68 125 85GG 13C718 AA Imp. Geber Zuis. Beleuchtung Fur 12V- Let wel op, het was een optie, dus niet elke Sierra of Scorpio heeft er één. Dus gewoon even zoeken. Vervolgens werkt het eenvoudigst als je uit een Escort een relaishoudertje onder het dashboard vandaan haalt. Ik neem aan dat bijna iedereen wel weet dat er bij Escort mk4 ¹86 tot Œ90 een klein rekje achter onder het dashboard, onder de stuurkolom zit met een of meerdere relais, of in ieder geval een groen klosje waar er een in kan. Liefst een groene of zwarte, of in ieder geval eentje waar alleen maar normale draden, en geen extreem dikke, zoals van voorruit verwarming, aanzitten. De relaishouder van bijvoorbeeld een verwarmde voorruit heeft een hele dikke draad en dit werkt lastiger. Voor de duidelijkheid later kun je de houder even geel verven. Voor de duidelijkheid: het relais kun je ook met vijf kabelschoentjes uit de elektronica- of automaterialenzaak aansluiten, maar met een relais²voetje² werkt het een stuk eenvoudiger, zeker als je het relais een keer wilt verwijderen. De draadjes gaan dan niet door elkaar. Overigens denk ik dat je een relaisvoetje ook wel bij de elektronica- of automaterialenzaak kan halen, maar een originele van b.v. een Escort kan je dan als Escort-rijder ook direct bij je eigen op het relaisrekje onder het dashboard vastklikken.
Dan nu de aansluitingen. Onderop het gele relais staat bij elk pootje een nummer. Ik zal eerst het nummer noemen, dan de draad,of draden, die eraan moet(en), en dan, indien mogelijk de waarschijnlijke draadkleur bij Escort.



30 = coninu plus = vaak rood
31 = bruin = min
31 S = portier open schakelaars = bruin-rood
31 L = draad van portier open schakelaar naar binnenlampjes = bruin-rood
15 = plus draad van contact, b.v. accesoiredraad van de radio. Hierop moet stroom komen te staan na aanzetten van het contact.
Het is het eenvoudigst om het draadje op te zoeken wat van het portier open schakelaartje afkomt. Deze door te knippen, en dan aan de juiste draadjes van het relaisvoetje te maken. De overige draden vind je waarschijnlijk in de draadboom van de radio. Let wel op: je hebt meerdere portier open schakelaartjes, één per portier, dus moet je het punt vinden waar deze twee of vier draadjes samen komen, en hier knippen en verbinden met het relaisvoetje. Het draadje uit de richting van de portier open schakelaars dan natuurlijk aan 31 S, en de draad die verder gaat, gaat dan waarschijnlijk naar je interieurlampjes, en die doe je dus aan 31 L.
Als je het ge-hobby nog niet zat bent kun je ook kijken op de sloop naar een originele Ford lichtzoemer. Deze geven namelijk een mooie pulserende ping-toon, die wel goed en duidelijk hoorbaar is, maar niet irritant is. De universele van Hella geven namelijk een irritant schele piep, en die witte dingetjes van één of anderhalve euro bij de Halfords hoor je bijna niet, Dat is dus troep en zonde van je tijd, en centen.
Mijn lichtzoemer komt uit een Scorpio Ghia, die waar ook het gele relais inzat. Je vind dit kastje in het dashboard. Dit schroef je open door de sierpaneeltjes voor op het dashboard eraf te steken met een platte schroevendraaier, en dan de schroefjes die je nu ziet los te schroeven. Ook moet je waarschijnlijk even het tellerblok eruit slopen.
Als je het dashboard open hebt zie je waarschijnlijk een heel zootje relais, en nog wat spul, en een kastje met de tekst: 85gg13 150ba Signalgeber-lichtwarnung Buzzer ext lampwarning 12v. Als je hem uit een sloper haalt, knip je uiteraard ook de stekkers mee, met een eindje draad eraan. Nu nog het aansluiten. Eerst noem de draadkleur van de draad uit het kastje, en dan waarop je hem moet aansluiten. Bruin = min
Bruin-rood 7 = naar gele relais pootje 31S. Bruin-rood 82 = portier open schakelaar linksvoor, is voordeur, stuurzijde Bruin-zwart = portier open schakelaar linksachter, Bruin-wit = portier open schakelaar rechtsvoor, is voordeur, passagierzijde, Bruin-geel = portier open schakelaar rechtsvoor, Grijs-geel = de draad die aan het stadslicht gemaakt moet worden.
Hij reageert nu alleen als aan de stuurzijde de deur word geopend en het licht staat nog aan. Op alle andere deuren reageert hij niet. Als je wil dat hij ook op de rechtervoordeur reageert, dan verbind je die portier open schakelaar ook gewoon met Bruin-rood 82S. En al denk je nu ³Ja maar, ik heb een twee (drie) deurs (ik vind een deur nog steeds zo¹n ding waardoor je instapt, en wie stapt er via zijn kofferbak in???)!!!² Dan gebruik je de andere twee of drie draden gewoon niet, en doet er een tapeje of krimpkousje omheen.
Als het ondanks alles toch niet helemaal duidelijk is, kun je me altijd bellen. De schema¹s hiervan zijn overigens vaak te verkrijgen bij de Forddealer. Daar heb ik mijn kopietjes van Sierra en Scorpio ook vandaan en daarna verbouwt tot Escort mk4. Met de vermoedelijke onderdeelcodes die ik erbij heb geschreven, kun je de onderdelen waarschijnlijk ook gewoon bestellen bij de dealer. Alleen is dit vaak duurder.



Tot slot wil ik nog adviseren om alle verbindingen te solderen. Ook als je een draad moet verlengen, dus er een stukje tussen moet zetten. Het staat een stuk netter en proffesioneler, en werkt bovenal storingsvrijer dan kabelschoentjes, kroonsteentjes etc. Kijk ook eens of je bij de elektronicazaak ³krimpkous² kan kopen. Dit spul schuif je voor het solderen over het draadje heen, een heel stukje van het te solderen draad af. Het mag namelijk niet te warm worden van het solderen. Na het solderen schuif je het over het soldeertje heen en maakt het warm met b.v. je aansteker. Het ³kousje² zal nu ongeveer tot 2/3 krimpen in omtrek en nu is het gesoldeerde draad dus direct goed geisoleerd. Dit werkt een stuk netter en eenvoudiger dan het gekloot met een stukje tape wat erom heen moet.


geschreven door Niels Kleyn.