Feiten en getallen van de Ford Heritage Collection Vehicles

Transit Supervan 3

De familie Supervan was bedoeld om het aanzicht van Ford’s beroemde transit familie te verbeteren. Supervan 3 is een doorontwikkelde versie van Supervan 2. Het Ford transitbody pakket verstopt een middenmotor Ford C100 racing onderstel. Hoewel het er als een gewone ruime bestelbus uitziet is er absoluut geen ruimte voor een nuttige lading aangezien de motor en de transmissie achter de cabine worden opgezet. De onafhankelijke ophanging en de enorme racebanden zijn de ingrediënten van een race-auto, hoewel de bestuurdersplaats die van een bestelwagen is.

Eerst gebouwd als Supervan 2 in 1984, werd hij aangedreven door een motor van Ford Cosworth DFL – de lange-slag versie van de beroemde Ford F1 motor DFV. Toen de bestelwagen in 1994 werd gerenoveerd, werd de originele motor geruild voor een 650bhp 3,5 liter, door cosworth ontwikkelde, Ford HB motor. Weer een paar jaar later werd er besloten een minder krachtige Cosworth Pro sport 3000 motor te plaatsen, met als doel meer mensen de kans te geven dit unieke voertuig te rijden.

Technische gegevens:

constructie Aluminium/composite monocoque chassis with mid-mounted engine driving the rear wheels. Steel, aluminium and glassfibre body shell.
motor Ford-Cosworth V6, 2935cc, twin overhead camshafts per bank, four valves per cylinder. Tuned to Pro Sports 3000 spec, including dry sump. Power output approx 260bhp @ 6,800rpm
transmissie Transmission : Five speed, longitudinally-mounted Hewland
ophanging Front and rear – independent, coil springs, wishbones, anti-roll bar. Rack and pinion steering.
remmen 279mm (11in) diameter ventilated carbon discs, Brembo four-piston callipers, carbon pads
topsnelheid Top speed approx 150mph (241kph)

RS200

Ontworpen om aan de laatste eisen van de Groep B rally te voldoen, werd de naam RS200 afgeleid uit de 200 stuk die geproduceerd zijn. Behalve zijn motor, zijn alle componenten nieuw ontworpen voor de auto en voor de taak die voor hem lag. Zijn chassis van keiharde stalen buizen beschikt over een volledige veiligheidskooi en de pk’s komen van een in het midden geplaatste, door turbo aangedreven, 1,8 liter BDT Cosworth motor. Alle straatauto’s, met inbegrip van het exemplaar van de Ford Heritage Vehicle Collection hadden permanente vierwielaandrijving.
Versies van de rally uitvoering konden van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving schakel door simpel te schakelen. Het stileren van het glasvezellichaam werd door het Italiaans ontwerphuis van Ford, Ghia gedaan.

Alle 200 auto’s werden geproduceerd door een specifieke fabriek in Shenstone. Auto’s voor weggebruik werden verkocht met 250, 300 of 350pk motoren, hoewel volledig getunede rallywagens 450pk hadden. Gebruikt voor slechts één rallyseizoen – 1986 – vóór een verandering in het reglement, won de RS200 19 Europese rally kampioenschappen en verscheidene internationale rally kampioenschappen.

Latere auto’s, beter bekend als RS200E, met 650pk/2.1 litermotoren, waren Europese rally kampioenen in de late tachtiger jaren. Weinig gebruikt en zo goed als nieuw werden RS200 straatauto’s de geliefde van menig verzamelaars en zul je ze vandaag de dag nog vaak zien op diverse Ford evenementen.

Technische gegevens:

Body style 2 deurs, 2 persoon coupe
constructie steel/composite chassis platform, with multi-tubular sub-frames and integral roll cage. Mid-mounted engine, front transmission and four wheel drive. Glass-fibre body shell.
motor Ford BDT, four cylinders, 1803cc, turbo-charged, Bosch fuel injection
transmissie Five-speed manual gearbox in unit with centre differential and front transaxle, driving front and rear wheels; split 50/50.
ophanging Front and rear – independent, double coil springs, wishbones, anti-roll bar. Rack and pinion steering.
remmen 11ins ventilated discs, front and rear
topsnelheid Top speed (with 250bhp engine) approx 140mph

Ford Escort RS1600 (London Mexico rally 1995 re re-run winner)

Oorspronkelijk een standaard Escort 1300 saloon , H1FEV herbouwd in 1993 naar rally specificaties , met een van 1,8 liter “Kent” motor, voor de 25ste klassieke Londen-Sydney rally. Hij werd het volgende jaar weer herbouwd met een 200pk BDA Ford motor om mee te doen aan de in 1995 gereden herhaling van de 16.000 mijl lange London-Mexico rally van 1970. De 1995 rally ging zo dicht mogelijk langs de originele route, aanvang was in Londen op 25 April en het eindigen in Acapulco op 21 Mei. De zelfde crew als in de originele rally die de auto naar succes bracht reed weer – HannuMikkola en Gunnar Palm – opnieuw namen ze de leiding met de H1FEV.

Deze auto is volledige gerestaureerd. De zuster auto van de winnaar van de 1970 Londen – Mexico rally is nu te zien in de Heritage Motor Centre at Gaydon in Warwickshire.

Technische gegevens:

Body style Two-door saloon
constructie Steel monocoque body/chassis unit, with welded-in safety roll cage and fully re-inforced for competition work. Front, longitudinally-mounted engine driving the rear wheels.
motor Ford-Cosworth BDA, four-cylinders, 16 valves.
Power output : Approx 200bhp at 8,000rpm
transmissie Five-speed, wide-ratio with Atlas beam rear axle.
ophanging Front – independent, MacPherson struts, coil springs, anti-roll bar. Rear – beam axle, half-elliptic leaf springs, radius arms and control arms. Rack and pinion steering.
remmen Discs front and rear
topsnelheid (Depending on chosen overall gearing) typically, 110mph

GT40 MkI (chassis no. P/1008)

In de jaren 60, resulteerde Fords doel om de legendarisch 24 uur van Le Mans te winnen in het opzetten van een raceafdeling in Slough om een nieuwe auto te ontwerpen en er me te gaan racen. Het werd officieel Ford GT genoemd, maar het duurde niet lang alvorens de auto de bijnaam GT40 werd gegeven, aangezien hij zich slechts 40 inch boven de grond bevond. En die naam bleef plakken! Dit bepaalde voorbeeld is bezit van het bedrijf sinds hij gebouwd is en oorspronkelijk gebouwd als volledig race exemplaar.
Hoewel er eigenlijk nooit mee is geraced, is hij gebruikt door Ford als demonstratie voor trackdagen en promotievoertuig en door de jaren heen is er in gereden door onder andere de heren John Whitmore en Graham Hill.

Nu in de Gulf racing kleuren van blauw en oranje werden gebruikt, is deze auto ook gebruikt in andere kleuren voor diverse promotie gebeurtenissen van Ford, onlangs in Linden Groen als veiligheidsauto op de vergaderingen van Goodwood Revival meetings.
Technische gegevens:

Body style two-door, two-seater sports coupe
constructie Steel monocoque chassis tub/centre section, with glass-fibre body panels. Mid-mounted engine driving the rear wheels.
motor

Ford US V8, 4727cc (289 cu in)

Power output: 340bhp at 6,500rpm
transmissie Colotti five-speed manual gearbox in unit with rear-mounted transaxle
ophanging Front and rear – independent, coil springs, wishbones, anti-roll bar. Rack and pinion steering
remmen Discs front and rear
topsnelheid Maximum speed approximately 197mph

GT40 MkIII road car (chassis no. M3/1107)

Hoewel de Ford GT40 oorspronkelijk als sportauto werd ontworpen om gebeurtenissen zoals de 24 uur van Le Mans te winnen, gaven een aantal klanten opdracht voor auto’s die zij op de openbare weg konden gebruiken. Om de auto voor weggebruik geschikter te maken, werd vanaf 1967 de MkIII versie van de auto uitgebracht. Dit is de laatste van zeven dergelijke gebouwde auto’s.

Hoewel het het karakter van de competitie versie behield, werd de voorkant van de auto verder gladgestreken, te weten 4 ronde koplampen (in tegenstelling tot twee rechthoekige eenheden in de standaardauto) en de achterkant werd verlengd om het een meer gestroomlijnde verschijning te geven en om ook een kofferbak in de staart te passen. Om het gemakkelijker te maken om in dagelijks verkeer mee te rijden, werd de schakelpook verplaatst naar de transmissietunnel. Er werden spaakwielen gebruikt in plaats van de lichtmetalen velgen van de competitie auto’s. Een nieuwe GT40 zou met deze specificatie £7,540 gekost hebben – daar kan je vandaag de dag een Ford Ka voor kopen.

Nieuw was deze auto uitgevoerd in zilver metallic, maar na wat opknap werk laatst met de opdracht hem weer een frisse uitstraling te geven, werd hij wit gespoten met de typische blauwe ‘Ford GT” strepen.

Technische gegevens:

Body style two door, two-seater sports coupe
constructie Steel monocoque chassis tub/centre section, with glass-fibre body panels. Mid-mounted engine, driving the rear wheels.
motor Engine : Ford US V8, 4727cc (289 cu in)
Power output: 306bhp at 6,000rpm
transmissie ZF five-speed manual gearbox, in unit with rear-mounted transaxle
ophanging Suspension : Front and rear – independent, coil springs, wishbones, anti-roll bar. Rack and pinion steering.
remmen Discs front and rear
topsnelheid ?

World Rally Transit
Ontwikkeld door Ford als promotievoertuig tijdens de nieuwe lancering van de Ford Transit in 2001, combineert de Word Rally Transit alle eigenschappen van een bestelbus met snelheden van 130mph en heeft een rally stijl interieur. Gebaseerd op de achterwiel aangedreven transit beschikt de WRT over een 200pk, 2,5 liter diesel Ford Duratorq motor, verstevigde ophanging, grote voorsplitter en speciaal gemaakte Oz racing wielen.

Rally rijders zijn zeer thuis achter het stuur als in de zetels. Het stuurwiel en heel wat van de instrumentatie werd overgenomen van een daadwerkelijke WRC Focus. Een speciaal ontworpen rolkooi voor de WRT en de volledig veiligheidsuitrusting (riemen en dergelijke) voor de tweezitter voltooien het pakket.

Het interieur met veel rood, blauw en wit en veel Valvoline and Martini tinten is gebaseerd op de tijd van de “Works” Ford Focus WRC en samen met zijn zeer originele nummer platen “W1 WRT” (engelse platen) is hij echt een herkenbare wagen!!
Technische gegevens

Body style Medium wheelbase, semi-high roof van body
constructie Construction : Steel unitary construction (monocoque) bodyshell. Front-mounted engine driving the rear wheels.
motor Ford Duratorq four-cylinder, 2.5 litre, turbocharged diesel. Tuned in this vehicle to give greater performance.
Power output : Approx 200bhp at 4,000rpm
transmissie Five-speed manual transmission, driving rear wheels
ophanging Suspension : Front – independent, coil springs, MacPherson struts, anti-roll bar. Rear – beam axle, half-elliptic leaf springs. Power assisted rack and power steering.
remmen Front discs; rear drums
topsnelheid Maximum speed approx 130mph

GT70 (chassis no. 04)

Ontstaan en ontworpen zoals de legende het verteld door de Ford competities directeurs Stuart Keerder en rijder Roger Clark. Op de rug van een envelop tijdens het terug vliegen van Monte Carlo naar Engeland na een rally werd de midden motorige GT70 wagen, die bedoeld was als een veelzijdige machine met optimale grip en prestaties, op alle oppervlakten ontworpen.
Met een chassis dat door GT40 ontwerper Len Bailey werd gebouwd, gebruikte de GT70 een verscheidenheid aan standaardcomponenten van Ford en hij moest plaats bieden voor vier cilinders of V6 motoren. De originele auto had een uit Duitsland afkomstige Ford V6, maar alle rally auto’s gebruikten de viercilinder BDA krachtbron.

Zes chassis werden geproduceerd. Droevig, want de veranderingen van het kampioenschapsreglement van de Word Rally en andere invloeden verkorten de intensieve ontwikkeling van de GT70 zoals die was gepland en zijn volledig potentieel werd nooit benut. “Wat een auto zou dit geweest kunnen zijn, als we slechts tijd hadden gehad om het te ontwikkelen,” zei Roger Clark eens.

Guy Chasseuil reed een Ford Frankrijk GT70 in de Franse Tarmac kampioenschappen van 1972 en 1973 met gemengde resultaten. Die auto liep in BP racing uitrusting. Dit kleurenschema werd voor de Ford Heritage Vehicle Collection auto gekozen toen hij volledig in 2002 werd hersteld. Enkel een paar dagen nadat de restauratie werd voltooid, nam de auto deel aan het Goodwood Festival of Speed 2002, waar het niks heeft gemist.

Van de 6 wagens die werden gebouwd zijn er nu nog 5 over.

Technische gegevens:

Body style two-door, two-seater sports coupe
constructie Steel chassis platform with glass-fibre body shell. Mid-mounted engine, driving the rear wheels
motor Ford-Cosworth BDA, four cylinders, 1998cc
Power output: 250bhp at 8,000rpm
transmissie Hewland five-speed manual gearbox, in unit with rear transaxle. Rear wheel drive
ophanging

Front – independent, coil springs, wishbone, anti-roll bar.

Rear – independent, coil springs, wishbones, radius arms.
remmen Discs front and rear
topsnelheid Maximum speed (depending on chosen gearing) estimated 120mph

Andere mooie auto uit de collectie zijn o.a:

• Het op 2 na oudste Model T geproduceerd in Trafford Park, Manchester.
• Een Ferguson Formula 4×4 Capri 3.0, gedacht de enige automaat te zijn die bestaat.
• De oudste originele Ford Transit bus, een 1965 model met schuurdeuren voorin.
• De eerste productie van de Ka, Ford Racing Puma and Focus RS.
• De laatste productie van de Cortina, Capri, Sierra RS Cosworth en Escort.
• The Maart 701 F1 auto waarmee Jackie Stewart de 1970 Spaanse Grand Prix won.
• De Escort MkII WTW567S succesvol gereden door Bjorn Waldegard.
• Francois Delacourt’s Escort waarmee hij de 1993 Rally of Portugal won.

Bron : Ford media site