Ford RS200 het verhaal achter

Eigenaresse: Jenny van Hilten
geboorteland: Nederland
huidige land: Luxemburg

In bezit van originele RS200 (LHD) met serie nummer (#010/200) Chassis SFACXXBJ2CFE00010. Dit is de oorspronkelijke pacecar auto van Ford zelf. Verkocht door Bob Howe in Boreham UK in september ’87 aan Jenny van Hilten. Er is tevens mee geraced en heeft in het autotron van Rosmalen gestaan als show auto. Daarna volledig uit elkaar gehaald en gerestaureerd heeft nu 450 pk maar bracht in race trim uitvoering 530 pk op. Dit was begin jaren ’90, in 2002-2003 bij ons aanwezig geweest op het European Ford Event als eye catcher. Daarna voor het laatst in 2009 tijdens het EFE. Deze auto wordt zomers nog dikwijls mee gereden, elk jaar nieuwe APK en verzekering!

Oorspronkelijk bezat zij ook nog de RS200 met serie nummer (#152/200) maar deze is reeds verkocht. En rijdt vandaag de dag nog in Nederland rond.

De auto (#010/200)  heeft al meerdere reportages in diverse autobladen gehad o.a. Drive, Fast Ford & ook in ons clubblad heeft deze auto uitgebreidt de revue gepassseerd.

[huge_it_portfolio id=”3″]


carrosserie: Structuur: lichtgewicht composite van staal/alluminium/honeycomb met ingebouwde rolkooi, persoon uitvoering. staal sudframe aan voor en achterkant er op gebouwd. Glasvezel body panels met carbon/aramid opvulling. Openklapbare voor en achterkant i.v.m onderhoud tijdens bijv. rally.
2 persoons uitvoering
Veiligheid:
Bumpers:
Leeggewicht (kg): 1180 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht (kg):EXTERIEUR- EN INTERIEURAFMETINGEN:Exterieur (mm):Lengte: 3998.0 mm.Wielbasis: 2529.9 mm.Hoogte:1320.8 mm.Breedte:1762.8 mm.Spoorbreedte vóór: 1501.2 mm.Spoorbreedte achter: 1496.1 mm

Interieur (mm):

Hoofdruimte:

Maximum beenruimte:

Breedte op schouderhoogte:

Bagageruimte:

VDA bagageruimte (l) met 2 zitplaatsen:

Brandstoftank (l):

motor: type: Ford Cosworth BDT
capaciteit:1804 cc
boring /slag:86 x 77,6
compressie verhouding: 8,2:1 , en turbodruk tot 0.75 Bar
maximum vermogen: 250 pk bij 6500-7000 Tpm (Standaard)
maximum koppel: 284.8 Nm (215 lbf.ft) bij 4500-5000 tpm
Maximum toeren: 7400 Tpm
cilinders:4 op lijn,
cilinderkop: gegoten aluminium, met twee bovenliggende nokkenassen
blok: gegoten alumunium
ligging: mid-engine ,dwars geplaatst
kleppen:16, 4 per cillinder
Klepbediening: twee bovenliggende nokkenassen (Dohc)
Klephoek:
Klepmaten (mm):
Nokkenasaandrijving:
Zuigers:
Drijfstangen:
Motormanagement:Ford EEC-IV motor management systeem
Brandstofinjectie: Ford injectie systeem
Ontsteking:
Emissiebeperking:
Emissiewaarden:
Turbo: Garret T31/T04E turbo, charge air intercooling
Dry Sump olie smeer systeem met een apparte motorolie tank van 10 Ltr. inhoud.
Benzine tanks: dubbele tanks onder de stoelen, max inhoud 99 Ltr. Benzine.
versnellingsbak olie: 3 Ltr.
Achteras olie: 1.3 Ltr.
Motor olie: 10 Ltr. (Dry Sump)
aandrijving: Aandrijving: 2 WD / 4 WD.
Het beruchte 2e (rode) versnellingspookje! Niet iedere RS200 heeft dit pookje er in zitten, maar de versnellingsbakken zijn er wel standaard mee uitgerust. Men kan dus simpel door het inbouwen van het rode pookje met schakelstang zo de aansluiting maken aan de bak. Het enigste wat men moet doen is aan de bak het Centre Differentieel uit Unlock positie brengen zodat je dat dan manuel kan veranderen in de auto d.m.v.het rode pookje. Uiteraard zijn er niet veel mensen die dit weten!
Versnellingsbak: FF Development Gearbox met 3 differentials (Ferguson viscouse coupling type). De verhouding van de Transfert box (tussen overbrengings bak) is standaard 1.043 Aandrijving is dus met de rode pook tijdens het rijden te veranderen van (standaard 37% voorwiel-63% achterwiel is zonder de rode pook dus op Lock positie) of 50%-50%, of 100% achterwiel aandrijving. Dit is dus levensgevaarlijk en heeft Ford daarom voor de veiligheid het diff. op 37-63 vast gezet bij de standaard uitvoeringen! Versnellings bak heeft ook een olie cooler. 5 versnellingsbak hand geschakeld.
verhoudingen: 1ste, 2.692:1 ; 2de, 1.824:1 ; 3de, 1.318: ; 4de, 1.043:1 ; 5de, 0.786:1 ; eindoverbrenging 4.375:1, achteruit, 3.083:1.
Koppeling: Standaard dubbele diagram spring koppeling, met 7.25 en 18.4 diam. Frictie platen. (Friction Discs)
stuurinrichting: Onbekrachtigd, 2.6 slagen te draaien
remmen: Voor: , 285 mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Achter: 285mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Twee apparte remsystemen voor voor en achter
Appart mechanisch handrem systeem
ophanging: Voor: onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Achter:onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Dus dubbele schockbrekers in hoogte verstellbaar met veren per wiel per kant
wielen/banden: wielen: 8.0Jx16 , achtspaaks alluminium velgen
banden: 225/50vr16
prestaties: top snelheid: km/h ( ongeveer 140 mph)
acceleratie 0 t/m 100:gemiddeld verbruik: op ?100km
extra : de RS 200 stond in het Guiness Book of Records als s’ wereld snelste productie auto tot de komst van de Bugatti Veyron.
meest voorkomende kleuren: Diamond White, code XSC 691
aantal gebouwd: Voor de homologatie heeft Ford er 200 gebouwd, dit was het min. homologatie aantal voor de toenmalige groep B, en dankt de RS zijn naam ook hier aan. Om de Rally’s überhaupt te kunnen rijden heeft Ford er meteen weer 47 stuks uit elkaar gehaald om genoeg reserve onderdelen te hebben. In de loop der jaren zijn er nog verschillende in de Rally Cross afgeschreven en door brand of ongelukken verwoest. Van de 153 overgebleven waren er 62 rechts gestuurd (RHD) en 91 links gestuurd (LHD) 90 stuks in Road uitvoering en 63 in Rally uitvoering, dus varierend links en recht gestuurd. Heel wat exemplaren zijn ook naar Japan en de USA verscheept wat betekend dat er in Europa niet zo heel erg veel zijn. Wel zijn de meeste waarschijnlijk nog in de UK. en dus ook rechts gestuurd. Geschat word dat er wereldwijd nog maar ongeveer 120 stuks over zijn. Wetende ook dat de conditie van heel wat RS200 helaas niet al te best is. Ik denk dat wij(Jenny v Hilten en man) een van de weinigen zijn die nog regelmatig met de RS200 rijden, waar van ieder jaar de auto gekeurd wordt en konstant in de verzekering zit!
nieuwprijs: £49.995 eind 1985