Ford RS 200

met dank aan Jenny van Hilten.

voor alle verbeteringen.!!!!

carrosserie:
Structuur:lichtgewicht composite van staal/alluminium/honeycomb met ingebouwde rolkooi, persoon uitvoering. staal sudframe aan voor en achterkant er op gebouwd. Glasvezel body panels met carbon/aramid opvulling. Openklapbare voor en achterkant i.v.m onderhoud tijdens bijv. rally.
2 persoons uitvoering
Veiligheid:
Bumpers:
Leeggewicht (kg):1180 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht (kg):
Exterieur en interieur afmetingen
Exterieur (mm):
Lengte:3998.0 mm.
Wielbasis:2529.9 mm.
Hoogte1320.8 mm.
Breedte (zonder spiegels):1762.8 mm.
Breedte (met Spiegels)
Spoorbreedte voor:1501.2 mm.
Spoorbreedte achter:1496.1 mm
Interieur (mm):
Hoofdruimte
Maximum beenruimte
Breedte op schouderhoogte
Bagageruimte
VDA bagageruimte (l) met 4 zitplaatsen:
VDA bagageruimte (l) met 2 zitplaatsen
Brandstoftank (l):99
motor:
type:Ford Cosworth BDT
capaciteit1804 cc
boring /slag:86 x 77,6
Brandstof:
compressie verhouding:8,2:1
maximum vermogen250 pk bij 6500-7000 Tpm (Standaard)
maximum koppel:284.8 Nm (215 lbf.ft) bij 4500-5000 tpm
Maximum toeren:7400 Tpm
Max. effectief gemid. druk (bar) turbodruk tot 0.75 Bar
cilinders:4 op lijn,
cilinderkopgegoten aluminium, met twee bovenliggende nokkenassen
blokgegoten alumunium
Krukas:
ligging:mid-engine ,dwars geplaatst
kleppen16, 4 per cillinder
Klepbediening:
Klephoek
Klepmaten (mm):
Nokkenasaandrijving
Zuigers:
Drijfstangen:
Motormanagement:Ford EEC-IV motor management systeem
BrandstofinjectieFord injectie systeem
Ontsteking:
Emissiebeperking
Emissiewaarden:
Turbo:Garret T31/T04E turbo, charge air intercooling
Benzine tanks:dubbele tanks onder de stoelen, max inhoud 99 Ltr. Benzine.
versnellingsbak olie:3 Ltr.
Achteras olie:1.3 Ltr.
Motor olie:Dry Sump olie smeer systeem met een apparte motorolie tank van 10 Ltr. inhoud.
aandrijving:2 WD / 4 WD.Het beruchte 2e (rode) versnellingspookje! Niet iedere RS200 heeft dit pookje er in zitten, maar de versnellingsbakken zijn er wel standaard mee uitgerust. Men kan dus simpel door het inbouwen van het rode pookje met schakelstang zo de aansluiting maken aan de bak. Het enigste wat men moet doen is aan de bak het Centre Differentieel uit Unlock positie brengen zodat je dat dan manuel kan veranderen in de auto d.m.v.het rode pookje. Uiteraard zijn er niet veel mensen die dit weten!
Versnellingsbak:FF Development Gearbox met 3 differentials (Ferguson viscouse coupling type). De verhouding van de Transfert box (tussen overbrengings bak) is standaard 1.043 Aandrijving is dus met de rode pook tijdens het rijden te veranderen van (standaard 37% voorwiel-63% achterwiel is zonder de rode pook dus op Lock positie) of 50%-50%, of 100% achterwiel aandrijving. Dit is dus levensgevaarlijk en heeft Ford daarom voor de veiligheid het diff. op 37-63 vast gezet bij de standaard uitvoeringen! Versnellings bak heeft ook een olie cooler. 5 versnellingsbak hand geschakeld.
verhoudingen:1ste, 2.692:1 ; 2de, 1.824:1 ; 3de, 1.318: ; 4de, 1.043:1 ; 5de, 0.786:1 ; eindoverbrenging 4.375:1, achteruit, 3.083:1.
Koppeling:Standaard dubbele diagram spring koppeling, met 7.25 en 18.4 diam. Frictie platen. (Friction Discs)
stuurinrichting:
Draaicirkel (m):
remmen:
voor:285 mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
achter:285mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
ophanging
voor:onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , dubbele schockbrekers in hoogte verstellbaar
achter:onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , dubbele schockbrekers in hoogte verstellbaar
wielen/banden
wielen:8.0Jx16 , achtspaaks alluminium velgen
banden:225/50vr16
prestaties
top snelheid km/h( ongeveer 140 mph)
acceleratie 0 t/m 100
de RS 200 stond in het Guiness Book of Records als s’ wereld snelste productie auto tot de komst van de Bugatti Veyron.
Acceleratie 50 t/m 100 km/h
in 4e versnelling (sec.):
gemiddeld verbruik:
In de stad op 100km:
Buiten de stad op 100km:
Gemiddeld op 100:
CO2 emissies (g/km):
meest voorkomende kleuren:Diamond White, code XSC 691
aantal gebouwd:Voor de homologatie heeft Ford er 200 gebouwd, dit was het min. homologatie aantal voor de toenmalige groep B, en dankt de RS zijn naam ook hier aan. Om de Rally’s überhaupt te kunnen rijden heeft Ford er meteen weer 47 stuks uit elkaar gehaald om genoeg reserve onderdelen te hebben. In de loop der jaren zijn er nog verschillende in de Rally Cross afgeschreven en door brand of ongelukken verwoest. Van de 153 overgebleven waren er 62 rechts gestuurd (RHD) en 91 links gestuurd (LHD) 90 stuks in Road uitvoering en 63 in Rally uitvoering, dus varierend links en recht gestuurd. Heel wat exemplaren zijn ook naar Japan en de USA verscheept wat betekend dat er in Europa niet zo heel erg veel zijn. Wel zijn de meeste waarschijnlijk nog in de UK. en dus ook rechts gestuurd. Geschat word dat er wereldwijd nog maar ongeveer 120 stuks over zijn. Wetende ook dat de conditie van heel wat RS200 helaas niet al te best is. Ik denk dat wij(Jenny v Hilten en man) een van de weinigen zijn die nog regelmatig met de RS200 rijden, waar van ieder jaar de auto gekeurd wordt en konstant in de verzekering zit!
nieuwprijs:£49.995 eind 1985

[huge_it_portfolio id=”3″]