Ford logo’s door de jaren heen.

De blue oval kent iedereen wel. Maar dat was niet altijd zo.
Het ovale handelsmerk van Ford is een van de meest bekende bedrijfssymbolen ter wereld. Het wordt intussen al ruim 50 jaar regelmatig gebruikt. Het geschreven merk dateert van de beginjaren van de onderneming, toen Henry Fords assistent-mecanicien een gestileerde versie ontwierp van de woorden ‘Ford Motor Company’.

Met dank aan Ford Nederland voor de tekst.

1903 De schrijfletters werden in 1903 voor het eerst gebruikt op de communicatiedragers van de onderneming, maar de eerste wagen die in productie ging, de Model-A, kreeg daarbij wel een speciale behandeling. Ford ontwierp zelf het eerste logo voor de wagen, inclusief een art-nouveaurand, die toen erg in de mode was.
1906 Tegen 1906 verscheen een meer uitgewerkte vorm van de schriftuur, met lange uitlopers aan de letters F en D, waardoor ze bekend geraakte als de ‘script with wings’. Dat logo werd gebruikt op alle Ford-wagens tot eind 1910, toen het lettertype opnieuw onder handen genomen werd en de vorm kreeg die het nu nog heeft. Het geschreven handelsmerk van Ford werd in 1909 gedeponeerd bij het U.S. Patent Office.
1907 Het allereerste Ford-ovaal werd in 1907 voor het eerst gebruikt door de Britse agent Perry, Thornton and Schreiber, de voorlopers van de oorspronkelijke Ford Motor Company Limited in Groot-Brittannië. Het ovaal werd gebruikt om Ford aan te prijzen als een ‘waarmerk voor betrouwbaarheid en zuinigheid’.
1911 In 1911 riep Ford het definitieve logo in het leven door de geschreven tekst samen te voegen met het ovaal. Het nieuwe logo werd voornamelijk gebruikt om de Ford-dealers te identificeren. Op de Ford-voertuigen en in de bedrijfscommunicatie werd evenwel nog tot het einde van de jaren twintig gebruik gemaakt van het geschreven logo.
1912 Ford stapte voor een tijdje af van het ovaal design en ging een driehoekig, gevleugeld logo gebruiken op zijn wagens. Dat logo, dat oorspronkelijk de bedoeling had om snelheid, lichtheid, sierlijkheid en stabiliteit te symboliseren, werd uitgevoerd in oranje en donkerblauw en droeg de woorden ‘The Universal Car’. Henry Ford had er echter een hekel aan en het werd dan ook snel afgevoerd.
1927 De nieuwe Model-A van 1927 was het eerste Ford-voertuig dat het Ford-ovaal als radiatorbadge gebruikte. Met de diep koningsblauwe achtergrond die we nu nog kennen, werd dat logo op heel wat modellen gebruikt tot aan het einde van de jaren vijftig. Daarna werd het blauwe Ford-ovaaltje nog wel consequent op de communicatiedragers van de maatschappij gebruikt, maar het zou tot het midden van de jaren zeventig duren vooraleer het opnieuw op de voertuigen van Ford verscheen.
heden Sinds 1976 wordt het blauw-en-zilver ovaal van Ford als identificatiebadge gebruikt op alle Ford-voertuigen, zodat het een gemakkelijk herkenbaar en consistent merkteken vormt voor alle fabrieken, bedrijfseenheden en producten van de maatschappij overal ter wereld.
Ford logos door de jaren heen

Ford logo's door de jaren heen

Bron: www.ford.nl