Ford Escort MK2

1975 Was het jaar waarin de Escort Mk1 werd afgelost door de Escort Mk2. Alle modellen werden vervangen door een compleet nieuw model, project “Brenda”.

De introductie van de Mk2 werd in twee stappen gerealiseerd. De introductie in 1975 van het nieuwe model was de laatste stap. De eerste stap, waaronder een aanpassing van de achterwielophanging werd al 2 jaar daarvoor toegepast op enkele Mk1 modellen.

In januari 1975 stond de eerste Escort Mk2 bij de dealers. De RS modellen zouden pas een aantal maanden later leverbaar zijn.
Bij de autoshow in Geneve, in maart 1975, werden voor het eerst een Escort RS1800 en een RS2000 aan het publiek getoond.
Pas vanaf juni 1975 was de RS1800 te koop, de introductie van de RS2000 werd uitgesteld tot januari 1976 vanwege technische problemen.
Als derde RS was er ook een opvolger van de Escort Mexico, de RS Mexico.

RS1800

De RS1800, de zeldzaamste RS uit de periode 1968-1980, was de opvolger van de succesvolle RS1600. Motorisch was het bijna dezelfde wagen, ook de RS1800 kreeg de Cosworth BDA motor.
De cilinderinhoud was vanwege enkele drastische wijzigingen voor homologatie, vergroot tot 1835cc. Ondanks de toename in cilinderinhoud, die niet meer was dan 15% (1601cc + 15% = 1841cc), was de RS1800 gehomologeerd voor dezelfde rally klasse als zijn voorganger.
Vanaf het begin van de ontwikkeling van de RS1800 was al duidelijk dat deze zeer beperkt gebouwd zou gaan worden. De vraag naar een RS was immers zeer klein, dat bleek wel uit de verkoopaantallen van de RS1600. In 1974 werden er hier slechts 47 van verkocht. Het plan was om er niet meer dan 100 per jaar te bouwen.

De productie van de RS1800 was gepland in Groot Brittannië. Dit bleek praktisch gezien niet haalbaar te zijn. De complete productie van de Escort Mk2 vond plaats in Saarlouis, Duitsland. De productie van de RS1800 werd dan ook snel verhuisd naar Duitsland.
De allereerste RS1800’s zijn dus niet in Duitsland gebouwd maar gedeeltelijk in de Halewood fabriek waarna ze afgebouwd werden in de Aveley fabriek.
De productie in Saarlouis startte in maart 1975. De RS1800 begon zijn leven als een Escort Sport. Pas later werd hij op basis van de RS Mexico gebouwd.
Deze wagens werden voor het inbouwen van de motor van de productielijn gehaald om vervolgens naar de Aveley fabriek in Groot Brittannië gebracht te worden waar ze voorzien werden van de BDA motor en de versnellingsbak.

Uiterlijk was de wagen makkelijk herkenbaar aan de blauwe streep op de zijkant, de 1.8 badges op de voorschermen, de mat-zwarte bumpers en… hij was in alle kleuren verkrijgbaar zolang het maar wit was.
De RS1800 kon geleverd worden in twee verschillende uitvoeringen, een standaard en een custom. De standaard uitvoering leek van binnen het meest op de Escort Sport, de Custom had een interieur wat het erg op dat van een RS2000 leek wat o.a. inhield dat er een middenconsole in zat waar een radio in gemonteerd kon worden en dat er sportstoelen in zaten.

Ondanks de slecht 15 maanden dat de RS1800 in productie is geweest, is het een zeer succesvol model geweest. Al is het alleen maar om het feit dat deze wagen ontelbare race- en rallysuccessen op zijn naam heeft staan.
Naast deze successen was het ook nog eens een wagen die goedkoper was om te rijden en onderhouden dan de Mk1 RS1600, zijn voorganger.

RS2000


 

Mede door het succes van de RS1800 en de vraag naar een RS2000 werd het Ford Design Team flink aangemoedigd om ook van de Escort Mk2 een RS2000 te bouwen. Het resultaat was een Escort met een kompleet nieuw ontworpen neus.
Het eerste prototype van de RS2000 werd gebouwd in de Ford fabriek in Aveley, GB. De productie van dit model werd geleid door enkele engineers die enkele jaren eerder werkzaam waren in de Ford AVO fabriek.
Motorisch was de RS2000 nagenoeg hetzelfde als zijn voorganger. Het vermogen was met 10% gestegen tot 110
pk dankzij een aangepast free-flow uitlaatsysteem. De vesnellingsbak was die uit de Cortina 1600 E.
Het interieur zag er, zeker voor die tijd, behoorlijk luxe uit met zijn moderne dashboard en de perfect passende
kuipstoelen.
De productie van de RS2000 startte pas in januari 1976 vanwege problemen met de afwerking van de typische neus.
Deze neus zat er niet voor de show, hij had een positieve invloed op de stroomlijn, wat resulteerde in een iets
betere performance t.o.v. een Escort met een normale neus. Ook kon deze neus, die geheel in kunststof was uitgevoerd een kleine botsing absorberen.
In het begin was er één uitvoering te bestellen. Het duurde tot september 1978 voordat er, net zoals bij de
RS1800, een basis model en een Custom uitvoering beschikbaar was.
Het basis model was wat kaler, hij had niet de 4-spaaks RS velgen en geen Recaro kuipstoelen. Uiteraard was hij
ook een stuk goedkoper.
Ford had erop gegokt dat met name diegene die de RS2000 wilden gaan prepareren voor de motorsport zouden
kiezen voor het basis model. Maar het tegendeel was waar, de Custom verkocht stukken beter, slechts 1 op de
4 was een basis model.
In 1979 kreeg de RS2000 Custom nog een paar laatste wijzigingen. Er kwamen nieuwe, betere stoelen in,
brons getinte ramen en een van binnenuit bedienbare buitenspiegel. De laatste RS2000 liep in juli 1980 van
de band af. Op dat moment waren er 25.638 exemplaren gebouwd. Bijna de helft daarvan, 10.039 stuks, zijn in Groot Brittannië verkocht.

RS2000 Down Under
 

Ook in Australië was de Mk2 een populaire wagen. In 1977 waren de Escort GL en Ghia verkrijgbaar met een
93 pk sterke 2 liter Pinto. Vanwege strenge milieu eisen was het vermogen minder dan in Europa. Speciaal voor
deze twee modellen was er een “Rally Pack” verkrijgbaar. Wat inhield dat er een RS stuur, spoiler en velgen en een toerenteller gemonteerd werd.
Slechts 25 echte RS2000’s werden geïmporteerd vanuit Europa. Vanwege de milieu eisen besloot Ford Australië
zelf RS2000’s te gaan produceren. Deze wagens waren, in tegenstelling tot de Europese, niet alleen in een 2-deurs uitvoering verkrijgbaar, maar ook in een 4-deurs uitvoering. Het was zelfs mogelijk om een RS2000
te bestellen met een automatische versnellingsbak.

RS Mexico

Aan het begin van dit artikel is de derde Mk2 RS al even ter sprake gekomen. Een van de meest onbekende Escort RS, tenminste hier in Nederland, is de Mk2 RS Mexico.
Toch is dit geen onbelangrijk model. Uiteraard is dit, zoals de naam al dat vermoeden, de opvolger van de Mk1
Mexico. Maar veel belangrijker is het feit dat deze RS de basis is geweest voor bijna alle RS1800’s.
De meeste RS1800’s , van in het totaal 109 exemplaren, liepen als RS Mexico van de band. Beide modellen lijken dan ook veel op elkaar. Behalve het motorische gedeelte dan.
De RS Mexico werd vanaf januari 1976 verkocht. De uitrusting was hetzelfde als die van de RS1800 Custom.
Uiterlijke verschillen waren er niet zo heel erg veel. De RS1800 was voorzien van blauwe strepen op de flanken, de RS Mexico had strepen die meer op die van de Escort Sport leken. Op het woord “Mexico” na.
De stalen velgen waren dezelfde, de voorspoiler was hetzelfde. Motorisch was het echter een compleet andere
wagen. De RS Mexico was zelfs de enige RS waar, in tegenstelling tot de Mk1 Mexico waar een 1.6 Kent
blok in ligt, een 1.6 liter Pinto blok in. Deze motor werd o.a. al langer gebruikt in de Ford Capri en Cortina.
Voor de Escort werd het blok enigszins aangepast zodat er 95 pk geleverd werd, 7 pk meer dan in de Capri.
Ondanks dat dit een behoorlijk snelle wagen was met rijeigenschappen die niet onder deden voor een RS2000 en daarbij ook een stuk goedkoper was dan de RS2000 (en natuurlijk ook de RS1800), vielen de verkopen erg tegen.
Wat natuurlijk ook tegenzat, Ford had ook nog een Escort 1600 Sport in de prijslijsten staan. Een wagen die qua
prestaties nagenoeg hetzelfde leverde. De Sport was alleen wat goedkoper. Het grote verschil tussen deze twee, de RS Mexico was gehomologeerd voor rally’s, de Sport niet.
De RS Mexico heeft altijd een beetje in de schaduw gestaan van zijn grote broer. Uiteindelijk betekende dit ook het einde van de RS Mexico. Van januari 1976 tot de herfst van 1978 zijn er ongeveer 2500 RS Mexico’s
geproduceerd. Dit maakt hem tot een van de zeldzamere RS-en.
Na het verdwijnen van dit model moest het basis model van de RS2000 de vraag naar een basis RS opvangen.

Deze drie RS-en zijn uiteraard een genot om in te rijden. Maar dit drietal zijn
zeker niet de enige Mk2’s die geweldig leuk zijn. Bijvoorbeeld de Escort 1600 Sport en de 1600 Ghia, die ik zelf een heb, zijn absoluut de moeite waard.

Boven:
Een van de echte “engelse” RS1800’s, voorzien van Lombard RAC rally decals, werd al vroeg aan de pers getoond. Dit gaf een indruk hoe de rallywagen er uit zou komen te zien.

Een van de eerste foto’s van de RS2000 die aan de pers werd getoond.
Dat dit een “vroege” RS is, is te zien aan de brede streep over de zijkant en het Ford logo op de neus.
Latere modellen hadden een smalle streep van voor naar achter en op de neus een “blue oval” i.p.v. letters.

Nu nog steeds wordt de Mk2 gebruikt voor race- en rally doeleinden.
Onderstaande RS1800 was te zien op Landgraaf 2001.

Geschreven door Edwin Beukers