Ford AVO (deel2)

het vervolg.

Terwijl de RS1600 bezig was om de ene na de andere overwinning binnen te halen, werd er bij Ford naast de RS1600 een ander type RS1600 ontwikkeld. Niet voor op de weg, maar om de London to Mexico rally te rijden. Vreemd genoeg werd hiervoor geen beroep gedaan op de RS1600 met de befaamde BDA motor. Voor deze rally had Ford besloten een veel simpelere wagen in te zetten dan de gecompliceerde RS1600 of de Twin Cam. Een hoge topsnelheid en veel vermogen was minder belangrijk dan betrouwbaarheid en een makkelijk te repareren wagen. De keuze viel op het Kent pushrod motorblok.
De rally begon in London op 19 april 1970 en eindigde 16.000 mijl en twee maanden verder in Mexico.
Naar aanleiding van de overwinning die door Hannu Mikkola hier behaald werd ging Ford over tot het bouwen van een Escort voor op de openbare weg die iedereen deed herinneren aan deze slopende rally.
Deze Escort werd geïntroduceerd in november 1970 en zag het levenslicht als de Escort Mexico, vernoemd naar de overwinning die behaald was in de Daily Mirror World Cup Rally.
Ford liep al eerder met het idee rond om het gat te vullen tussen de 1300GT en de veel duurdere Twin Cam en RS1600.
De overwinning in Mexico gaf de aanleiding om deze Escort als Mexico te dopen De constructeurs bij Ford AVO kregen de opdracht om in no-time deze Escort te ontwikkelen. De basis van de Escort Mexico was hetzelfde als die van de Twin Cam en de RS1600 namelijk de Type 49 carrosserie. Voor de motorisering werd gekozen voor het 1600 cc Kent Crossflow blok.
Dit motorblok had zijn kwaliteiten allang bewezen in de Cortina GT, de Capri GT en in een aantal modellen van autofabrikanten zoals Morgan en TVR. De versnellingsbak was dezelfde als die gebruikt werd in de Cortina GT, alle Capri’s met een 1,6 ltr motor en de Corsair 2000E.
Er werd dus veel gebruik gemaakt van zeer gangbare onderdelen. Dit maakte het onderhoud van de Mexico een stuk eenvoudiger. Het restaureren van een Mexico wordt door het gebruik van deze “simpele” onderdelen een stuk makkelijker.
Omdat de keuze was gemaakt om dezelfde carrosserie te gebruiken als die van de Twin Cam en RS1600 lag de accu achter in de auto. In 1972 verhuisde de accu naar de voorkant van de wagen op de locatie waar hij oorspronkelijk gemonteerd zat. Dit was de grootste wijziging die de Escort Mexico tijdens zijn productiejaren heeft ondergaan. Dat de Escort Mexico een enorm verkoopsucces zou worden was wel te verwachten. Het was dé Escort waar iedere rallysport liefhebber in gezien wilde worden. Niet vanwege zijn topsnelheid of acceleratie, het is beslist geen stoplichtensprinter.
Het zat ‘m in het feit dat de Mexico geassocieerd werd met de RS1600 en zeer aantrekkelijk geprijsd was. Voor de prijs van een Mexico kreeg je een wagen die redelijk vlot was voor die tijd en er ook nog eens goed uitzag. De Escort Mexico werd ook vaak ingezet voor rally wedstrijden door minder kapitaalkrachtige rallyteams. Er werd zelfs speciaal voor dit model een Escort Mexico Challenge opgericht, bedoeld voor diegene die hun race- en rally capaciteiten wilden ontwikkelen in een auto die niet onder deed voor auto’s van de concurrenten.
In het begin was de Mexico slechts in drie kleuren te bestellen, namelijk wit, maize yellow en sunset red. Later waren er veel meer kleuren beschikbaar. Er kon ook gekozen worden of de Escort voorzien moest worden van de herkenbare streep over de gehele lengte van de wagen, het dak en de achterklep, of dat er alleen maar een typeaanduiding op de beide voorschermen geplaatst hoefde worden.
Alle Mexico’s waren in ieder geval voorzien van dezelfde kleine bumpers die direct afstamden van de Twin Cam, de RS1600 en de Escort Van(!).
De standaard velgen die gemonteerd zaten, waren brede, stalen velgen met simpele deksels erop.
Als optie konden o.a. Contour voorstoelen, echte vloermatten i.p.v. rubberen exemplaren, Minilite velgen en Cibie mistlampen gemonteerd worden. Later was de Mexico te bestellen met, als extra, het “Clubman” of het “Special Build” pakket.
De Mexico bleef meer dan vier jaar in productie. In het totaal zijn er 10352 exemplaren gebouwd. Het einde van de AVO fabriek betekende ook meteen het einde van de Mexico.
Tegenwoordig is deze wagen een zeer geliefde en veel gezochte klassieker.
Hij wordt nog regelmatig ingezet bij diverse klassieker races zoals de Youngtimer competities. Maar ondanks dat er relatief veel geproduceerd zijn is het een zeldzame verschijning op de weg.
In juni 1973 kwam er een derde Escort RS bij. Een derde? De RS1600 was de eerste. De tweede was, ondanks dat er nergens een RS type aanduiding te vinden was, de Mexico. De derde werd dus de Escort RS2000, die naast de RS1600, die vergelijkbare prestaties had, verkocht zou worden. Op zich natuurlijk niet zo slim om twee RS-en tegelijk te produceren. Het grootste verschil met de RS1600 zat ‘m vooral in het feit dat de RS2000 een aanmerkelijk simpelere wagen was, die makkelijker te onderhouden was. In dat opzicht leek hij veel op de Mexico.
De naam, die de RS2000 in eerste instantie zou krijgen was Ford Puma, maar omdat deze Escort RS prestaties leverde werd hij uiteindelijk toch Escort RS2000 genoemd.
De carrosserie die gebruikt werd, was wederom dezelfde als die van de Twin Cam, RS1600 en Mexico, de Type 49 carrosserie. Voor deze nieuwe Escort was echter wel een compleet nieuw motorblok ontwikkeld, de twee liter Pinto. Dit blok zou, net zoals het 1600 Kent blok, Ford nog vele jaren later in vele modellen gaan toepassen.
Pas vanaf 11 oktober 1973 was de RS2000 verkrijgbaar in Groot Brittannië. De eerste 1575 exemplaren waren gereserveerd voor de Duitse markt.
Deze eerste exemplaren zijn zelfs niet in Groot Brittannië gebouwd, ze kwamen uit de Ford fabriek in Saarlouis in Duitsland, daarna ging de productie over naar de AVO fabriek in South Ockendon.
Dat de productie van RS2000 van Saarlouis naar Ford AVO verhuisde kwam goed uit. In 1973 werden er van de RS1600 nog slechts 318 geproduceerd. De Mexico deed het een stuk beter, maar er was nog steeds capaciteit over in de fabriek.
In eerste instantie kwam het initiatief om de Escort RS2000 te bouwen vanuit de Duitse Ford dealers. Zij wilden een Escort met vergelijkbare prestaties als de RS1600, alleen dan een niet zo gecompliceerde wagen.
De RS2000 is nooit zo’n uitgesproken rally wagen geweest als de RS1600, hij was meer bedoeld voor de zakenman die veel kilometers maakte en snel van A naar B wilde.
Dit heeft Ford overigens met bijna elke Escort in ere gehouden, bij de Mk2 was er ook een model voor de rally en circuitraces (RS1800), een Escort voor op de weg (RS2000) en een goedkoper, maar wel een sportief model (RS Mexico). Ook bij de Mk5/6 zien we dit terug.
Dit wil niet zeggen dat de RS200 nooit het circuit heeft gezien. Met name Roger Clark heeft behoorlijke resultaten bereikt met de RS2000.
Met de RS2000 heeft Ford een duidelijke trend gezet in het segment van de snelle personenwagens.
De RS2000 is de laatste wagen die bij Ford AVO gebouwd is. De oliecrisis van 1973 betekende het einde van de RS2000 en meteen ook het einde van deze legendarische fabriek. Nog maar weinigen zaten meer wachten op een benzineslurpende auto.
De sluiting van de fabriek in januari 1975 betekende helaas ook het einde van AVO-team.
In de tabel hieronder staan alle AVO-Escorts nog eens bij elkaar. Vergelijk de prestaties maar eens met elkaar.

En daarna?

Het einde van het AVO-team betekende gelukkig niet het einde van de RS geschiedenis. Later, in de jaren tachtig werd Ford SVE (Special Vehicle Engineering) opgericht. Deze zijn o.a. verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van de meeste XR, RS en cabrio’s. In een volgend artikel kom ik hier nog wel eens op terug.
Tot zover de geschiedenis van de Ford-AVO fabriek.


Feitje:
De Duitse RS2000 is makkelijk te herkennen aan de van de fabriek uit gemonteerde voorstoelen van het merk Scheel, de Britse modellen kregen (Recaro) voorstoelen met een andere bekleding.
































































Twincam RS 1600 RS 2000 Mexico
Motor Lotus TC Cosworth BDA Pinto Kent
Cillincerinhoud 1558 cc 1601cc 1993cc 1599cc
Vermogen 106 PK 120PK 100PK 86PK
Max. snelheid 181km/h 181km/h 173km/h 158km/h
1-100km/h 9.9 sec 8.9sec 9.0sec 10.7sec
Productie gegevens
Productie aantal 1263 947
Geproduceerd van/tot Jan 1968 / Apr 1971 Jan 1970 / sep 1974 Jun 1973/ Jan 1975 Nov 1970/ Jan 1975
Fabriek waar hij is gemaakt Boreham/AVO Halewood/AVO Saarlouis/AVO AVO





Gechreven door Edwin Beukers