De aanschaf van een RS Turbo

Te Koop:
Ford Escort RS Turbo
Bouwjaar 1987
147.000 km
Nieuwe turbo, nieuwe koppeling
Voorzien van elektrische ramen en Recaro interieur
Vraagprijs: 1950 euro
Telefoon: 0123-456789
Autohandel

Dergelijke advertenties staan regelmatig in de krant van zaterdag. Bovenstaande advertentie is niet verzonnen. Een beetje kenner heeft al snel het vermoeden dat hier iets aan de hand moet zijn. Toch zijn er veel jongens die, zonder dat ze deze wagen aan een grondige inspectie hebben onderworpen, meteen tot de aanschaf overgaan.

Vaak ziet de wagen in kwestie er heel netjes uit, strak in de lak en een mooi schoon interieur. De gemiddelde autohandelaar wil er graag vanaf, ondanks dat het een verdomd leuke wagen is. Omdat ze vaak moeilijk te verkopen zijn, worden ze in een advertentie meestal een stuk mooier omschreven dan dat het werkelijk is.

Wanneer een RS Turbo aangeschaft wordt, komt men vaak al snel voor hoge kosten te staan als bijvoorbeeld de turbo nog nooit is gereviseerd. Bij een kilometerstand van meer dan 140.000 km heeft de gemiddelde turbo zijn langste tijd wel gehad. Staat er in een advertentie dat er een nieuwe turbo op zit, vraag dan altijd naar de rekening hiervan. Controleer of dat op deze rekening het kenteken van deze wagen staat en de kilometerstand waarop deze reparatie plaatsvond. Uiteraard moet er bij de proefrit goed op gelet worden of de turbo inderdaad nog goed werkt. Later in dit artikel kom ik hier nog op terug.
Wat hierboven geldt sowieso voor alle reparaties die vermeld staan in een advertentie. Wordt er vermeld dat er een nieuwe koppeling in zit, vraag om een rekening. Het is geen waterdicht bewijs, een rekening is snel vervalst, maar het is beter dan helemaal geen rekeningen. Iedereen kan wel roepen dat er van alles vernieuwd is, maar controleer dit altijd zelf!

Vaak wordt vergeten dat een RS Turbo een wagen is die in het gunstigste geval 11 jaar oud is (Fiesta RS Turbo, bouwjaar 1992). De oudste RS Turbo die je tegen kunt komen is een Escort Mk3 RS Turbo uit 1985. Dit zijn dan ook meteen de twee zeldzaamste typen. De Escort Mk4 RS Turbo (1986-1990) zul je veel vaker tegenkomen. Maar voor alle drie geldt dat het geen jonge wagens meer zijn. Vaak hebben ze al drie of misschien wel meer vorige eigenaars gehad. Probeer als het kan altijd de geschiedenis van een auto te achterhalen. Wordt de auto particulier verkocht, vraag de vorige dan of hij rekeningen heeft van onderhoudsbeurten en/of reparaties. Wanneer de Escort uit het buitenland is geïmporteerd, is dit een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Let hierbij dus extra op.

Historie

Zoals gezegd kwam de eerste Escort RS Turbo (S1) in 1985 op de markt. Deze Ford was de eerste in serie geproduceerde Ford met een turbomotor. Het motorblok was in principe hetzelfde als die in de XR3i, met een aantal aanpassingen voor de toevoeging van de turbocompressor. Het vermogen werd hierdoor fors hoger, namelijk ruim 130 pk. Dit was meteen de snelste Escort ooit gebouwd. De uiterlijke kenmerken van deze Escort waren o.a. de witte carrosserie met blauwe striping, rondom brede spoilers, de Orion gril, 7-spaaks RS velgen en een Recaro interieur. Omdat deze RS Turbo bijna aan het einde van de productieperiode van de Escort Mk3 op de markt kwam, ligt het productieaantal vrij laag. In Nederland is de RS Turbo weinig verkocht. Belangrijkste reden hiervoor was de hoge prijs.

De tweede Escort RS Turbo (S2) verscheen in de loop van 1986. Naast de uiterlijke wijzigingen tussen de Mk3 en Mk4 Escort waren er ook enkele technische aanpassingen. Een van de belangrijkste was dat de Mk4 een stuk comfortabeler was dan de Mk3. De prestaties waren nagenoeg hetzelfde gebleven. De Mk4 was ook meteen in een aantal andere kleuren te bestellen, namelijk Radiant Red, Diamond Black, Diamond White en Mercury Grey. Ook was het mogelijk om de wagen zonder de Recaro stoelen te bestellen. In 1989 kwamen er een paar kleine aanpassingen waaronder andere bekleding. In 1990 werd de RS Turbo voorzien van een ander voorbumper en spoiler. De laatste RS Turbo’s liepen in april 1991 van de band. Het totale productie aantal is 22108.

De derde RS Turbo was geen Escort maar een Fiesta. Uiterlijk was de Fiesta op een paar typische RS Turbo gadgets hetzelfde als een XR2i. De verschillen waren: 3-spaaks velgen, luchtroosters in de motorkap, andere dakspoiler, groene stootstrip en Recaro stoelen met een bekleding die enkel leverbaar was op dit model. De kleuren die leverbaar waren, waren hetzelfde als die van de Escort, met als uitzondering dat de laatste Fiesta’s in Groot Brittannië ook leverbaar waren in de kleur Moondust Silver. Vanaf de zomer in 1990 was de Fiesta RS Turbo in een beperkt aantal landen in Europa leverbaar. In grote lijnen was de motor hetzelfde als die van de Escort, het grote verschil was o.a. een ander type turbo. In plaats van een Garett T03 was de Garett T2 gemonteerd, een kleinere en lichtere turbo. Vanwege de beperkte ruimte onder de motorkap van de Fiesta was deze aanpassing, plus het verplaatsen van de fan naar de voorzijde van de radiator, noodzakelijk. Het bijkomende voordeel was dat deze lichtere turbo bij een lager toerental zijn vermogen leverde. Hierdoor is de Fiesta ook wat sneller dan een Escort en heeft hij ook iets meer vermogen.
De laatste Fiesta werd aan het einde van 1992 gebouwd. In het totaal zijn er 4208 van de band gerold.

Inspectiepunten

Carrosserie:

De Escort Mk3 &4 en de Fiesta Mk3 staan niet direct bekend als roestvrije modellen. In tegendeel. Ze hebben alle drie een aantal plaatsen waar nagenoeg altijd roest voorkomt.
Kijk bij de Escort (Mk3 & 4) bijvoorbeeld eens naar de accubak. Bijna elke Escort roest hier. Water blijft hier snel staan door verstopte afvoergaten. Het water blijft staan, de accubak gaat roesten (wanneer de accu ook nog eens een keer gelekt heeft is het helemaal feest) en vervolgens kunnen er in het ergste geval lekkages naar binnen toe ontstaan.
Nu de motorkap toch openstaat, kijk ook eens naar de plek waar de koplampen bevestigd zitten en naar de balken waarop de radiator gemonteerd zit. Kijk ook naar de plaatsen waar de anti-roll bar gemonteerd zit. Hier wil het ook wel eens roestig zijn.

Open vervolgens de achterklep en licht de bekleding op. De plaats waar het reservewiel ligt (is dit nog een origineel exemplaar?) wil nog wel eens vochtig zijn. Wanneer hier een laag water instaat, kan roest rond de benzinedop de oorzaak zijn. Controleer dit door de benzinevuldop eraf te halen en te kijken naar de plek waar de benzinevulleiding aan de carrosserie gemonteerd zit.
Een andere plaats waar vocht kan binnentreden is het schuif/kantelraam in het dak. Open dit en kijk naar de plaats waar de geleidingen liggen. Typisch een plek waar water en vuil kan achterblijven. Versleten rubbers kunnen hier de oorzaak van zijn.

Tussen de voor- en achterbumper en het plaatwerk van een RS Turbo kan ook roest ontstaan. Net zoals tussen de spoilers/skirts rond de wielkasten. Met name de wielkasten rond de achterwielen zijn zeer roestgevoelig. Voel met je vingers achter de wielkasten, of nog beter, demonteer de achterwielen en steek je hoofd in de wielkasten. Kun je meteen ook de achterwielophanging makkelijk inspecteren. Doe dit uiteraard ook bij de voorwielen.

Mocht je in de gelegenheid zijn om de wagen op een brug te rijden, doe dit! Controleer de complete bodem van de auto.
Inspecteer ook de onderkant van de deuren.

De Fiesta onderscheid zich niet van de Escort wat betreft plaatsen waar roest kan voorkomen. Er is echter een plek waar bijna alle Fiesta’s roestplekken vertonen, namelijk rond de benzinedop. Is dit het geval, informeer dan eerst wat een reparatie hiervan gaat kosten.

Motor:

Alvorens de motor geïnspecteerd wordt, probeer te achterhalen wanneer de laatste keer is geweest wanneer de distributieriem is vervangen. Wanneer dit niet bekend is en je koopt de wagen, ga dan als eerst naar een garage en laat deze riem vervangen. Bij iedere 60.000 kilometer moet deze vervangen worden.
De motor is, zoals al eerder gezegd, bij alle drie nagenoeg hetzelfde.

Een van de meest voorkomende mankementen is overmatig olieverbruik of olielekkages. Lekkages komen vaak voor bij versleten keerringen. Als de distributieriem toch vervangen wordt, laat dan meteen ook de keerringen vervangen. Oliedruppels op de distributieriem wil niemand. Een andere veel voorkomende oorzaak is versleten klepsteelrubbers. Wanneer de motor gestart wordt en er komt heel even een pluim blauwe rook uit de uitlaat, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat deze versleten zijn. Het vervangen hiervan is een relatief goedkope reparatie.
Maar,… het roken van de motor kan nog een aantal oorzaken meer hebben.

Witte rook duidt op koelwater wat in de cilinders terecht is gekomen. Oorzaak hiervan is vaak een versleten koppakking. Dit komt natuurlijk bij alle auto’s wel eens voor maar let erop dat een (veel) te hoge turbodruk de oorzaak kan zijn van een kapotte koppakking. Controleer dit ook door de olievuldop op te lichten en te bekijken. Witte smurrie duidt vaak ook op problemen.

Blauwe rook duidt altijd op verbrande olie. Mogelijke oorzaken kunnen bijvoorbeeld versleten zuigerveren zijn. Laat dus de compressie meten! Een andere oorzaak kan een turbo zijn die aan het einde van zijn leven is. Vaak is wel aan de turbo te horen wat de staat hiervan is. Klinkt de turbo tijdens het rijden als een politiesirene, dan is hij versleten. Maak een proefrit en ga in de tweede en derde versnelling een flink accelereren. Als je in de achteruitkijkspiegel een flinke blauwe rookpluim ziet, vrees dan het ergste voor de turbo.
De CVH motoren hebben nooit bekend gestaan als geruisloze motoren, maar het mag niet tè zijn. Vaak is er een tikkend geluid te horen wat van de kleppen afkomt. Dit is normale slijtage en kan op zich niet zoveel kwaad. Let er wel op dat dit niet te erg is. Een te laag oliepijl of verkeerde olie kan hiervan de oorzaak zijn.
Bijna al deze mankementen zijn (helaas) de oorzaak van slecht onderhoud. Bij goed onderhoud kan de CVH motor 250.000 probleemloze kilometers maken.

Een kwaal waar alle RS Turbo’s vroeg of laat last van krijgen is snel warmlopen. De Fiesta heeft hier de meeste problemen mee, zeker als de buitentemperatuur wat hoger is. Dit komt vooral omdat het onder de motorkap van de Fiesta een stuk krapper is dan bij de Escort en de warmte moeilijker afgevoerd kan worden.
De thermostaat en het thermokoppel zijn niet de meest betrouwbare onderdelen en laten het vaak afweten. Het gevolg is niet werkende fan. Een schakelaar monteren om de fan handmatig aan te kunnen zetten (via een relais!) is dan ook zeker geen overbodige luxe.
Controleer dit door de motor een tijdje stationair te laten lopen zodat de temperatuur omhoog loopt. Zet de motor wel op tijd uit als de fan niet aanslaat om ernstige motorschade te voorkomen!

Interieur:

De RS Turbo’s worden gekenmerkt door de aanwezigheid van Recaro kuipstoelen. Bij de Escort Mk3 en de Fiesta Mk3 werden deze standaard geleverd, bij de Escort Mk4 kon er gekozen worden uit Recaro’s of het simpelere XR3i interieur. De bekleding is sterk, maar na verloop van tijd zullen gebruikssporen zichtbaar zijn. Door het in- en uitstappen kunnen slijtplekken aan de buitenkant van de stoelen ontstaan. Meestal is de vulling van de stoel beschadigd en niet bekleding. Recaro’s hebben vaak de neiging om langzaam achterover te kiepen.
Wanneer de stof beschadigd is (vaak brandplekken van sigaretten) kun je op zoek gaan naar nieuwe stoelen of nieuwe bekleding. Aangezien Recaro’s zeer geliefd zijn zal het niet meevallen om deze te vinden. Nieuwe bekleding zal ook niet meevallen. Laat je hiervoor adviseren door de Ford dealer of een goede autobekleder.
Het dashboard van de Escort Mk3 heeft als nadeel dat het onder invloed van warmte in de breedte gaat scheuren. Dit is enkel op te lossen door een nieuw dashboard te monteren. Het plaatsen van een dashboard is niet moeilijk, het vinden ervan wel. Er zijn voldoende Mk3’s te vinden, maar de meeste hebben een bruin dashboard. Dit geldt overigens voor alle interieur delen van de Mk3.

De Fiesta is voorzien van veel hardkunststoffen interieurdelen. Het nadeel hiervan is dat het zeer snel beschadigd. Nieuwe onderdelen zijn, in tegenstelling tot de Escort Mk3, zonder problemen te vinden. Veel moeilijker is het vinden van een stuur of een versnellingspookknop. Deze zijn uitgevoerd in leer en verweren na verloop van tijd. Ze zijn bij de dealer nog nieuwe te bestellen, maar reken er op dat je hiervoor de hoofdprijs betaalt.

Onderdelenvoorziening :

Omdat de Escort Mk3 en de Fiesta Mk3 beperkt zijn geproduceerd, wil het nog wel eens voorkomen dat sommige onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn bij de Ford dealer (een voorbeeld hiervan is het uitlaatspruitstuk van een Fiesta RS Turbo. Wanneer deze gescheurd is, en dit komt nogal eens voor, ben je aangewezen op een sloper of een goede lasser). Als je dus een RS Turbo met wat werk wilt gaan aanschaffen, ben er dan zeker van dat je nog aan de juiste onderdelen kunt komen. Dit, om teleurstelling en ergernis te voorkomen.

Als laatste:
controleer VIN code. Deze code is te vinden onder de motorkap op de voorste dwarsbalk en naast de rechterstoel. Controleer of deze twee codes hetzelfde zijn. Controleer ook of dit dezelfde code is als die op het kenteken vermeld staat.

De drie RS Turbo’s hebben uiteraard grote overeenkomsten. Motorisch zijn de gelijkenissen het grootst. Maar met name bij het interieur zijn een aantal verschillen te zien. Ze hebben elk hun specifieke problemen die zeker de nodige aandacht verdienen.
Ga er nooit van uit dat de RS Turbo die verkocht wordt 100% in orde is. Geld reserveren voor reparaties in het begin is zeker niet overbodig. En, als je er lang plezier aan wilt beleven, probeer een zo origineel mogelijk exemplaar te vinden.
Geschreven door Edwin beukers