De aanschaf van een Mk5/6 RS2000

Een van de meest populaire RS op het moment is de Mk5/6 RS2000. Een zoekopdracht op het internet bij bijvoorbeeld Marktplaats levert al snel een aantal mooie exemplaren op. Een Escort Mk5 is zeker geen slechte auto maar heeft een aantal specifieke aandachtspunten waarop gelet moet worden bij het beoordelen van een RS2000. Uiteraard gelden deze ook voor een XR3i, deze lijkt in vele opzichten op een RS2000.

Met de komst van deze nieuwe RS2000 probeerde Ford het gevoel van de oude Mk1 en Mk2 RS2000 te laten herleven. De slogan bij de introductie in Groot Brittannië was dan ook “The champ is back”. Of dit helemaal gelukt is valt te betwijfelen, deze nieuwe Escort blonk net echt uit, er stonden nogal wat negatieve reacties in de diverse autobladen.

De Escort Mk5 kwam in 1990 op de markt als opvolger van de Mk4. Vanaf 1991 was de RS2000 te koop bij de dealers. Het voorgaande RS model, de RS Turbo, was voorzien van een 1596 cc CVH blok met een turbo dat 130 pk leverde. De RS2000 was, zoals de typenaam al verraad, voorzien van een 1993 cc 16v DOHC I4 blok dat 150 pk leverde. Dit was het eerste 16v blok door Ford ontworpen (het BDA, BDT en Cosworth blok waren allen door Cosworth Eng. ontworpen) en werd enkel voor de RS2000 gebruikt. Vanaf 1992 werden er voor de Escort pas de 16v Zetec blokken gebruikt. Het I4 blok werd in een 8-kleps uitvoering al enkele jaren toegepast in de Ford Sierra 2.0 DOHC en had zodoende zijn kwaliteit al bewezen.

De RS2000 is op dit moment een van de meest geliefde RS’en binnen de XR/RS club. Het aanbod is groot, het is niet moeilijk om er een te vinden en de aanschafprijs valt reuze mee. De prijzen beginnen bij ongeveer 1500 euro voor een Mk5a uit 1991 (particulier) tot ongeveer 8000 euro voor een Mk6 uit 1996 (bij een Ford dealer). In het laatste geval heb je er wel een met een lage kilometerstand in een perfecte staat met Ford garantie.

Met name wanneer je een RS2000 particulier of bij een handelaar gaat bekijken zijn er een heel aantal aandachtspunten waar je zeker op moet letten. De oudste Mk5a RS2000 is ondertussen ook al weer 13 jaar oud. Op zich maakt de leeftijd niet veel uit, als de wagen maar goed onderhouden is. En dit wil nog wel eens vergeten worden.

Motor

Het I4 DOHC blok zal weinig problemen geven wanneer het onderhoud altijd op het juiste tijdstip is uitgevoerd. Wanneer de motor bij het starten een flinke pluim blauwe rook uitblaast is dat het teken dat er binnenkort wel het een en ander aan moet gebeuren zoals het vervangen van zuigerringen of klepsteelrubbers. Controleer ook altijd wat er onder de olievuldop zit. Is dit een witte smurrie in plaats van normale olie, laat de wagen dan meteen staan. Waarschijnlijk zijn er dan problemen met de koppakking, met alle gevolgen van dien. Dit geld overigens voor alle auto’s.

Wat er zeker gecontroleerd moet worden is de staat van de bedrading. Bij de al wat oudere Mk5 modellen wil nog wel eens gescheurde isolatie voorkomen. Let met name op bij de bedrading in de buurt van de injectoren en de verschillende sensoren. Wanneer de bedrading hier defecten vertoont, kan dit vervelende storingen veroorzaken die lastig op te lossen zijn.

Wanneer de wagen niet door de APK komt vanwege emissie uitstoot, probeer dan eens de lampda sensoren uit te wisselen met een paar nieuwe. Deze sensoren weigeren zo af en toe wel eens dienst. Het testen van deze sensoren kan alleen wanneer er speciale meetapparatuur gebruikt worden. Houd er wel rekening mee dat dit bij de dealer geen goedkope sensoren zijn.

Een ratelend geluid in de uitlaat kan duiden op een (bijna) defecte katalysator. Het verwijderen van de katalysator wordt regelmatig toegepast om wat meer vermogen te creëren (of in ieder geval de indruk wekken dat er meer vermogen beschikbaar is). Controleer dus altijd of de katalysator nog aanwezig is en zo ja, is deze nog in een goede staat. Wanneer bij de eerstvolgende APK blijkt dat deze ontbreekt of niet goed werkt kan dit toch weer hoge kosten met zich mee brengen. Overigens, met een katalysator loopt de motor veel mooier.

Het stationaire toerental moet ongeveer 950 -/min zijn. Ligt dit toerental veel hoger (b.v. 1500 -/min) dan is de kans dat de ISCV (Idle Speed Control Valve) vervuilt is. Deze zit gemonteerd op het huis van het luchtfilter en regelt de hoeveelheid lucht bij het stationaire toerental. Een vervuilde ISCV kan makkelijk gereinigd worden met carburateur reiniger.
Een andere oorzaak van een onregelmatig stationair toerental kan ook een slechte verbinding van diverse multi-plug aansluitingen zijn.
Normaal gesproken moet de motor starten zonder het gaspedaal in te drukken en na ongeveer 5 seconden een toerental van ongeveer 950 -/min bereiken.

In tegenstelling tot de CVH motoren maakt het I4 blok gebruik van een ketting. De levensduur van een ketting is aanmerkelijk langer dan die van een riem zoals toegepast bij de CVH motoren maar is zeker niet eeuwig! De levensduur wordt op maximaal 150.000 gesteld. Maar zeker wanneer er stevig met de auto is doorgereden (en daar is de RS2000 uiteindelijk toch voor gebouwd) is het zinnig om elke 100.000 km de ketting te inspecteren en, zonodig, te vervangen.
Een versleten ketting zal een lawaai veroorzaken bij een lopende motor. Het vervangen ervan kan zelf gedaan worden maar is geen makkelijke reparatie.

Versnellingbak

Normaal gesproken moeten koppelingsplaten zeker 100.000 km meegaan. Het ligt vanzelfsprekend aan de rijstijl van de vorige eigenaar of deze snel vervangen moet worden. Door weg te rijden in de 2e of 3e versnelling kan gecontroleerd worden of de koppeling slipt. Wanneer het toerental snel omhoog vliegt en er nauwelijks vaart gemaakt wordt, houd er dan rekening mee dat de koppelingsplaten hun langste tijd hebben gehad.
Wanneer je de beschikking hebt over een brug, controleer dan of de versnellingsbak lekkage vertoond. De pakkingen willen nog wel eens lekken.

Stuurbekrachtiging

Deze geeft normaal gesproken geen problemen. In sommige gevallen kan deze wel wat gaan lekken. Naarmate de stuurbekrachtiging wat ouder is, zal hij ook wat meer geluid gaan produceren. Dit is echter niet verontrustend.

Remmen

Een veel voorkomend verschijnsel bij de RS2000 (en ook bij vele andere modellen) is kromme remschijven. Bij het remmen heb je hier het meeste last van, het stuur en het rempedaal zullen flink gaan trillen.
Controleer zeker de achterste remcilinders, deze kunnen lekken.
Zet de auto op de handrem. Er moeten 3 tot 5 klikken voor nodig zijn om deze aan te trekken.
De Mk5a/b en de Mk6 4×4 hebben allen rondom schijfremmen. Alleen de Mk6 2wd heeft als enige op de achterwielen trommelremmen. Dit heeft te maken met het ABS systeem. Alleen de Mk6 2wd heeft op alle wielen deze sensoren. Controleer het ABS systeem door een keer flink te remmen. Het lampje van het ABS systeem moet onmiddellijk gaan branden. De Mk6 heeft als enige een zelftest; wanneer je wegrijdt zal, zodra je boven 1500 -/min in de eerste versnelling komt, er een korte klik te horen zijn. Dit is een klep die snel open en dicht gaat, niets om je ongerust over te maken.

Ophanging

Een veel voorkomend euvel is banden die ongelijk versleten zijn in combinatie met slecht sturen. Vaak is de oorzaak hiervan versleten draagarmrubbers. Normaal gesproken gaan deze rubbers ongeveer 75.000 km mee. Daarna zijn ze zeker aan vervanging toe.
De schokbrekers gaan ongeveer 80.000 tot 100.000 km mee. Houd hier rekening mee. Let er op of dat deze lekken.
Wanneer de velgen (ernstig) beschadigd (stoeprandschade) zijn, is het mogelijk dat de vorige eigenaar niet zo zuinig is geweest op zijn wagen. Het is mogelijk dat de hele ophanging hierdoor ook schade heeft opgelopen.

Velgen

De standaard velgen die onder de RS2000 gemonteerd zitten zijn 15” groot. De velgen van de Mk5a en de Mk5b zijn gepolijste 5-spaaks velgen die het grote nadeel hebben dat ze snel lelijk worden. Het valt ook niet mee om een RS2000 te vinden met nog zijn originele velgen. Een velgen restaurateur kan deze velgen wel weer mooi maken.
De Mk6 heeft een ander type 5-spaaks velg die o.a. ook gemonteerd zit onder de XR3i (cabriolet) en de engelse SI uitvoering.
Het is mogelijk om 17” of zelfs 18” wielen te monteren. Houd er wel rekening mee dat, wanneer er wielen die groter dan 16”zijn gemonteerd worden, wellicht de ophanging, de uitlijning en de wielkasten aangepast moeten worden. Dit om o.a. ongelijkmatige bandenslijtage te voorkomen.
Let er dus op wanneer je een auto tegen komt met extreem grote wielen. Bij een verkeersdrempel is meestal wel te horen of dat de wielen tegen de wielkasten aanlopen.
Bij helemaal naar links en naar rechts sturen hoor je meteen of er de juiste velgen gemonteerd zitten, deze mogen uiteraard niet tegen de binnenkant aanlopen.

Carrosserie

Iedereen die de RS2000 wat beter kent zal weten dat de RS2000 (in het bijzonder de Mk5a & b) niet bepaald roestvrij is. De meest beruchte plek waar de roestduivel toeslaat is bij de benzinedop. Vroeg of laat zal elke Escort hier last van krijgen. Vanwege de toegepaste constructie blijft er water staan wat onverbiddelijk roestvorming van binnen uit tot gevolg heeft. Het repareren hiervan is een lastige klus (lees: duur!) en zal zeker door een vakman opgelost moeten worden.
De Mk6 heeft als potentiële roestplek de plaats waar de spoiler op de achterklep gemonteerd zit. Deze zit vaak slecht vast, water kan hier achterblijven en voor roest zorgen. Over het algemeen is de Mk6 wel wat beter beschermd tegen roest.

Interieur

Als eerste moet er natuurlijk gekeken worden of de slijtage van stoelen, pedalen en het stuur overeenkomt met de kilometerstand.
Het stoelframe van de Mk5 kan vervelend gaan kraken en piepen. Wanneer dit te erg wordt is het vernieuwen de enige optie.
Ook het dashboard is niet vrij van piepen en kraken. Iets wat overigens bij alle Fords wel eens (…..) voorkomt.
Controleer zeker of het vochtig is in de auto. Het komt regelmatig voor dat de afvoer van regenwater van het zonnedak verstopt is geraakt. Het wordt vaak vergeten om hier naar te kijken. Reinig dit ook regelmatig om veel ellende te voorkomen.

Elektrisch

Een andere plek waar regelmatig vocht kan achterblijven is de zekeringenkast. Daar waar de bedrading binnenkomt, kan ook water binnenkomen. Met corrosie van de elektrische aansluitingen als gevolg. Wat uiteindelijk vreemde en lastig te vinden elektrische storingen tot gevolg heeft. Er zijn wagens die totaal stilgevallen zijn op het moment dat ze met een iets te hoge snelheid over een verkeersdrempel reden.
De oplossing hiervoor is de zekeringenkast te demonteren, reinigen en alle aansluitingen opnieuw te solderen. Bedenk dat een nieuwe kast bij de Forddealer een kostbaar alternatief is. Een ander oplossing die ook regelmatig toegepast wordt is het omleiden van draden. Let hier dus goed op. Wanneer dit toegepast is, ga er dan van uit dat de wagen last heeft van elektrische problemen!
Voorbeelden van elektrische storingen die hierdoor voor kunnen komen zijn o.a. elektrische ramen en brandstofmeters, die niet meer functioneren.
Het is bekend dat, met name bij de wat oudere wagens, de isolatie van de bedrading nabij sensoren e.d. na verloop van tijd gaat scheuren of breken. Ook hierdoor kunnen lastig te vinden elektrische storingen ontstaan.

De Mk6 RS2000 is uitgerust met PATS (Passive Anti Theft System). Dit systeem maakt gebruik van een transponder die in de sleutel zit. Let erop dat je bij de aanschaf ook altijd de rode sleutel erbij krijgt. Zonder deze sleutel is het niet mogelijk een nieuwe transponder te programmeren.

Algemeen

Wat je bij iedere aanschaf in ieder geval moet doen is de historie van de wagen proberen te achterhalen. Dit is niet altijd mogelijk, zeker niet bij ingevoerde wagens.
Wanneer het serviceboekje altijd op tijd afgestempeld is, heeft de wagen in ieder geval altijd op tijd zijn beurten gehad. Echter, dit is niet waterdicht. Een serviceboekje verteld namelijk niet wat er is gerepareerd. Vraag ook altijd naar rekeningen van onderhoudsbeurten en reparaties. Dit geeft heel wat meer zekerheid.

Als laatste; Ford sleutels hebben de nare eigenschap dat ze vrij snel slijten (niet alleen bij deze Escort!). Dit heeft voor de deuren geen nadelige gevolgen, wel voor de benzinedop. Met een versleten sleutel krijg je deze niet meer open. Controleer dit voor alle zekerheid even.

Al met al, de RS2000 (en de XR3i) zijn heerlijke en goede wagens, mits goed onderhouden. Laat bij twijfel een wagen staan, het aanbod is groot genoeg.
Ga desnoods bij een specialist of een Ford dealer langs en laat hun er naar kijken wat zij van de wagen vinden.

Edwin Beukers