Ford eert Le Mans historie met speciale striping op Ford GT raceauto’s

Ford viert succes van het verleden en heden op Le Mans met speciaal ontwerp bestickering

  • Striping markeert Fords “Au Revoir” (“tot ziens”) aan het Le Mans-fabrieksprogramma
  • Team Keating Motorsports, met Jeroen Bleekemolen als één van de coureurs, volgt zelfde vormgeving voor Ford GT 85, maar in eigen sponsorkleuren

 

Ford heeft een speciale bestickering voor de Ford Chip Ganassi Racing Ford GT’s onthuld voor de 24 uur van Le Mans 2019. Alle vier de fabrieks-Ford GT’s zijn voorzien van een speciaal ontwerp bestickering dat het succes van de fabrikant op Le Mans viert, zowel van de recente successen als van de overwinningen eind jaren 60 van de vorige eeuw.

 

De 24 uur van Le Mans 2019 is de laatste Le Mans voor het huidige Ford GT fabrieksprogramma en markeert de afsluiting van opnieuw een fantastisch hoofdstuk in de Le Mans-geschiedenis voor Ford.

“In 2016 keerde Ford terug naar Le Mans om de 50e verjaardag van onze ongelooflijke overwinning in 1966 te markeren, en dat hebben we op de best mogelijke manier gevierd: door de race te winnen”, aldus Bill Ford, Executive Chairman, Ford Motor Company. “Om op dat podium te staan namens de werknemers was een grote eer voor mij. Ik kijk ernaar uit om dit jaar terug te keren naar Le Mans en het team te ondersteunen bij de voorbereiding op onze laatste race in dit hoofdstuk van onze historie.”

Wanneer de vier fabrieks-Ford GT’s later vandaag aankomen op het beroemde Circuit de la Sarthe in Le Mans, zijn ze voor het eerst met de nieuw ontworpen striping te bewonderen: vier verschillende ontwerpen met een speciale betekenis. Ze worden vergezeld door een vijfde Ford GT van Keating Motorsports die uitkomt in de GTE Am-klasse.

De Ford GT met nummer 66, die wordt bestuurd door Stefan Mücke (DE), Olivier Pla (FR) en Billy Johnson (VS), heeft een zwart ontwerp geïnspireerd op de Ford GT40 van Bruce McLaren en Chris Amon die Le Mans in 1966 wonnen.

De Ford GT40 waarmee Dan Gurney en A.J. Foyt in 1967 wonnen op Le Mans, wordt herdacht met het nieuwe ontwerp van de Ford GT 67, bestuurd door Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB) en Jonathan Bomarito (VS).

De Ford GT met nummer 68 is Fords recentste Le Mans-winnaar die in 2016 als eerste werd afgevlagd. Dirk Müller (DE), Joey Hand (VS) en Sébastien Bourdais (FR) zullen in dezelfde kleuren racen als tijdens de overwinning op Le Mans in 2016.

De Ford GT met nummer 69 van Scott Dixon (NZ), Ryan Briscoe (AU) en Richard Westbrook (GB) ontleent zijn ontwerp aan de Ford GT40 die tweede werd in de glorieuze 1-2-3-finish van Ford op Le Mans in 1966.

De Ford GT 85 komt uit in de GTE Am-klasse en wordt bestuurd door klantenteam Keating Motorsports. Het team gebruikt hetzelfde ontwerp als de vier fabrieks-Fords, maar dan met de opvallende kleuren van hoofdsponsor Wynn’s. Het coureursteam van de Ford GT 85 bestaat uit Ben Keating (VS), Jeroen Bleekemolen (NL) en Felipe Fraga (BR).

“De Ford GT is ontwikkeld om Ford terug te brengen in de wereld van GT-enduranceraces”, aldus Mark Rushbrook, algemeen directeur Ford Performance Motorsports. “Dit fabrieksprogramma voor de Ford GT heeft ons merk vele successen gebracht. We hebben genoten van alle uitdagingen die tijdens het vierjarige programma op onze weg zijn gekomen.  Le Mans betekent niet het definitieve einde van het fabrieksprogramma. In 2019 hebben we nog races voor het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op de planning staan.”

De Ford GT’s maken aanstaande zondag (2 juni) hun opwachting op het circuit in hun nieuwe bestickering voor de officiële testdag op Le Mans. Fans kunnen de 24-uurs race op 15-16 juni volgen vanuit de cockpit van de fabrieks-Ford GT’s. Dit dankzij de populaire Le Mans Livestream die Ford voor de vierde keer op rij heeft opgezet.