Europese bestuurders onder indruk van nieuwe semi-autonome technologie

Autonome auto’s zijn voorlopig nog toekomstmuziek. Maar volgens een nieuw onderzoek van Ford over verkooptrends in Europa zijn Europese bestuurders steeds enthousiaster over de semi-autonome technologieën die een brug slaan naar de auto’s van de toekomst.

Dit is een van de bevindingen van Ford Car Buying Trends 2015, een onderzoek naar het koopgedrag in 22 Europese landen dat inzicht biedt in regionale trends en nationale verschillen. Volgens het onderzoek is er een flinke stijging te zien in het aantal auto’s met technologieën voor parkeren, botsingen vermijden en het handhaven van een vastgestelde snelheid en afstand tot voorliggers.
“Terwijl fabrikanten zoals Ford naar autonome auto’s toewerken, gaan onze klanten al de weg op met veel van de slimme technologieën die rijden en parkeren eenvoudiger en veiliger maken,” aldus Roelant de Waard, Vice President Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. “We zien een toenemende vraag naar manieren om de spanningen op de weg te verlichten en het rijplezier te vergroten. Bestuurders zijn bijvoorbeeld heel snel gewend geraakt aan systemen die helpen bij het vinden van een geschikte parkeerplek en bij het inparkeren.”
Ford Car Buying Trends 2015 laat ook zien dat onder de ruim een miljoen auto’s die in 2014 in Europa zijn verkocht, wit de populairste kleur was, gevolgd door zwart, zilver, grijs en blauw, waarbij de laatste het snelst in populariteit toenam.
Geavanceerde technologie in beweging
Eerder dit jaar kondigde Ford Ford Smart Mobility aan; een plan dat bijdraagt de wereld te veranderen met betrekking tot connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, klantervaring en big data.
In de Verenigde Staten wordt een wagenpark met volledig autonome Ford Fusion Hybrids verder ontwikkeld en getest. Deze onderzoeksauto’s beschikken deels over dezelfde sensor- en computingtechnologie die nu al in Ford’s wordt gebruikt.
Active Park Assist helpt bestuurders door middel van sensoren en het stuursysteem van de auto om een geschikte parkeerplek te vinden en in te parkeren. Het systeem is aanwezig in 34 procent van de Europese Ford’s, 28 procent meer dan in 2013. In Zwitserland heeft bijna 72 procent van de Ford’s Active Park Assist, gevolgd door Nederland (62 procent) en Spanje (61 procent).
Active City Stop kan de impact van kop-staartbotsingen verlagen door automatisch te remmen als de bestuurder niet op tijd reageert op langzamer rijdende voorliggers. In 2014 was het systeem onderdeel van ruim 13 procent van de auto’s. Dat is 7 procent meer dan in 2013. De technologie was het populairst in Zweden (59 procent), gevolgd door Noorwegen (58 procent) en Zwitserland (41 procent).
Adaptive Cruise Control stelt bestuurders in staat om een vaste afstand te handhaven ten opzichte van voorliggers, zelfs als de voorligger een lagere snelheid heeft. In 2014 was meer dan de helft van de nieuwe Ford-auto’s in Europa uitgerust met cruise control, een stijging van 48 naar 52 procent. Turkije voert de lijst met 86 procent aan, gevolgd door Finland (84 procent) en Zweden (80 procent).
Lane Keeping Aid signaleert het onbedoeld verlaten van de rijstrook en gebruikt stuurkoppel om de bestuurder erop attent te maken dat de auto moet worden bijgestuurd. In Zweden was 51 procent van de in 2014 verkochte auto’s uitgerust met deze technologie, gevolgd door Noorwegen (28 procent) en Zwitserland (21 procent). In heel Europa steeg het aantal verkochte auto’s met Lane Keeping Aid met 20 procent.
Uw auto luistert naar u
Sinds de spraakgestuurde connectiviteitssystemen van Ford in Europa zijn geïntroduceerd in 2012, hebben ze vlot hun plek gevonden in de meeste nieuwe auto’s. Vorig jaar was 78 procent van de nieuw verkochte Ford’s uitgerust met SYNC-systemen; een stijging van 10 procent ten opzichte van 2013.
Met SYNC 2 kunnen bestuurders eenvoudige commando’s gebruiken om met hun auto te praten en zo hun telefoon en systemen voor entertainment, klimaat en navigatie te bedienen. Het is zelfs mogelijk om een lijst met restaurants in de buurt op te roepen door te zeggen: “Ik heb honger”.
Blauw maakt indruk
In Europa waren de populairste kleuropties wit (23 procent), zwart (19 procent) en zilver (16 procent), waarmee grijs van de derde plaats is verstoten.
Blauw werd door ruim 1 op de 8 klanten gekozen en won daarmee het snelst aan populariteit; met een stijging van 63 procent klom blauw naar de vijfde plek.
Turkije was al het land waar wit het meest populair was. Bijna 3 op de 4 nieuwe auto’s zijn er wit, terwijl deze kleuroptie in 2013 voor iets meer dan de helft van de nieuwe auto’s werd gekozen. Voor alle landen op twee na viel de keuze het vaakst op een kleur uit de top drie: wit, zwart of zilver. Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk waren de uitzonderingen op de regel; zij kozen vaker voor de kleur blauw.
Portugal (31 procent), Noorwegen (28 procent) en Nederland (26 procent) waardeerden zwarte auto’s het meest, terwijl zilver in Ierland (28 procent), Portugal (25 procent), Hongarije en Polen (21 procent) het meest geliefd is. De kleur bruin werd het vaakst door Hongaarse klanten gekozen (15 procent).
Wat er nog komen gaat
In 2014 kozen de meeste klanten voor een vijfdeursmodel (52 procent) of een van de Wagon-modellen (37 procent), en daardoor daalde de verkoop van vierdeursmodellen (11 procent) ten opzichte van 2013.
De praktische Wagon-carrosseriestijlen voor de Mondeo en de Focus scoorden het hoogst bij bestuurders uit Denemarken (84 procent), Duitsland (81 procent) en Nederland (78 procent). De vijfdeursmodellen van deze auto’s vonden het vaakst een nieuw thuis in Griekenland (96 procent), Spanje (87 procent) en Groot-Brittannië (83 procent), terwijl de vierdeursmodellen het populairst waren in Turkije (87 procent).
De keuze is aan de klant
Tegenwoordig hebben klanten een bredere keus dan ooit tevoren als het aankomt op de aandrijving van hun auto. En hoewel twee keer zo veel klanten een elektrische auto van Ford bestelden als in 2013, kiest de grote meerderheid (98 procent) nog steeds voor benzine- en dieselmodellen.
Van de Europese bestuurders koos 56 procent voor benzine. Nergens was deze brandstof zo populair als in Rusland, waar 96 procent van de klanten koos voor auto’s die op benzine rijden, gevolgd door Nederland (87 procent) en Tsjechië (83 procent).
Vorig jaar kozen vooral bestuurders in Ierland voor een dieselauto (70 procent), gevolgd door Turkije en Roemenië (allebei 65 procent).
De voorkeuren voor handgeschakelde versus automatisch geschakelde transmissie blijven vrijwel gelijk ten opzichte van 2013. In alle Europese landen gaven bestuurders nog steeds de voorkeur aan een handgeschakelde transmissie in plaats van automatische transmissie: 86 procent koos voor handgeschakeld. In Nederland en Ierland steeg dit percentage tot 96 procent, en in Griekenland en Polen tot 95 procent. Zelfs in Rusland, waar automatische transmissie met 48 procent het populairst is, bestaat nog steeds een lichte voorkeur voor handgeschakeld.
“Als je kijkt naar de voorkeuren van kopers, dan zie je dat er enkele zaken gelijk blijven, maar dat er veel verandert en in ontwikkeling is,” zegt de Waard. “Wij bestuderen deze soms opzienbarende veranderingen om onze Europese klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.”

Highlights

  • Technologie die bestuurders helpt om te parkeren, botsingen te vermijden, constante snelheid aan te houden en afstand tot voorliggers te bewaren wordt steeds populairder
  • 1 op de 3 Ford’s die in 2014 in Europa zijn verkocht is uitgerust met parkeersystemen die bestuurders assisteren bij vinden van parkeerplek en inparkeren; in Nederland is dit ruim 1 op de 2 auto’s
  • Vergeleken met 2013 waren bijna twee keer zo veel auto’s uitgerust met automatische remtechnologie
  • Ruim 3 op de 4 bestuurders koopt een auto met spraakgestuurde systemen waarmee de bestuurder kan bellen, muziek afspelen, restaurants zoeken en navigatie instellen
  • Wit is meest geliefde kleur, gevolgd door zwart, zilver, grijs en de kleur die snelst aan populariteit wint: blauw
  • Ford Car Buying Trends 2015 biedt inzicht in koopgedrag van automobilisten in heel Europa en laat regionale trends en opvallende nationale verschillen zien