Ford 1.0-liter EcoBoost wint achtste prijs in 4 jaar

Ford heeft bekend gemaakt dat de kleine 1.0-liter EcoBoost benzinemotor, die vanwege het enorm lage brandstofverbruik en het indrukwekkende prestatievermogen, de achtste prijs in vier jaar tijd heeft gekregen bij de “International Engine of the Year Awards” 2015. Lees volledig bericht

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de Ford 1.0-liter EcoBoost uitgeroepen tot “Best Engine Under 1.0-litre”. Een jury van 87 autojournalisten uit 35 landen beoordeelde de 1.0-liter Ecoboost als winnaar in zijn klasse op basis van rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en technologie. Vorig jaar was de 1.0 liter EcoBoost de eerste motor die drie keer op rij werd uitgeroepen tot algehele “International Engine of the Year”. In 2012 kreeg de motor de titel “Best New Engine”.
In Europa kunnen tien modellen worden uitgerust met de 1.0-liter EcoBoost-motor. In 2014 was een op de vijf nieuwe Ford’s uitgerust met de 1.0-litereenheid. Voor de Fiesta was dit zelfs bijna twee op de vijf.*
“De 1.0-liter EcoBoost-motor was baanbrekend voor kleine benzinemotoren en we zijn er trots op dat deze ondanks een groeiend aantal concurrenten de beste in zijn klasse blijft,” aldus Joe Bakaj, Vice President Product Development bij Ford Europa. “De vernieuwingsdrang die ons geholpen heeft om deze motor te maken is nog volop aanwezig en we gaan door met de ontwikkeling van nieuwe motoren.”
Ford is samen met techniekpartners in de Schaeffler Group een nieuw dual-mass vliegwiel aan het testen. Dit maakt cilinderdeactivering in een breder bereik van motorbelastingen en -toerentallen mogelijk en draagt tevens bij tot het minimaliseren van het geluids-, trillings- en stugheidsniveau. Wegtests met een werkend prototype bij het European Research and Innovation Centre in Aken lieten een tot wel 6 procent lager brandstofverbruik zien.
“Zelfs voor een behoorlijk gedownsizede motor zoals de 1.0-liter EcoBoost kan een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik worden gerealiseerd door te profiteren van cilinderdeactivering,” zegt Carsten Weber, Advanced Powertrain Manager bij Ford Europa. “De hoogste prioriteit bij de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren voor toepassing in auto’s is de verdere verlaging van het brandstofverbruik.”
De 1.0-liter EcoBoost, die beschikbaar is met 100 pk, 125 pk en 140 pk wordt geproduceerd in de Europese Ford-fabrieken in Duitsland (Keulen) en Roemenië (Craiova) en is nu wereldwijd in 72 landen leverbaar. Eerder won de motor ook al de International Paul Pietsch Award 2013 voor technologische innovatie in Duitsland, de Dewar Trophy van de Royal Automobile Club in Groot-Brittannië en de Breakthrough Award van het tijdschrift Popular Mechanics in de Verenigde Staten. Ford is de eerste autofabrikant die een prijs heeft gewonnen van Ward’s 10 Best Engines voor een driecilindermotor.
Wereldwijd bestaat het Ford-aanbod van krachtige maar zuinige EcoBoost-motoren uit 1.5-liter, 1.6 liter, 2.0-liter en 2.3-liter viercilindermotoren en 2.7-liter en 3.5-liter V6-motoren. De laatste is ontwikkeld voor de nieuwe Ford GT supercar waarmee het bedrijf in 2016 weer gaat deelnemen aan de beroemde autorace in Le Mans.
“De 1.0-liter EcoBoost van Ford blijft een van de sterkste staaltjes downsizing van de motor,” aldus Dean Slavnich, covoorzitter van de zeventiende International Engine of the Year Awards in Stuttgart en uitgever van het tijdschrift Engine Technology International. “Deze fantastische driecilinder laat zien dat er nog een weg te gaan is voor de interne verbrandingsmotor.”

Highlights

  • 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford voor het vierde achtereenvolgende jaar “International Engine of the Year” 2015 in de categorie “Best Engine Under 1.0-litre”
  • Achtste “International Engine of the Year” prijs in vier jaar voor zuinige en sportieve 1.0-liter EcoBoost – de enige motor die ooit drie keer op rij tot algehele winnaar is uitgeroepen
  • Baanbrekende motor is winnaar in zijn klasse vanwege zijn rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en technologie. Ford onderzoekt nu nieuwe technologie op het gebied van cilinderdeactivering voor nog lager brandstofverbruik