Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic (2010)

De nieuwe Fiesta ontpopt zich als een heus verkoopkanon voor Ford. Het is zelfs een van de bestverkochte auto’s van Europa. Met de Econetic-versie, voorzien van een zuinige dieselmotor, hoopt het merk nog meer klanten aan zich te binden.
Vreemd: de zuinigste versie van de Fiesta, de Econetic, heeft geen boordcomputer om het gemiddelde verbruik in de gaten te houden. De woordvoerder van Ford Nederland verklaart: “Op de Trendversie is die niet standaard en we zijn vergeten om een boordcomputer als optie mee te bestellen. Bij de Ghia en Titanium is zo’n apparaat wel standaard aanwezig, op de  Trend is het als losse optie verkrijgbaar.”
Voor hetzelfde geld kun je ook bijna 100 liter diesel kopen en daar kom je in het geval van de Econetic dik 2.600 kilometer ver mee. Theoretische kilometers, dat wel. Met z’n CO2-uitstoot van 98 g/km, uiteraard ook gebaseerd op dat theoretische verbruik, is de kleine diesel goed voor een A-label. Hij valt in de bijtellingscategorie van 20 procent en niet in die van 14 procent, want daarvoor moet de uitstoot toch echt onder de 96 gram liggen. De fabriekscijfers zijn gemeten in een kunstmatige omgeving, onder ideale omstandigheden.
In tests scoren we eigenlijk altijd een aanzienlijk hoger verbruik, maar omdat de Fiesta Econetic erom vráágt, gaan we deze keer echt ons best doen. Dus: met beleid accelereren, tijdig (volgens advies schakelindicator) schakelen, goed anticiperen, niet harder dan de maximumsnelheid en de cruisecontrol (een optie, waarom niet standaard?) aan wanneer het kan. Maar we gaan niet met de spiegeltjes ingeklapt achter een vrachtwagen hangen, we rijden wel gewoon soepel met het overige verkeer mee.
Behoedzaam sturen
De conclusie na 623 kilometer behoedzaam sturen door de stad, over binnenwegen en de autosnelweg is dat je die 3,7 l/100 kilometer never nooit haalt. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 kilometer, ofwel 1 op 22,2. Nog steeds een allerminst slechte score, maar toch aanzienlijk boven de fabrieksopgave. Om verbruikswinst te boeken, heeft Ford de Econetic ten opzichte van de normale Fiesta wat lager bij de grond gezet, heeft-ie een andere grille, een langere vijfde versnelling en staat-ie op zogenaamde ecobanden met een lage rolweerstand, opgesierd met gladde wieldoppen.
Die ‘groene’ banden zijn goed voor het verbruik, niet voor de grip. Met z’n 90 pk en 204 Nm is de zuinigste Fiesta voldoende krachtig, maar een sprinter is het zeker niet. Onder de 1.500 tpm gebeurt er weinig en daarnaast is het blok wat aan de rumoerige kant. De sprint van nul tot honderd verloopt in 13,0 seconden en dat is voor zo’n zuinigheidsmonster netjes, al zul je met de Fiesta zeker geen strepen op het asfalt achterlaten.
De elektrische stuurbekrachtiging werkt licht maar precies. De vering is comfortabel, maar de demping op korte oneffenheden juist hard, wat het onderstel een beetje in onbalans trekt. Verder ziet de Fiesta er lekker modern uit, zowel aan de buiten- als de binnenkant, en zijn de afwerking en het materiaalgebruik in orde. De Econetic is slechts marginaal goedkoper dan de ‘gewone’ 1.6 TDCi in de Trend-versie. Die verbruikt op papier 0,5 liter per 100 kilometer meer en dus werpt de Econetic wel degelijk z’n vruchten af.

De nieuwe Fiesta ontpopt zich als een heus verkoopkanon voor Ford. Het is zelfs een van de bestverkochte auto’s van Europa. Met de Econetic-versie, voorzien van een zuinige dieselmotor, hoopt het merk nog meer klanten aan zich te binden.Vreemd: de zuinigste versie van de Fiesta, de Econetic, heeft geen boordcomputer om het gemiddelde verbruik in de gaten te houden. De woordvoerder van Ford Nederland verklaart: “Op de Trendversie is die niet standaard en we zijn vergeten om een boordcomputer als optie mee te bestellen. Bij de Ghia en Titanium is zo’n apparaat wel standaard aanwezig, op de  Trend is het als losse optie verkrijgbaar.”Voor hetzelfde geld kun je ook bijna 100 liter diesel kopen en daar kom je in het geval van de Econetic dik 2.600 kilometer ver mee. Theoretische kilometers, dat wel. Met z’n CO2-uitstoot van 98 g/km, uiteraard ook gebaseerd op dat theoretische verbruik, is de kleine diesel goed voor een A-label. Hij valt in de bijtellingscategorie van 20 procent en niet in die van 14 procent, want daarvoor moet de uitstoot toch echt onder de 96 gram liggen. De fabriekscijfers zijn gemeten in een kunstmatige omgeving, onder ideale omstandigheden.

In tests scoren we eigenlijk altijd een aanzienlijk hoger verbruik, maar omdat de Fiesta Econetic erom vráágt, gaan we deze keer echt ons best doen. Dus: met beleid accelereren, tijdig (volgens advies schakelindicator) schakelen, goed anticiperen, niet harder dan de maximumsnelheid en de cruisecontrol (een optie, waarom niet standaard?) aan wanneer het kan. Maar we gaan niet met de spiegeltjes ingeklapt achter een vrachtwagen hangen, we rijden wel gewoon soepel met het overige verkeer mee. Behoedzaam sturen  De conclusie na 623 kilometer behoedzaam sturen door de stad, over binnenwegen en de autosnelweg is dat je die 3,7 l/100 kilometer never nooit haalt. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 kilometer, ofwel 1 op 22,2. Nog steeds een allerminst slechte score, maar toch aanzienlijk boven de fabrieksopgave. Om verbruikswinst te boeken, heeft Ford de Econetic ten opzichte van de normale Fiesta wat lager bij de grond gezet, heeft-ie een andere grille, een langere vijfde versnelling en staat-ie op zogenaamde ecobanden met een lage rolweerstand, opgesierd met gladde wieldoppen.Die ‘groene’ banden zijn goed voor het verbruik, niet voor de grip. Met z’n 90 pk en 204 Nm is de zuinigste Fiesta voldoende krachtig, maar een sprinter is het zeker niet. Onder de 1.500 tpm gebeurt er weinig en daarnaast is het blok wat aan de rumoerige kant. De sprint van nul tot honderd verloopt in 13,0 seconden en dat is voor zo’n zuinigheidsmonster netjes, al zul je met de Fiesta zeker geen strepen op het asfalt achterlaten.De elektrische stuurbekrachtiging werkt licht maar precies. De vering is comfortabel, maar de demping op korte oneffenheden juist hard, wat het onderstel een beetje in onbalans trekt. Verder ziet de Fiesta er lekker modern uit, zowel aan de buiten- als de binnenkant, en zijn de afwerking en het materiaalgebruik in orde. De Econetic is slechts marginaal goedkoper dan de ‘gewone’ 1.6 TDCi in de Trend-versie. Die verbruikt op papier 0,5 liter per 100 kilometer meer en dus werpt de Econetic wel degelijk z’n vruchten af.