Ford op de autosalon van Genève 2010

  • 2 maart: onthulling van de nieuwe generatie Ford Focus om 11.00u op de Ford-stand (stand 5251 in hal 5)
  • Debuut voor productieversies van nieuwe Ford C-MAX en Grand C-MAX
  • Ford Kuga combineert meer vermogen met een lagere CO2-uitstoot
  • Ford Mondeo voorzien van nieuwe, uiterst efficiënte motoren

Next-generation Ford Focus

Keulen, 23 februari 2010 – De nieuwe generatie Ford Focus maakt zijn Europese debuut op de aankomende autosalon van Genève op 2 maart, kort na de wereldpremière op de North American International Auto Show afgelopen januari. Voor Europese klanten wordt dit de eerste kennismaking met de auto die de aanvoerder is van het geheel nieuwe C-platform van Ford waarop wereldwijd in totaal 10 verschillende modellen gaan worden gebouwd.

Naast de nieuwe generatie Focus zullen ook de productieversies van de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX te zien zijn, waarvan vorig jaar op de autobeurs in Frankfurt een voorproefje werd vertoond. Verder kondigt Ford nieuwe technologische verbeteringen aan voor de Ford Kuga en de Mondeo, en worden extra opties onthuld voor de nieuwe S-MAX en Galaxy.

Debuut voor productieversies van nieuwe C-MAX en Grand C-MAX
De nieuwe Ford C-MAX en Grand C-MAX, die later dit jaar op de markt komen, vormen twee van de belangrijkste attracties van Ford op de autosalon van Genève, en bieden ongekende klasse en aantrekkingskracht in het segment van de compacte MAV’s (Multi-Activity Vehicle).

Kopers van een MAV van Ford in het C-segment kunnen voor het eerst kiezen uit de nieuwe 5-zits C-MAX en de opvallende nieuwe 7-zits Grand C-MAX, met dubbele schuifdeuren en een innovatief stoelontwerp dat voor extra ruimte en flexibiliteit zorgt. Het interieur van de 5-zits C-MAX wordt in Genève voor het eerst onthuld.

De vloeiende, naar achter aflopende daklijn van de C-MAX doet denken aan een coupé, en toch is de C-MAX net zo comfortabel en praktisch als voorheen. De 7-zitter heeft een hogere daklijn en smallere stijlen, zodat de royale binnenruimte en het goede zicht rondom beter tot hun recht komen.

De bedieningselementen in de nieuwe C-MAX maken deel uit van het nieuwste HMI-systeem (Human Machine Interface) van Ford. Belangrijke elementen van deze technologie zijn vijfwegschakelaars op het stuurwiel voor de bediening van de twee belangrijkste displays in de auto: een display in het instrumentencluster en een tweede display hoog in de middenconsole. Met dit eenvoudige, intuïtieve bedieningssysteem kan de bestuurder de belangrijkste voorzieningen bedienen zonder de handen van het stuurwiel af te halen en zonder al te veel te worden afgeleid.

De C-MAX biedt keus uit diverse zuinige motoren met een lage CO2-uitstoot, waaronder de nieuwe 1.6-liter Ford EcoBoost-benzinemotor en vernieuwde 1.6- en 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotoren.

“De introductie van de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX is een belangrijk moment en laat klanten overal ter wereld zien dat ze zeer fraaie ontwerpen mogen verwachten voor ons nieuwe wereldwijde aanbod van middelgrote auto’s,” zegt John Fleming, Chairman en CEO van Ford Europa. “De nieuwe C-MAX is nog maar het begin. De nieuwe Focus zal al snel volgen, en we kijken er naar uit om in de nabije toekomst nog meer geweldig nieuws te onthullen. ”

Nieuwe motoren voor Ford Kuga versterken toppositie in segment
De stijlvolle Ford Kuga maakt zijn reputatie als toonaangevende cross-over in deze klasse meer dan waar met diverse indrukwekkende, nieuwe motoren en transmissiemogelijkheden, die niet alleen veel sterker en zuiniger zijn, maar ook minder CO2 uitstoten.

De vernieuwde 163 pk sterke uitvoering van de beproefde 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotor van Ford heeft een CO2-uitstoot van slechts 159 g/km in de AWD-modellen (All Wheel Drive) met handmatige transmissie (6 procent minder dan de vorige motor met 136 pk).

De nieuwe Ford PowerShift automaat is zeer efficiënt en zorgt voor een voor deze klasse ongekend lage CO2-uitstoot van slechts 179 g/km bij de 140 en 163 pk sterke AWD-diesels met automatische transmissie.

Met de nieuwe 163 pk motor levert de Kuga 20 procent meer piekvermogen, waardoor de topsnelheid is toegenomen van 180 naar 195 km/u en de acceleratietijd van 0-100 km/u is teruggebracht van 10,7 naar 9,6 seconden. Bovendien voldoet de Kuga aan de nieuwste Euro V-emissienormen.

Nieuwe Ford EcoBoost-benzinemotor en verbeterde dieselmotoren voor Mondeo
De toonaangevende Ford Mondeo heeft nu een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot, terwijl het prestatieniveau nog hoger is vanwege de nieuwe ultrazuinige Ford EcoBoost-benzinemotor met directe inspuiting en turbo en de vernieuwde Ford Duratorq TDCi-dieselmotoren.

De Mondeo kan worden uitgerust met de geheel nieuwe, ultrazuinige 2.0-liter Ford EcoBoost SCTi-benzinemotor met turbo en een vermogen van 203 pk, of een van de aanzienlijk vernieuwde, EuroV 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotoren, met een vermogen van 115 pk, 140 pk of een indrukwekkende 163 pk.

De soepele Ford PowerShift automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling is voor de Mondeo de standaardtransmissie bij de 2.0-liter EcoBoost-benzinemotor en is als optie verkrijgbaar in combinatie met de Duratorq TDCi-dieselmotor in de uitvoering met 140 of 163 pk.

Met de nieuwe 2.0-liter Ford Duratorq TDCi-motor met 163 pk haalt de Mondeo indrukwekkend lage verbruikscijfers van 5,3 l/100 km*, en wordt bovendien aan de Euro V-norm voldaan. In combinatie met de nieuwe Ford PowerShift-transmissie heeft de Mondeo een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 5,6 l/100 km*.

De uitgebreide persinformatie betreffende de hierboven genoemde nieuwe modellen, motoren, transmissies én nog veel meer ander interessant Ford nieuws, is beschikbaar na de persconferentie op 2 maart.

*Opmerking: Cijfers voor het brandstofverbruik zijn gebaseerd op de European Fuel Economy Directive EU 80/1268/EEC en zullen afwijken van cijfers voor het brandstofverbruik in andere regio’s in de wereld.

Bron: Ford

Category: Nieuws Tags: ,

Comments are closed.