Warning: Declaration of Walker_post_notification::start_lvl(&$output, $depth, $args) should be compatible with Walker::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /customers/6/9/4/xrrs-club.nl/httpd.www/wp-content/plugins/post-notification/functions.php on line 299 Warning: Declaration of Walker_post_notification::end_lvl(&$output, $depth, $args) should be compatible with Walker::end_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /customers/6/9/4/xrrs-club.nl/httpd.www/wp-content/plugins/post-notification/functions.php on line 299 Warning: Declaration of Walker_post_notification::start_el(&$output, $category, $depth, $args) should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /customers/6/9/4/xrrs-club.nl/httpd.www/wp-content/plugins/post-notification/functions.php on line 299 Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /customers/6/9/4/xrrs-club.nl/httpd.www/wp-content/themes/autoimage/library/functions/helper.php on line 241 Ford XRST Club » Ford Europa stuurt tweede reeks elektrische auto’s de weg op

Ford Europa stuurt tweede reeks elektrische auto’s de weg op

Amsterdam, 24 februari 2010 — Ford Europa houdt zich intensief bezig met de ontwikkeling van elektrische auto´s en neemt daartoe deel aan het project colognE-mobil dat in Duitsland van start is gegaan.

Het colognE-mobil project houdt zich voornamelijk bezig met bedrijfsauto’s met elektrische aandrijving. De deelname van Ford illustreert de betrokkenheid van het bedrijf bij een versnelde introductie van elektrische motoren voor een groot aantal auto’s.

Het Duitse project vormt een aanvulling op de betrokkenheid van Ford bij een door de Britse regering georganiseerd pilot project voor elektrische personenauto’s.

colognE-mobil: projectpartners en doelstellingen
De doelstelling van colognE-mobil is om het bereik voor e-mobiliteitsoplossingen in Duitse steden uit te breiden.

Tijdens de eerste fase levert Ford tien Ford Transits waarin door het Britse bedrijf Smith Electric Vehicles (SEV) hun motoren met accuaandrijving zal installeren. SEV brengt deze auto sinds 2007 in het Verenigd Koninkrijk en bij Europese bedrijfseigenaren op de markt onder de naam Smith Edison.

Ford en SEV zullen zeven Transit-bestelauto’s bouwen voor bezorgdiensten, twee Transit-bussen voor shuttlediensten en een Transit-chassiscabine die zal worden gebruikt door de nutsbedrijven in Keulen. Later in het project zal een aantal Ford Focus BEV’s worden toegevoegd aan de reeks te testen modellen.
Ford is verantwoordelijk voor het technische onderhoud en reparaties aan de auto’s, die voornamelijk in stedelijke gebieden zullen worden gebruikt, en zal gedurende het project de klantervaringen evalueren.

Het lokale energiebedrijf Rheinenergie AG zal de benodigde oplaadinfrastructuur installeren en voorzien in CO2-neutrale elektriciteit, die wordt geleverd uit hernieuwbare energiebronnen. Bovendien zal Rheinenergie AG zich richten op het onderzoeken van de klanteisen en technische oplossingen waarmee elektrische aandrijving mogelijk wordt voor individuele mobiliteitsoplossingen.

De gemeente Keulen, die als partner meewerkt aan dit project, onderzoekt de integratie van e-mobiliteitsoplossingen in de verkeersinfrastructuur van de stad. Onderwerpen waar Keulen speciaal in is geïnteresseerd zijn de richtlijnen voor lokale luchtkwaliteit en geluidsniveaus en verkeersveiligheid.

De vierde projectpartner is de universiteit van Duisburg-Essen die wetenschappelijke ondersteuning en kennis biedt bij het project. De onderzoekers van de universiteit gebruiken de verzamelde gegevens om simulaties te creëren waarmee de resultaten van het Keulse project kunnen worden toegepast in de hele regio Noordrijn-Westfalen.

Alle partners kijken naar de betrouwbaarheid van de accu’s, kenmerken van de oplaad- en ontlaadcycli voor auto’s met accuaandrijving die dagelijks worden gebruikt, de klantacceptatie van BEV’s en oplaadtechnologieën en verkeersveiligheid.

De elektrische Ford Transit
De Smith Edison is een elektrische auto die is gebaseerd op de Ford Transit. Voor het colognE-mobil project worden de door Ford geleverde auto’s aangepast door Smith Electric Vehicles uit het Engelse Washington, dat onderdeel is van de Tanfield Group.

Sinds 2007 verkoopt Tanfield accuaangedreven versies van de middelgrote bedrijfsauto Ford Transit rechtstreeks aan bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een aantal Europese landen. Dit maakt het bedrijf zeer geschikt voor het Duitse project.

De ultramoderne 40kWh lithium-ionaccu voorziet een elektrische motor van 90-kW van brandstof, waarbij de koppel wordt geleverd via achterwielaandrijving met één versnelling. Met een bereik tot 160 km en een topsnelheid van 80 km/h zijn stedelijke gebieden de perfecte omgeving voor de stille, op de Ford Transit gebaseerde, Smith Edison.

Het project colognE-mobil wordt deels gefinancieerd door de Duitse overheid en de regering van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Binnen het kader van het nationale ontwikkelingsplan voor elektrische mobiliteit van de deelstaatregering is het project onderdeel van het modelgebied Rijn-Ruhr, een van acht voorbeeldregio’s in Duitsland. De overheid heeft het ambiteuze doel gesteld om in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen te hebben.

Demonstratie auto’s met ultralage koolstofuitstoot in Verenigd Koninkrijk
In het Verenigd Koninkrijk werkt een consortium van Ford, de energiemaatschappij Scottish and Southern en de universiteit van Strathclyde samen om een vloot uitstootvrije Ford Focus BEV prototypes te introduceren.

De auto’s worden vanaf halverwege 2010 gebruikt door zowel de energieleverancier als een aantal testrijders uit Hillingdon, Middlesex. Deze nieuwe BEV-demonstratievloot wordt gedeeltelijk gefinancierd door de TSB (Technology Strategy Board), een Britse overheidsinstantie gericht op het bevorderen van innovatieve industrieprojecten ter vermindering van de CO2. Met dit onderzoeksprogramma test Ford of de technologie geschikt is om te worden toegepast in toekomstige Europese personenauto’s.

Het prototype van de Focus BEV is gebaseerd op de huidige Europese Ford Focus en wordt voorzien van een geheel nieuwe elektrische aandrijving die wordt geleverd door Magna, een strategische partner van Ford. Deze technologie is gebaseerd op de internationale architectuur die momenteel wordt ontwikkeld voor de nieuwe generatie C-segmentauto’s die in 2011 in Noord-Amerika op de markt komt onder de naam Focus Electric.

Onder het plaatwerk van de Ford Focus-prototypes liggen een ultramoderne lithium-ionaccu met een vermogen van 23kWh en een op het chassis gemonteerde permanente-magneetmotor van 100 kW. De BEV heeft een actieradius van wel 120 km en een topsnelheid van maar liefst 136 km/u. Het opladen van de accu duurt 6-8 uur op een gewone lichtnetaansluiting van 230 volt.

Ford Focus BEV Prototype Technical Data


Battery TechnologyLithium Ion
Battery Capacity23 kWh
Charging time6-8 hours (230 V grid)
Electric motorPermanent-magnet motor
Max Power100 kW
Max Torque320 Nm
Top speed136 km/h (85 mph)
Range120 km (75 miles)

Bron: Ford

Category: Nieuws Tags: , ,

Comments are closed.