Rij-impressies | Ford Fiesta Black/Red Edition

Een driepittertje uitgedost als een serieuze hatchback: hoe serieus moeten we dat nemen? Ford claimt de krachtigste serie-eenliter ooit te hebben gebouwd en stopt die vanaf komende herfst in de Fiesta. Wij gingen er alvast een blokje mee om.

 

Het is al weer twee jaar geleden dat de Ford Fiesta Metal in de prijslijsten opdook. We kenden hem toen al wel, maar uitsluitend in een beperkte oplage. De Metal was op dat moment de snelste Fiesta, in afwachting van de ST. Het recept: een 1,6-liter met 134 pk en 160 Nm, sportonderstel, sportuitlaat en een versnellingsbak met extra korte verzetten. Inmiddels is de ST natuurlijk lang en breed in ons midden, maar niet per se in ons bereik. Om dat probleem op te lossen kwam Ford eerder al met de Hot Hatch Edition. Die zag er uit als een ST, maar met zijn drie bierblikjes aan slagvolume met 100 pk was dat vooral een schaap met een wolvenbontje om de schouders. Dat schaap heeft nu een gebitje met snijtanden in gekregen. Ford wist hetzelfde driecilinderblok op te kietelen tot 140 pk en dan zou je aan zo’n kleine auto best nog een leuke kleine dondersteen kunnen hebben. Mits je niet op wit gebrand bent, want waar de Hot Hatch Edition nog leverbaar is in rood, zwart en wit, ben je met de 140 pk variant beperkt tot rood en zwart. En om dat er extra in de wrijven, noemt Ford het de Red dan wel Black Edition. De verschillen zitten hem in, je raadt het nooit, de kleurstelling. De Red Edition is rood met een zwart dak, bij de Black Edition is dat precies omgekeerd. In beide gevallen zijn de wielen zwart, zestien of zeventien inch.

Gemeen  Het resultaat met er in elk geval wezen. Zowel de Red als de Black Edition zien er heel potent uit. Daar zijn niet alleen de kleuren debet aan, maar vooral ook de stoere wielen en de enorme spoiler boven de achterruit. De voor- en achterbumpers zijn een stuk dikker en kleinere details als sideskirts, speciale spiegelkappen en hier en daar was stripjes maken het plaatje compleet. De biesjes rond de grille zijn bij de Black rood en bij de Red zwart, waardoor de Black er van voren dankzij de sterkere contrasten nog net wat gemener uit ziet.  Aan de binnenkant krijg je hoogglans zwart op de middenconsole en portiergrepen, een speciaal sportstuur met leren bekleding en sterk geprofileerde sportstoelen, waarbij het vele zwart wordt opgevrolijkt door rode stiksels. De overzichtelijkheid van de instrumenten is uiteraard niet verbeterd, maar het totaalplaatje oogt in elk geval heel goed en veelbelovend.  De grote vraag is dan natuurlijk of die beloftes ook worden ingelost. Ford is in elk geval heel trots op het extra vermogen dat ze uit het kleine driepittertje hebben weten te persen. Om dat nog eens extra te benadrukken hebben ze voor de gelegenheid een Granada 2.8 uit 1979 uit de vitrine getrokken. Die wist 35 jaar geleden maar liefst 135 pk te persen uit een V6 met bijna driemaal zoveel slagvolume als deze nieuwste Fiesta.

Charmant  De turbo is nerveuzer gemaakt en de intercooler en kleptiming zijn geoptimaliseerd voor meer prestaties. Ford claimt de krachtigste eenliter seriemotor ooit te hebben en koketteert met meer vermogen per liter cilinderinhoud dan de Bugatti Veyron. Nou denken we niet dat er één Veyron-eigenaar is die een minderwaardigheidscomplexje aan voelt komen wanneer er straks een Fiesta Black of Red Edition bij het stoplicht naast hem aan komt schuiven, maar we kunnen in elk geval wel beamen dat dit blokje vanaf de eerste kilometer indruk maakt. We zitten amper boven de tweeduizend toeren wanneer het op volle kracht komt en de reacties op het gaspedaal zijn heerlijk vlot en accuraat. Aandrijfkrachten in het stuur zijn natuurlijk niet bepaald waar je op zit te wachten, maar wanneer je je realiseert dat ze van zo’n klein blokje afkomstig zijn, worden ze bijna charmant. Het geeft je in elk geval het gevoel met een ietwat onbehouwen hot hatch onderweg te zijn en dat is een verademing na de aanvankelijke verwachting dat dit vooral een schaap in wolfskleren is. Charmant is ook het karakteristieke hese brommetje van de driepitter; diep, met een rafelig randje. Helemaal onderin lijkt het even bescheiden, maar zodra je er wat toeren in hebt en het gas ongegeneerd intrapt, wordt het geluid lekker brutaal en ietwat provocatief. De vijftraps versnellingsbak heeft aangepaste (lees: kortere) verhoudingen, zodat je ook daar lekker aan het werk wordt gehouden.  Het onderstel is voor deze edities nog eens wat aangescherpt en op matig asfalt gaat dat zich soms wel wat wreken. Klappen van gaten in de weg komen tamelijk nadrukkelijk naar binnen, hoewel dat voor een deel ook te wijten zal zijn aan de zeventien inch wielen van ons exemplaar. Standaard krijgen de Red en Back Edition zestien inch mee, waarmee ze zonder twijfel net wat minder hard zullen uitpakken. De besturing is mooi precies en geeft behoorlijk wat feedback. En ook hier werpt het kleine en dus lichte blokje zijn vruchten af, want daardoor weet de Fiesta ook in een snelle, scherpe bocht van meet af aan het onderstuur minimaal te houden. Je moet het echt heel bont maken om hem serieus over de voorwielen weg te laten schuiven.

Rijplezier  Nee, een echte ST is dit natuurlijk niet, maar dat zie je er in elk geval niet aan af en de hoeveelheid rijplezier en prestaties zijn ruim voldoende om aardig in de buurt van dat ST-gevoel te komen. Maar dan wel met een theoretisch verbruik van 4,5 liter per honderd kilometer, tegenover 5,9 liter van de ST. En door het communicatieve karakter van de Black en Red Edition zijn de wat mindere prestaties ten opzichte van de ST gauw vergeten. Vanaf september staan de Red en de Black Edition bij de Nederlandse dealers. Tegen welke prijs, dat is op dit moment nog niet bekend.

Bron: autoweek