Op zoek naar een goed gevoel? Vergeet zoenen, voetbal en dansen – koop een sportauto

Beoordeling van activiteiten met hoog octaangehalte: sportauto zorgt voor eenvoudige toegang tot “kickmomenten”

  • Auto die emoties bestuurder begrijpt, kan in de toekomst voor een hogere verkeersveiligheid zorgen

 

Vergeet romantiek, dure etentjes of een avondje tv-series kijken: uit een nieuw onderzoek blijkt dat dagelijks rijden met een sportwagen een van de beste manieren is om ons fysieke en emotionele welzijn een boost te geven.

In het onderzoek werden bij vrijwilligers “kickmomenten” gemeten: pieksensaties die een wezenlijke rol spelen in ons complete welbevinden. De metingen werden gedaan tijdens het toejuichen van hun favoriete voetbalteam, het kijken naar een spannende aflevering van Game of Thrones, het genieten van een hartstochtelijke zoen met een geliefde of het nemen van een intensieve salsadansles. Alleen de incidentele hoogtepunten tijdens een ritje in de achtbaan scoorden hoger dan de dagelijkse kick van het rijden in een sportauto.

Ford werkte met neurowetenschappers en ontwerpers aan het onderzoek. Samen deden ze onderzoek met de unieke Ford Performance Buzz Car: een aangepaste Ford Focus RS, uitgerust met draagbare en slimme technologie. Daarmee was het mogelijk om de emoties van de bestuurders in realtime weer te geven via animaties op de buitenkant van de auto.

Bekijk hier de video.

“Een achtbaan werkt goed voor een snelle kick, maar is niet echt handig om elke dag mee naar je werk te gaan”, aldus dr. Harry Witchel, disciplineleider fysiologie. “Dit onderzoek toont aan hoe het rijden met een sportwagen veel meer doet dan je alleen van A naar B brengen: het kan een waardevol onderdeel worden van de dagelijkse dingen die je doet om je lekker te voelen.”

De deelnemers aan het onderzoek ondervonden achter het stuur van een Ford Focus RS, Focus ST of Mustang gemiddeld 2,1 intense kickmomenten tijdens een gewoon ritje naar het werk. Ter vergelijking: in een achtbaan was het gemiddelde 3 kickmomenten, tijdens het winkelen 1,7, tijdens het kijken naar een aflevering van Game of Thrones of een voetbalwedstrijd 1,5. Het salsadansen, het dure etentje en de hartstochtelijke kus leverden geen enkel kickmoment op.

Ford koos een Focus RS voor het onderzoek en maakte daar samen met Designworks de Buzz Car van. Van idee, ontwerp en installatie tot het ontwikkelen en programmeren van de software kostte het 1400 manuren om de Buzz Car te maken. Elk “kickmoment” dat werd ervaren door de bestuurder – geanalyseerd met een realtime “emotioneel slim” systeem (ontwikkeld door het bedrijf Sensum, marktleider op het gebied van empathische technologie) – zette een schitterende animatie in gang via de bijna 200.000 ledlampjes in en op de auto. Naast de lampjes was de Buzz Car uitgerust met de volgende zaken:

  • Een krachtige gamecomputer: Zotac VR GO
  • Heldere dagrijverlichtingssstrips van 500 lumen met 110 led’s
  • 82 weergavepanelen met 188.416 afzonderlijk aanstuurbare led’s

De toestand van de bestuurder
Onderzoekers van het Ford Research and Innovation Center in het Duitse Aachen zijn al aan het bekijken hoe voertuigen de emoties van bestuurders beter kunnen leren begrijpen en er beter op kunnen inspelen. In het kader van het door de EU ondersteunde project ADAS&ME onderzoeken experts van Ford hoe systemen in auto’s zich in de toekomst bewust kunnen worden van onze emoties (en van de mate van stress, afleiding en vermoeidheid), en dat kunnen gebruiken om ons te waarschuwen en om in noodsituaties zelfs de besturing van de auto over te nemen.

“Autorijden zou een prettige, emotionele ervaring moeten zijn”, zegt dr. Marcel Mathissen, wetenschappelijk onderzoeker bij Ford Europa. “Het onderzoek naar de toestand van bestuurders dat Ford met zijn partners verricht, helpt ons met het veiliger maken van de weg en – heel belangrijk – met gezonder autorijden.”