Ford Fiesta RS WRC 2011 in ontwikkeling

* Fiesta S2000 getest met huidige Focus RS WRC 2.0-liter turbomotor.

Ford heeft vaart gezet achter de ontwikkeling van de volledig nieuwe Fiesta rallyauto voor het 2011 FIA World Rally Championship, nadat de technische reglementen voor de nieuwe opzet van het WRC zijn bekendgemaakt en bekrachtigd.

De definitieve reglementering met betrekking tot de specificaties van de motor, die met ingang van het volgend seizoen van kracht worden, was voor Ford of Europe en rallypartner M-Sport cruciaal om de ontwikkeling te versnellen van de auto, die afgeleid zal zijn van de uiterst succesvolle serieproductie Fiesta.

De FIA World Motor Sport Council heeft besloten een 1.6-liter turbomotor te introduceren, die gebaseerd kan zijn op een serieproduct van de fabrikant of die in overeenstemming met de reglementen speciaal ontwikkeld kan worden. Het was het laatste technische besluit als vervolg op de aankondiging vorig jaar dat de nieuwe categorie in 2011 gebaseerd zal zijn op de S2000 reglementen.

Gerard Quinn, motorsport chief van Ford of Europe, toonde zich verheugd over het besluit: “Het is van cruciaal belang voor de sport dat wij nadrukkelijk rekening houden met milieutechnische aspecten. Ook geeft deze ontwikkeling de richting aan die wij zijn ingeslagen met onze serieproductie auto’s. Het is zinvol de 1600-cc turbomotor zo snel mogelijk te introduceren, met gebruikmaking van de bestaande S2000 technische regels die zeer effectief zijn gebleken.”

De auto van Ford voor het WRC 2011 zal als typeaanduiding Fiesta RS WRC krijgen. Deze nieuwe rallyauto zal de succesvolle Focus RS World Rally Car aflossen. Sinds zijn debuut in 1999 heeft de Focus 42 WRC-rallies gewonnen, met de seizoenen 2006 en 2007 als hoogtepunt toen Ford de wereldtitel bij de constructeurs in de wacht sleepte. De auto heeft WK-punten gescoord in 121 opeenvolgende WRC-rallies, een absoluut record.

De Fiesta RS WRC wordt gebaseerd op de Fiesta S2000 rallyauto die vorig jaar werd geïntroduceerd en die in januari bij zijn debuutrally, de legendarische Monte Carlo Rally, winnend over de eindstreep kwam. De WRC-versie zal echter aanzienlijk verschillen van de S2000, niet alleen door de nieuwe 1.6-liter motor maar ook door zijn uiterlijk.

Ford of Europe’s Executive Director Design, Martin Smith, en Head of exterior design, Stefan Lamm, die verantwoordelijk zijn voor de styling van de recente, opvallende Ford-modellen, hebben hun aandacht al gericht op de Fiesta RS WRC.

“De Fiesta is op de openbare weg prima herkenbaar door zijn opvallende vormgeving. Bij de rallyauto draait het helemaal om functionaliteit en wij werken met onze collega’s van M-Sport samen om er zeker van te zijn dat de rallyauto er, ook in competitie, erg stoer en fraai uitziet,” zegt Smith.

Engineers van Ford en M-Sport werken nauw samen bij de ontwikkeling van de nieuwe 1,6-liter turbomotor, bijgestaan door de bekende Franse tuning-expert Pipo Moteur. De toekomstige WRC-krachtbron is gebaseerd op Ford’s Duratec productiemotor.

“Wij zijn de research enkele maanden geleden begonnen in de verwachting dat de 1.6-liter turbomotor-formule goedgekeurd zou worden,” legt M-Sport managing director en BP Ford Abu Dhabi World Rally Team director Malcolm Wilson uit. “Het heeft lang geduurd voordat de beslissing viel maar nu werkt het team voluit. Ik heb er volledig vertrouwen in dat we voldoende tijd hebben voor de start van het seizoen 2011 om de motor te ontwikkelen, te bouwen en te testen in overeenstemming met de hoge eisen die wij stellen.”
Wilson gaat verder: “Wij verwachten dat wij de eerste unit tegen het einde van juli klaar hebben waardoor wij met het testen van de Fiesta RS WRC met de nieuwe 1.6-liter turbomotor eind augustus kunnen beginnen. Daaraan voorafgaand zal het team een testprogramma afwerken met een Fiesta S2000, voorzien van de huidige Focus RS WRC 2.0-liter turbomotor. Zo krijgen wij inzicht in het gedrag van de auto met een krachtige turbomotor.”

De Fiesta is één van Ford’s wereldauto’s die ontwikkeld is onder het ONE Ford initiatief. Wereldwijd zijn er meer 680.000 Fiesta’s verkocht sinds de introductie in 2008. Dankzij het opvallende en frisse design en de toonaangevende dynamische prestaties blijft de Fiesta de beste verkochte compacte auto in Europa. En op de lijst van bestverkochte auto’s ‘overall’ staat de Fiesta op ons continent op de tweede plaats. De Fiesta is Ford’s bestverkochte auto en tegen het einde van dit jaar zal dit model in Duitsland, Spanje, Mexico, Thailand en China worden geproduceerd. Binnenkort zal de Fiesta in Noord Amerika op de markt komen.

Ford.com
Amsterdam, 20 maart 2010

Category: Nieuws Tags: , ,

Comments are closed.