Ford Taunus Cabriolet op EFE “uniek”

Op het European Ford Event zal dit jaar een zeer bijzondere Taunus te bewonderen zijn, de enige links gestuurde in heel de wereld en orgineel zo afgeleverd. Dus geen eigen creatie van gemaakt al is daar natuurlijk ook niets mis mee. Deze auto zal een plekje krijgen op het Parc ferme oftewel het middenterrein van Megaland zodat jullie allen een kijkje kunnen nemen bij deze toch bijzondere auto. Denken jullie ook zo’n auto te bezitten en zou je op het midden terrein willen staan neem dan contact met ons op. Dit kan via het contact formulier.


Stukje achtergrond informatie van deze Taunus Cabriolet

Staat auto:
Onder de kappen is nimmer iets opgeknapt, of te wel niets is gepoetst of
gerestaureerd. Alleen de buitenkant is in 1989 opnieuw in de kleur gebracht
en 1991 is de cabriokap vervangen, de rest is als vanaf 1980.

Technische gegevens:
Bouwjaar 1980 2 liter V6/ handgeschakeld.

Auto historie:
De “historie” van de auto is, nadat er een prototype Cortina was gemaakt er
een productielijn bij de Firma Carbodies in Coventry (producent van de beroemde
engelse zwarte taxi’s) is op gestart waar nieuwe Cortina’s rechtstreeks van de
Ford fabriek werden omgebouwd. Om ook aan het vaste land van Europa te
kunnen leveren en dit te promoten tijdens de Internationale Car show in
Birmingham( 1980) is ook een nieuwe Taunus als 1e op de productie lijn gezet
en naar het blijkt uit de archieven van Carbodies is dit exemplaar de enige
Taunus, de overige +/- 28 stuks zijn Cortina’s met het stuur aan de rechter
kant.

Eigen Historie:
In 1988 tijdens een vakantie in Cypres, hoorde ik voor het eerst van het
bestaan van deze auto, de eigenaar van een restaurant (George) aldaar bood
hem te koop aan en vertelde dat de auto in Londen stond. Na de vakantie heb
ik diverse instanties benaderd of dergelijke auto bestond, zo ook Ford NL.
Reacties waren, bestaat niet en het zal wel een Taurus zijn. George keerde
in oktober van dat jaar naar Engeland terug. Heb een ticket naar Londen gekocht
nadat we een afspraak voor een bezichtiging hadden gemaakt. In London
aangekomen was het afwachten wat ik zou aantreffen en inderdaad stond daar
een Taunus cabriolet in goede staat (lichte parkeerschade en doffe lak) met
maar 20.000 km op de teller, na een proefrit werd tot aanschaf overgegaan.
Vervolgens de auto ingevoerd, aangeboden aan de RDW voor een NL kenteken,
dit leverde geen enkel probleem op doordat de auto EEG type geregistreerd
staat.

ford-taunus-cabriolet-009