Ford breidt EcoBoost-motorenreeks uit met nieuwe zuinige 1.0-liter

De 1.0-liter EcoBoost, de eerste driecilindermotor van Ford, is in Europa ontwikkeld en zal wereldwijd worden toegepast in de compacte modellen van Ford
Prestaties innovatieve nieuwe motor vergelijkbaar met grotere viercilindermotor, maar is nog zuiniger
Uitbreiding van Ford EcoBoost-reeks die nu varieert van 1.0- tot 3.5-litermotoren
Eerste volledig door Ford ontwikkelde en gebouwde hybride transmissie zal eind van dit jaar in productie gaan

Amsterdam, 7 juni 2011 – Ford breidt haar toonaangevende reeks zuinige aandrijvingen uit met een compleet nieuwe, in Europa ontwikkelde 1.0-liter EcoBoost-driecilindermotor.

Verder bevestigde Ford dat de volgende generatie hybridemodellen, waaronder de C-MAX in 2013, zal worden uitgerust met een transmissie die volledig door Ford wordt ontwikkeld en gebouwd.

De nieuwste uitbreiding van de EcoBoost-reeks en de nieuwe hybride transmissie van Ford zorgen voor een versterking van het aanbod aan efficiënte technologieën. Beide nieuwkomers werden aangekondigd door Derrick Kuzak, Group Vice President van Global Product Development, die meldde dat de driecilinder lijnmotor in Europa is ontwikkeld voor markten wereldwijd en dat deze motor een belangrijke uitbreiding is van de reeks EcoBoost-motoren van Ford.

“Wij hebben in de afgelopen vijf jaar een recordbedrag geïnvesteerd in nieuwe aandrijvingen en brandstofbesparende technologieën,” aldus Kuzak. “Nu beschikken wij over de modernste reeks aandrijvingen in de industrie. En er zit nog veel meer in de pijplijn.”

Inmiddels is al bevestigd dat de nieuwe motor zal worden toegepast in de nieuwe Ford B-MAX die in 2012 in Europa op de markt zal komen. Verder is de motor bestemd voor een aantal andere compacte modellen op markten wereldwijd.

De 1.0-liter: de kleinste Ford-motor ooit
De nieuwe EcoBoost 1.0-litermotor is ontwikkeld in het Ford Technical Centre in het Britse Dunton en wordt gezien als de hoeksteen van de ambitieuze reeks EcoBoost-benzinemotoren. Deze geavanceerde, superzuinige driecilindermotor is qua prestaties gelijk aan een viercilindermotor, maar verbruikt aanzienlijk minder brandstof en stoot beduidend minder schadelijke stoffen uit.

De ingenieurs in Dunton, het internationale ‘centre of excellence’ van Ford voor kleine motoren, richtten zich op het verbeteren van de warmte-efficiëntie en het verminderen van wrijving bij de interne onderdelen van de motor, in het bijzonder bij het opwarmen van de motor. Op dat moment stoot een motor meer CO2 en andere schadelijke stoffen uit. In de nieuwe motor zijn veel nieuwe technologieën geïntroduceerd die in de toekomst mogelijk deel gaan uitmaken van het DNA van Ford-motoren.

Bundeling van technologieën
Volgens Joe Bakaj, vice president van Global Powertrain Engineering, is de nieuwe 1.0-litermotor weliswaar niet groot, maar bevat hij veel geavanceerde technologieën.

“Nog niet eerder is er zo’n driecilindermotor gebouwd. Dit is technisch gezien een van de geavanceerdste en efficiëntste motoren die wij ooit hebben ontworpen,“ aldus Bakaj. “In de nieuwe motor zijn veel nieuwe technologieën geïntroduceerd die in de toekomst mogelijk deel gaan uitmaken van het DNA van toekomstige Ford-motoren.”

De efficiëntie van de 1.0-litermotor wordt bepaald door een aantal innovatieve oplossingen:

Een in het midden geplaatste krukas die voor minder wrijving zorgt.
Een geavanceerd koelsysteem dat door Ford is ontworpen en dat ervoor zorgt dat het cilinderblok eerder wordt opgewarmd dan de cilinderkop. Met name bij koud weer werkt het snellere opwarmen van het cilinderblok brandstofbesparend.
Een uitlaatspruitstuk dat deel uitmaakt van de cilinderkop. Deze constructie uit één stuk zorgt voor afkoeling van de uitlaatgassen. Hierdoor heeft de motor een grotere rpm-bandbreedte met een optimale brandstof-luchtverhouding. Het nieuwe ontwerp is ook lichter en zorgt zo voor een soepelere werking van de motor.
EcoBoost-technologieën zoals turboaandrijving, directe inspuiting en Ti-VCT (twin independent variable camshaft timing).

Ter vergelijking: de nieuwste aanwinst in het de internationale reeks Ford EcoBoost-motoren heeft ongeveer dezelfde cilinderinhoud als een toermotorfiets. Nog niet eerder heeft Ford een gewoon productiemodel gebouwd dat over minder dan vier cilinders beschikt.

“Automobilisten zullen de nieuwe 1.0-liter EcoBoost zeker waarderen,” meent Bakaj, “en dat komt door de responsiviteit bij lage snelheid, de kracht, het koppel en de soepele werking.”

Tijdens de Autosalon van Frankfurt in september zal Ford meer informatie bekendmaken over de nieuwe 1.0-liter EcoBoost-motor.

Nieuwe hybride transmissie
Ford heeft ook aangekondigd dat wordt begonnen met de productie van een nieuwe transmissie. Deze is speciaal bedoeld voor de hybride modellen die later op de markt zullen komen. De transmissie zal worden gebouwd in de Ford ´Van Dyke´ fabriek in Detroit en de productie zal in het eerste kwartaal van 2012 op volledige capaciteit zijn. De nieuwe transmissie vervangt het exemplaar dat momenteel in Japan wordt geproduceerd en wordt toegepast in de Noord-Amerikaanse hybrides van Ford en Lincoln.

De nieuwe hybride transmissie is volledig door Ford ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. Deze nieuwe hybride transmissie is van het type e-CVT (electronic continuously variable transmission) en heeft, vergeleken met het huidige model, een hoger prestatieniveau, met een hogere snelheid in pure elektromodus en een groter bereik.

“Het is als Ford van essentieel belang om onze kerncompetenties op het gebied van elektrische aandrijvingen verder te ontwikkelen,“ zegt Kuzak. Met deze nieuwe transmissie en de productie van accu’s in onze fabriek in Rawsonville, Michigan, verkeert Ford in een uitstekende positie om te voldoen aan de kwaliteits- en prestatie-eisen die worden gesteld aan toekomstige elektrische en hybride auto’s,” aldus Kuzak.

 

bron ford.nl

Category: Nieuws Tags:

Comments are closed.