Ford Focus-rijder Hirvonen behoudt leiding in WRC

BP Ford Abu Dhabi World Rally Team-rijder Mikko Hirvonen heeft dit weekend dankzij de tweede plaats in de WK-Rally van Australië de eerste plaats behouden in het FIA Wereldkampioenschap bij de rijders. Hij eindigde in zijn Ford Focus RS WRC op slechts 4,6 seconden van de winnaar. Teamgenoot Jari-Matti Latvala finishte in zijn Focus RS WRC op de vijfde plaats, nadat hij lange tijd aan de leiding had gelegen.



De tiende ronde uit de WK-serie, bestaande uit twaalf rallies, werd verreden aan de oostkust van ‘down under’, in New South Wales met het rallyservicepark in de stad Kingscliff. Het rallytraject voerde over een mix van smalle, bochtige gravelpaden in de bossen en supersnelle, brede landwegen. De rijders moesten 33 klassementsproeven rijden, voornamelijk tijdens droge en hete weersomstandigheden. Tijdens de eerste dag vielen er echter ook enkele regenbuien.

Als lijstaanvoerder moest Hirvonen als eerste van start, met als nadeel dat hij het wegdek schoonveegde voor zijn achtervolgers. Desondanks wist hij zijn achterstand tot een minimum te beperken. Nadat hij de eerste dag op de vijfde plaats had afgesloten wist hij op dag twee op te klimmen naar de derde plek, waarbij de drie hoogst geklasseerden slechts op 1/10e seconde van elkaar stonden. Ook op de derde dag moest Hirvonen weer als eerste de rallypaden op, waardoor Sébastien Loeb uit kon lopen. De Finse Ford-rijder was vervolgens in een heftig gevecht gewikkeld met Dani Sordo. De twee wisselden maar liefst vijf keer van positie tijdens de laatste tien KP’s.

“Het was een zwaar weekend, maar een met een fantastisch gevecht voor de overwinning,” zei Hirvonen. “Ik ben direct vanaf de start voluit gegaan maar het als eerste over de proeven rijden was van doorslaggevende betekenis deze rally. Ik voel me benadeeld. Wanneer Loeb als eerste had moeten starten had het resultaat er anders uitgezien, daar ben ik zeker van. Op de natte trajecten waren wij even snel, maar op de stoffige gravelwegen moest ik hem laten gaan. Ik wilde hem hier verslaan maar het kampioenschap is met nog twee rallies te gaan in Spanje en Engeland nog volledig open. Voor Spanje ga ik nog trainen op asfalt om goed voorbereid te zijn. Ook zullen we met de Focus nog enkele uitgebreide tests op asfaltwegen doen.”


Latvala lag de eerste omloop met zijn Focus op kop, tot het moment dat hij op de tweede dag als nummer één de rallywegen op moest. Hij kon zijn belagers aanvankelijk redelijk van zich af houden, totdat hij door een lekke band tijd moest inleveren. Dat overkwam hem de laatste dag nog een keer, waardoor hij uiteindelijk vijfde werd.

“Ik had op vrijdag een prima start en alles ging goed. Vrijdag en zaterdag was het minder,” gaf Latvala toe. “Twee fouten en als gevolg lekke banden hebben veel tijd gekost. Zonder die pech had het er heel anders uitgezien. Ik ben teleurgesteld over het resultaat maar blij met mijn snelheid. Die was goed genoeg om de helft van de rally op kop te rijden. Het als eerset rijden over de proeven viel me tegen, want er lag veel gravel.”

BP Ford Abu Dhabi teamdirecteur Malcolm Wilson was verheugd dat Hirvonen zijn koppositie in het kampioenschap had behouden. “Drie rijders gingen de laatste dag van start met een onderling tijdsverschil van slechts eentiende seconde. Er lag veel druk op de schouders van Mikko en hij had de pech van zijn eerste startpositie gedurende twee dagen. Onder die omstandigheden is de tweede plek een uitstekend resultaat.”

Ford motorsport chief Gerard Quinn: “Dit was één van de mooiste en spannendste rallies van de laatste tijd. De strijd om de wereldtitel is ongemeen spannend. Mikko heeft de leiding met 1 punt en het ziet er naar uit dat het aan zal komen op de allerlaatste rally in Engeland. Maar daarvoor organiseren we nog een uitgebreid testprogramma in Spanje om optimaal geprepareerd te zijn voor de asfaltrally op het Iberisch schiereiland.”

Op de zesde plaats eindigde Ford Focus-rijder Matthew Wilson, gevolgd door de Focusrijders Henning Solberg en Federico Villagra.

Volgende ronde
De volgende WK-rally wordt weer verreden in Europa, van 1 tot 4 oktober. De voorlaatste rally, de Rally de España, wordt georganiseerd in de omgeving van Salou.

bron autosport.be