Van Loon Rallyteam finisht ondanks koelproblemen

Afgelopen zondag 4 juli werd de derde “Rallyshort van de Suikerstreek” georganiseerd door Autoclub TRT rondom Hoegaarden en Tienen (België). Voor de deelnemers stonden er 115 kilometers op het programma, waarvan 76,5 kilometer op snelheid. Twee verschillende klassementsproeven (KP’s) moesten ieder 5 keer worden afgelegd. Het van Loon Rallyteam was net als bij de twee vorige edities van de Short Rally van de Suikerstreek aanwezig. Marc en Jos hadden de Ford Escort RS turbo groep N meegenomen naar Hoegaarden. De RS turbo had last van de warmte, mar ondanks de koelproblemen kwam de auto aan de finish.

Proef 1 “Outgaarden” is een 10 kilometer lange proef tussen de weilanden door. Veel flauwe bochten achter elkaar en dan af en toe een meer dan haakse bocht ertussen. Goede pace notes en de juiste timing zijn hier dus erg belangrijk! Nog wat hoogteverschil erin en verschillende ondergronden (betonplaten, asfalt en kasseien) maken het nog iets moeilijker. En in veel bochten ligt er droge klei en grint op het wegdek. Daarnaast mag er bij enkele bochten absoluut niet gesneden worden, omdat er diepe kuilen zitten naast de betonplaten. Kom je daar in met je wiel, dan zou het wel eens kunnen afbreken! Tijdens de eerste proef gaat er even wat mis met de notes, maar verder gelukkig geen fouten of andere problemen.

De verbindingsetappe van de eerste naar de tweede kp is kort, maar een paar kilometer. De motor krijgt daardoor niet veel tijd om af te koelen. De tweede proef “Bost” is een rondkoers: eerst 1 ronde rijden en bij de tweede keer aangekomen op de splitsing rechts eruit voor nog een paar kilometer proef. Ook deze proef is afwisselend qua ondergrond en verschillende bochten. Ook hier geen problemen voor Marc en Jos en dus via een korte verbinding terug naar de hergroepering en vervolgens de service.

Proef drie gaat goed. Bij een knik in het parcours neemt Marc nog een “curb stone van klei” met het linker voorwielwiel. Jammer dat daar geen fotograaf (ver genoeg) in het veld stond, want het wiel bleef even in de lucht zweven! Verder ging alles goed. Een paar notes werden tijdens de proef nog verbeterd door Marc en Jos. Net na de start op proef 4 begon te motor te stotteren. Al snel wist Marc dat bij volgas de motor meteen ging stotteren, en dat bij halfgas de motor gewoon goed liep, maar dat dus ook maar een deel van het normaal beschikbare vermogen voorhanden was. 

Tijdens de service werden alle slangen, stekkers en sensorkabels nagekeken. Ook haalde Marcel voor de zekerheid nog even de 4 bougies eruit en keek ze goed na, maar die zagen er allemaal goed uit. De voorlopige conclusie van het team is dat de inlaatluchttemperatuur te hoog is en dat de computer vervolgens niet meer de (volle) turbodruk (en dus niet veel vermogen en ook niet meer hitte) wil hebben. Dus zoveel mogelijk koelen en dus ook de kachel en de kachelventilator aan laten staan. Op de verbindingsetappe naar proef 5 toe test Marc of de motor nog stottert door even vol gas op te trekken. Nee, de motortemperatuur is weer normaal en de motor loopt ook weer perfect. Dat is een geruststelling.

 Proef 5 gaat goed. Alleen zien ze halverwege de proef een gele vlag en vervolgens nog een gele vlag en een baanofficial die een beetje angstig kijkt. Dus van het gas af. In de bocht zien we de oorzaak. Eén van de BMW’s die voor Marc en Jos startten, ligt nu in de buitenbocht ondersteboven in de sloot! Gelukkig staan er al mensen bij de auto, dus rijden Marc en Jos vol gas weer verder. De verbindingsetappe van proef 5 naar 6 is te kort om de motor af te laten koelen. Marc “vergeet even op het juiste moment af te slaan” en rijdt een kilometer verder, draait op de rotonde en rijdt weer een kilometer terug. Dat helpt want de motor stottert nu niet. Pas tegen het einde van proef 6 stottert de motor weer een beetje en kan er dus weer niet volgas gereden worden.

 67 Teams hadden ingeschreven voor de rally, 65 equipes waren ’s morgens gestart. Gedurende de dag kwam er steeds meer ruimte op het serviceterrein. Verschillende equipes hadden een “sortie” gemaakt met hun rallywagen, andere waren door pech gestrand. Tijdens de service bij het van Loon Rallyteam werd er nu ook getankt en de remmen werden schoongeblazen. Verder alleen afkoelen van de motor, de auto en de equipe!

 Op proef 7 probeerde Marc na een stuk kasseien later te remmen voor een haaks links, maar op de droge klei gleed de RS turbo met geblokkeerde remmen meters rechtdoor. Er was gelukkig een lange uitremzone, maar later remmen bleek niet zo’n goed idee! Snel achteruit en weer verder! Tegen het einde van proef 7 was de koelwatertemperatuur opgelopen tot boven de 120 graden! Daarom vergeet Marc weer even af te slaan. Ook nu gaat de proef weer goed, pas op het einde begint de motor weer te stotteren.

 De laatste service alleen remmen schoonmaken en af laten koelen. Proef 9 gaat goed alleen is de koelwatertemperatuur al voor het einde van de proef boven de 120 graden Celsius. Marc en Jos rijden daarom nu zeker een paar kilometer meer verbindingstraject dan noodzakelijk. Marc wil de temperatuur in ieder geval onder de 100 graden hebben voor de start van de laatste proef. Gelukkig zakt de temperatuur redelijk snel en zijn ze toch nog net op tijd bij de tijdcontrole voor de laatste proef. De motor loopt gelukkig goed en zo hebben ze de rally toch volbracht.

Slechts 41 van de 65 gestarte auto’s kwamen aan de finish. Gezien de koelproblemen en het stotteren van de motor zijn ze met een 35e plaats algemeen niet ontevreden. Zonder stotteren hadden er veel betere tijden ingezeten en een betere klassering. Behalve de koeling was er geen enkel ander probleem gedurende de hele rally. Dat geeft dan ook vertrouwen voor de toekomst!

Van Loon rally team actie foto met XR/RS club bestickering!!

Category: Nieuws Tags:

Comments are closed.