Ford is voorbereid op zwaarste 24 uur van Le Mans ooit

Vier Fords GT nemen deel aan meest competitieve GTE Pro-klasse tot op heden

  • Ford Chip Ganassi Racing zet in op tweede Le Mans-overwinning
  • 24 uur van Le Mans gaat dit jaar van start op zaterdag 16 juni om 15.00 uur
  • Ford Le Mans Livestream te volgen via www.fordperformance.tv

 

Het Ford Chip Ganassi Racing raceteam staat tijdens de 24 uur van Le Mans – die dit jaar op zaterdag 16 juni van start gaat – voor zijn grootste uitdaging tot op heden. De GTE Pro-klasse waarin de Fords GT deelnemen omvat zeventien van ‘s werelds snelste GT-auto’s en 51 van ’s werelds beste coureurs. Daarmee wordt het de zwaarst bevochten race tot op heden voor het team.

Ford Chip Ganassi Racing neemt dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer met de Ford GT deel aan de 24 uur van Le Mans. In 2016 won het team de race en in 2017 werd het tweede. En dit jaar is het raceteam weer klaar om het tegen alle concurrenten op te nemen.

“Het geeft enorm veel voldoening om de vier auto’s elk jaar een team te zien vormen op Le Mans, vertelt Mark Rushbrook, global director Ford Performance Motorsport. “Het geeft wel aan dat we in 2016 wereldwijd een enorme uitdaging zijn aangegaan en dat we daarop sindsdien hebben voortgebouwd. Le Mans is elk jaar een enorme uitdaging, maar komende editie is weer een tandje zwaarder dan voorheen doordat er enorm veel concurrentie is. We moeten het opnemen tegen het beste dat Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette en BMW op de baan kunnen brengen. We kunnen eigenlijk niet wachten, want daarom racen we immers.”

De 24 uur van Le Mans is altijd een hoogtepunt in het raceprogramma van teambaas Chip Ganassi. Hij is dus ook volledig gemotiveerd en gericht op een nieuwe zege van Ford in de race van dit jaar. “De 24 uur van Le Mans is zo’n race die je in de agenda nog eens omcirkelt”, zegt Ganassi. “De race heeft het allemaal: hij vindt plaats op een legendarisch circuit, het is een langeafstandsrace en het is een van de spectaculairste evenementen ter wereld. Als je een race als deze wint, weet je dat je iets bereikt hebt in de sport. Dan hebben de coureurs, teamleden en autofabrikant optimaal samengewerkt. Ik kan niet wachten om de baan op te gaan om de race opnieuw te winnen.”

De equipe met startnummer 66 – de Ford GT met de coureurs Stefan Mücke (D), Olivier Pla (F) en Billy Johnson (VS) won al de openingsrace van het FIA World Endurance Championship vorige maand op het circuit van Spa-Francorchamps in België. De afgelopen twee jaren was het circuit van Le Mans hen echter niet goed gezind en daarom hopen ze dat hun kansen zijn gekeerd met de overwinning in België.

De Ford GT met startnummer 67 wordt bereden door Andy Priaulx (GB) en Harry Tincknell (GB), die vorig jaar als tweede eindigden en dit jaar versterking krijgen van de Braziliaanse IndyCar-ster Tony Kanaan. Natuurlijk zetten ze alles op alles om de hoogste trede van het podium te veroveren.

De coureurs in de Ford GT met startnummer 68 wonnen de race met Ford toen het merk zijn comeback maakte in 2016 en eindigden vorig jaar eveneens op het podium. Joey Hand (VS), Sébastien Bourdais (F) en Dirk Müller (D) schreven dus eerder al geschiedenis, maar gaan vanzelfsprekend opnieuw voor de overwinning.

De coureurs in de Ford GT met startnummer 69 zijn het seizoen 2018 op de best denkbare manier begonnen door de Rolex 24 op het legendarische circuit van Daytona (Florida, VS) te winnen. Ryan Briscoe (Aus), Richard Westbrook (GB) en Scott Dixon (NZ) staan op scherp voor nóg een overwinning in een 24-uursrace.

Alle coureurs van de Fords GT die in Le Mans aan de start verschijnen, weten waar ze aan beginnen. Dit is wat ze zeggen over hun vorige twee optredens op Le Mans en hun verwachtingen voor dit jaar.

#66 FORD GT: “Hoe vaker je het doet, des te beter je erin wordt!” (Olivier Pla)

“Het eerste jaar op Le Mans met Ford was zwaar. We verloren twee ronden omdat we in de pits de verlichting op de deur moesten vervangen”, vertelt Pla. “We hadden dezelfde snelheid als de andere Fords, dus daardoor hebben we een podiumplaats misgelopen. Vorig jaar ging het heel goed, tot ongeveer één uur ‘s nachts, toen de wielophanging stuk ging. Daardoor raakte ik bij Indianapolis van de baan. Het kostte ons ongeveer zeven ronden en daardoor waren onze kansen verkeken.

Ons doel voor dit jaar is hetzelfde als altijd. We willen winnen! Het startveld in de GTE Pro-klasse is nog nooit zó sterk geweest als dit jaar, dus het zou wel ongelofelijk zijn als we dit jaar weer zouden winnen. We zijn een sterk team, met een sterke auto en goede coureurs. Nu moeten we er nog voor zorgen dat alles perfect verloopt en dat het geluk ons toelacht. Hoe vaker je het doet, des te beter je erin wordt!”

#67 FORD GT: “Elk jaar leer je nieuwe dingen op Le Mans.” (Andy Priaulx)

“De eerste keer Le Mans met Ford, in 2016, was moeilijk. We hadden op de startopstelling al problemen met de versnellingsbak. Onze race was al bijna voorbij voor die was begonnen”, zegt Andy Priaulx. “De tweede keer was echter fantastisch. Het liep bijna perfect en met een beetje geluk in de laatste ronde konden we de tweede plaats pakken.

Dit jaar belooft de race zwaarder te worden dan ooit. Maar als je dan wint, is dat natuurlijk fantastisch. Ik zou graag op het hoogste podium in Le Mans willen staan. Ik ben eerder al eens als tweede en derde gefinisht en heb ook eens 23 van de 24 uur aan de leiding gereden. Er zijn nu nóg zestien GTE Pro-auto’s, elk met drie coureurs die je hetzelfde zullen vertellen: de 24 uur van Le Mans wordt dit jaar een thriller! En elk jaar leer je nieuwe dingen op Le Mans. Het is een van de evenementen die je moet leren begrijpen. Dit jaar is het mijn vijfde Le Mans en elk jaar wordt het weer mooier doordat je meer ervaring opbouwt. Maar makkelijker wordt het nooit!”

#68 FORD GT: “Ford heeft een ongelofelijke historie op Le Mans. En nu zijn wij daar onderdeel van.” (Joey Hand)

“Het eerste jaar steekt er voor mij bovenuit omdat we toen hebben gewonnen. Ford heeft een ongelofelijke historie op Le Mans. En nu zijn wij daar onderdeel van. We hebben ons eigen hoofdstuk in de geschiedenisboeken en dat vind ik geweldig. Ook als ik oud ben en gestopt met racen, blijft dat altijd bestaan. We konden vorig jaar niet meedoen om de winst en daarom willen we ons dit jaar wel in de strijd mengen. Je weet nooit hoe vaak je kunt deelnemen aan Le Mans, dus je moet van elke gelegenheid optimaal gebruikmaken.

Elk jaar worden we een steeds beter team en als je op je gemak bent, presteer je beter. We weten meer van het racen en hoe het hier werkt, we werken beter samen en doen ons werk beter, en we begrijpen ook helemaal wat er van ons voor de keuring voor de race wordt verwacht. Hoe beter je op je gemak bent, des te beter je weet wat je kunt verwachten. Ik zeg altijd dat je goed voelen resultaat oplevert. Alles komt samen voor een goed resultaat.”

#69 FORD GT: “Ik denk dat Le Mans altijd iets onverwachts voor je in petto heeft.” (Ryan Briscoe)

“Ons eerste jaar hier was ongelofelijk. We reden enorm sterk en als debutanten op Le Mans presteerden we als absolute kampioenen. Het was surrealistisch dat we met twee auto’s op het podium eindigden. Helaas hadden we vorig jaar niet de mogelijkheid om te winnen, maar dit jaar willen we de winst! We hadden de lat in het eerste jaar al behoorlijk hoog gelegd, dus minder goed presteren is geen optie. Ik denk dat we er goed voorstaan, met al de winst van de Daytona 24 op zak met daarbij de tweede plaats voor de auto met nummer 66.

Het voelt niet anders om voor de derde keer naar Le Mans te gaan. Persoonlijk denk ik dat je benadering niet verandert, hoe vaak je ook gaat. De voorbereidingen en alles wat erbij komt kijken, blijft hetzelfde. Je kunt niet ontspannen, je kunt het er niet van nemen omdat je voor de derde keer naar Le Mans gaat. Ik denk dat Le Mans – net als elke andere grote race – altijd iets onverwachts voor je in petto heeft. Daar moet je op voorbereid zijn. Het eerste jaar was wel extra bijzonder, want er speelde veel: hoge verwachtingen, het feit dat het vijftig jaar na de winst van 1966 was en het was Fords terugkeer in de klassieke race. Daardoor was 2016 zo speciaal.”

Over Chip Ganassi Racing

Chip Ganassi is al meer dan dertig jaar een vaste waarde in de autosport. Ganassi wordt wereldwijd gezien als een van de succesvolste en innovatiefste teameigenaren in de sport. Hij heeft teams met twee auto’s in Verizon IndyCar Series en de Monster Energy NASCAR Cup Series, één auto in de NASCAR XFINITY Series, twee Fords GT in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en eveneens twee Fords GT in het FIA World Endurance Championship. In totaal heeft Ganassi achttien kampioenschappen en meer dan tweehonderd overwinningen behaald. Daaronder ook vier keer de Indianapolis 500, één keer de Daytona 500, de Brickyard 400, de 24 uur van Le Mans, acht keer de Rolex 24 op Daytona en de 12 Hours of Sebring. Ganassi werkt vanuit de modernste werkplaatsen in Indianapolis en Concord (N.C., VS) met een hoofdkantoor in Pittsburgh. Meer informatie is te vinden op www.chipganassiracing.com.

Category: Nieuws Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.